Familie beuk

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
De beuk die mijn vader 53 jaar geleden heeft geplant moet wijken voor een aanbouw.
Nadat de kapvergunning binnen was, is de beuk nu gezaagd.
De onderstam met een doorsnede van 90 cm samen met een paar flinke 'takken' van 40 cm dik zijn voor mij. Binnenkort gaan ze samen met plataan uit Sneek naar de houtzagerij van Jaap van Leersum. Als er wat mooie planken van zijn gezaagd en het hout is over een paar jaar droog, dan wil ik er een meubelstuk uit maken.
Zo blijft de beuk toch nog in de familie.
Ik heb wat plaatjes bijgevoegd en maak meer foto's als de planken worden gezaagd.

Groet uit Rottum,

Kor




Attached files
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab
A

Athanor

Guest
Dag Kor,

Nou, dat is een hele boom geworden in ruim 50 jaar! Lijkt me wel enige weemoed te geven als je daar de zaag in zet, maar de gedachte dat jij daar over enige jaren op fraaie manier in de vorm van meubels weer wat teruggeeft aan de familie lijkt me ook wel een troost. Maar nu ben ik wat sentimenteel misschien.....

Hou je ons op de hoogte van het zaag- en droogproces? Volgens mij is er veel belangstelling voor als ik de verschillende topics over houtdrogen en VOCHT zo hier en daar lees.

Groet van Fons
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Kor.
Mooie dikke stam. Heb je nog overwogen een gedeelte te laten liggen om "beuken met slaap" te laten ontstaan. Tijdens de atelierroute Lauwersland (13/14 en 20/21 mrt) zag ik bij Arno van Valburg in Warfstermolen prachtige meubels van beukenhout met slaap (ook in combinatie met esdoorn).
Prachtige effecten.
Overigens tot zaterdagmorgen.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
In de onderstam van de beuk bleken meer vogelhokjes getimmerd geweest te zijn dan mijn vader had verteld.. 30 cm diep piepte de metaaldetector nog.
Jaap van Leersum heeft toen gebeld en gevraagd hoelang ik nog door wilde laten gaan. Uiteindelijk, na een beschadigde bandzaag zijn we maar gestopt. Deze dikke onderstam (90 cm) is de kachel ingegaan.
De zware takken heb ik nog een dik jaar op de zagerij laten liggen, tot afgelpen najaar Jaap belde, dat de paddestoelen erop stonden. We konden de zaag er nu het beste inzetten en hopen op wat moois door moeder natuur gemaakt.
Het is een halve kuub geworden met prachtige slaap erin. Ik heb het meeste laten zagen op 26 mm, een paar stukken van 80 en 100mm. Dan kan daar misschien nog iets uit gedraaid worden (Jan?)
Omdat ik niet kon wachten om er iets voor mijn ouders uit te maken heb ik een paar stukjes in de magetron gedroogd.
Met een paar plankjes restmahonie als binnenwerk is het een kistje geworden. Heeft mijn pa 2 weken mee op schoot gezeten en naast geslapen...
De rest hangt te drogen onder de carport. Kortgeleden met permethrin behandeld, anders blijft er alleen maar meel van over.

Hier een paar plaatjes:

IMG_6149.jpg
IMG_6148.jpg
IMG_6651.jpg
IMG_6146.jpg

Ik heb wat ruzie met de plaatjes, op 1 zit het deksel verkeerd om, krijg het nu ff niet voor elkaar om deze te verwijderen. later maar..

Groeten,

Kor
 

Bijlagen

  • IMG_6644.jpg
    IMG_6644.jpg
    48,4 KB · Weergaven: 331
  • IMG_6649.jpg
    IMG_6649.jpg
    48,3 KB · Weergaven: 330
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Taab

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Daar zitten inderdaad mooie schaaltjes in Kor. Of sieraaddoosjes. Of leuke objekten.
Misschien heb je zelf een idee wat ik voor je kan draaien.
Moet toch maar eens die kant op.......................
vr.gr. Jan Pranger.
 
A

Athanor

Guest
Hallo Kor, dat is een prachtig resultaat! Begrijp ik goed dat het beuken in ruim een jaar al zo mooi met slaap is geworden? Dat is verrassend! Dan moet ik ook maar eens snel naar een paar stammetjes gaan kijken die al door de hele winter heen ergens onder een heg ligt te "slapen". Mooi dat je vader er zo blij mee is. Goede actie om hem er mee te verrassen.

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Kor, wat een prachtig verhaal. In maart 2010 de boom omzagen en nu dat prachtige hout , een mooi kistje en een bijna ontroerende blik in de relatie met je vader, wat mooi man!

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Kor,

Mooi verhaal !! Heb maken van iets uit eigen hout is erg bijzonder. Ben wel benieuwd naar het vervolg van dit verhaal!!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
vanwege het verhaal is het doosje vast al het meest waardevolle doosje wat je vader heeft, super om te lezen. En wat een joekel van een boom zeg.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Dank voor jullie lovende woorden.
Het heeft ongeveer 1 1/2 jaar geduurd tot er slaap in zat. Het is natuurlijk altijd afwachten wat het resultaat is.
Van Jaap (v. Leersum) begrijp ik, dat soms lijkt dat de schimmels hun werk hebben gedaan, maar dat de kern nog helemaal in tact is.
Of dat de schimmels sneller zijn en het hout al verrot is:(
Ik heb dus mazzel gehad, waarschijnlijk als goedmaker voor de onderstam.:)
De planken zijn nu al teruggedroogd van 30-35% naar 18%, nog even wachten dus.
Ik heb de tijd, zeker een half jaar nog, om te bedenken wat er uit gemaakt gaat worden.

@Fons, als je toch eens langskomt voor je filters,dan mag je een plankje uitzoeken...
@Jan, welkom in Rottum, maar dat weet je wel. Kunnen we overleggen wat er gedraaid kan worden...

Groet,
Kor
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Dat inlegwerk is een restauratieproject van mijn pa. Een oude salontafel gered van de stort heeft hij ooit opgeknapt.
Ik weet, dat er iepen delen opnieuw zijn ingelegd. Fineer had hij niet, dus dun gezaagd en vlakgeschuurd.
Zo zie je waar dat houtvirus vandaan komt :)


Kor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.