Hoe bizarre, blikseminslag

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vandaag vlogen mijn schoonouders naar huis na de feestdagen hier te hebben doorgebracht
Vlak voordat ze gaan landen belt mijn schoonzus dat ze bijna op het vliegveld zijn maar met iets donkers in hun broekspijpen naast de auto staan, de bliksem was in de auto geslagen
beide + auto ongedeerd

Pfew....dat is schrikken zeg

Een half uur later belt ze weer, schoonouders hebben de zelfde kleur sokken, tijdens de landing bliksem in het vliegtuig geslagen en een noodlanding met brandende motor

Mijn vrouw had dus haar ouders én haar zus kwijt kunnen zijn...

Dit is echt bizarre
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Zowel de auto als het vliegtuig zijn een paar van de meest veilige plaatsen bij een bliksem inslag.
Wat natuurlijk niet maakt dat je geen schone onderbroek nodig hebt

En schrikreacties alsnog nare gevolgen kunnen hebben.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Je zou er bijgelovig van worden.

Wat ik niet uit je verhaal kan opmaken is: stond je schoonzus op het vliegveld waar je schoonouders landden?
Was daar een bliksemstorm?

Beschermengeltjes zijn de beste PBM's.
Maja, je kan ze niet zomaar kopen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je zou er bijgelovig van worden.

Wat ik niet uit je verhaal kan opmaken is: stond je schoonzus op het vliegveld waar je schoonouders landden?
Was daar een bliksemstorm?

Beschermengeltjes zijn de beste PBM's.
Maja, je kan ze niet zomaar kopen.

Schoonzus was nog 10km van het vliegveld toen het gebeurde
schoonouders zaten in de lucht
Er zat ongeveer 20 minuten tussen hun 2 gebeurtenissen

Mee eens Martijn (mijn maatje is gezagvoerder op een grote kist) maar
Ongelukken na de klap op de snelweg zijn vaak wel dodelijk, een brandende motor (zeker als de klap tijdens het inzetten van de landing is) is nou weer niet standaard

Het had voor beide veel erger kunnen zijn, als is de plek voor beide wel een veilige tegen de inslag zelf

Veel beschermengeltjes, dat zeker
1 groot nadeel, mijn vrouw had al nieuwe sokken nodig als iemand flitse bij een foto, ik gok er op dat het er nu niet beter op wordt :(
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Oh da's een goeie, dáár is mijn vrouw dan weer wél gevoelig voor (naast het feit dat erg bang is voor onweer)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Man o man, ik herken dit.
Ik heb heel veel gereisd over de hele wereld en twee keer een blikseminslag meegemaakt tijdens een vlucht.
Eerste keer was in het Midden Oosten. Bliksem voorin de neus en aan de staart eruit. Gevolg neuswielluik eruit geknald en staar/richtingroer geblokkeerd.
Noodlanding op Beiroet/Libanon in de tijd dat het vliegveld gesloten was vanwege een burgeroorlog.
Tweede keer drie maanden later boven Frankrijk. Steward van middelbare leeftijd stond naast me en begon peentjes te zweten. Ik vroeg wat er aan de hand was. da, da was bliksem en da da is he heel link ... Ik stelde hem gerust en vertelde hem dat dit mijn tweede keer was in korte tijd en dat als er nu niets mis was we gewoon verder vlogen.
En zo geschiede.
 

WR1944

Oud hout
Van dat soort van natuurgeweld kan je behoorlijk schrikken maar voor hetzelfde geld loopt het verkeerd af.

Ik kan voor mezelf twee keer extreem onweer voor de geest halen.
Toen ik zo rond de 10 was logeerde we bij kennissen in Noord-Holland op een boerderij. Ik stond op een gegeven moment met de oudste zoon te praten, elk aan een kant van een metalen weidepoort. Het was dreigend weer en zonder een enkele waarschuwing vloog er een bolbliksemschicht tussen ons in dwars door de openingen van de poort.
Een tweede confrontatie was rond 1980 toen ik op een flauwe helling in midden-Frankrijk wild kampeerde. 's Nachts brak een hevig onweer los dat gedurende een half uur zo intens was dat je niet wist waar de ene bliksem ophield en de volgende begon. Het was zo licht dat ik met gemak in de tent een krant kon lezen. Gelukkig sloeg de bliksem niet in en had ik m'n plekje goed gekozen. Het water stroomde als een beek de helling af maar ik stond net iets hoger. De volgende morgen kwam de zon stralend op als of er niets gebeurd was.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een kooi van Faraday ('een blikje') is inderdaad voor de inzittenden volstrekt veilig bij blikseminslag. Dat geldt zowel voor een auto als voor een vliegtuig. Dat neemt niet weg dat allerlei (electrische) systemen in een dergelijk voorwerp behoorlijk van slag kunnen raken. Voor een auto is dat niet zo'n probleem, die blijft over het algemeen nog wel rijden. De electrische lading dissipeert dan wel langzaam naar de aarde weg en anders moet je (zo werd vroeger in ieder geval in ons natuurkundeboek beschreven) voor het uitstappen even je portier tegen een lantaarnpaal drukken. Met de huidige types auto met al die electronica zou je daar wel nog een fijne reparatie aan kunnen overhouden. Voor een vliegtuig is een forse blikseminslag minder fijn - de schade die zo'n klap aan het toestel kan aanrichten kan de besturing of luchtwaardigheid negatief beinvloeden (understatement van de week)...
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb er twee ervaringen mee: een keer een indirecte blikseminslag via de telefoonlijn waardoor mijn ISDN-modem stond te knetteren en smeulen (verder helemaal niks kapot in huis). En een keer een heel heftige onweersbui die hetzelfde dal volgde als wij in de Aosta-vallei. Wij liepen met pickels en alles, die bui kwam over ons heen tijdens de afdaling. We waren blij dat hij gepasseerd was, toen kwam hij even later vanuit het dal weer terug omhoog. Niet fijn...
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
Onweer verhalen, altijd mooi. Ik zat een keer Wimbledon te kijken toen de bliksem in sloeg. Niks ernstigs gelukkig maar de tv maakte het gras ineens paars :)
Ook één keer een bol bliksem voorbij zien komen. Sloeg een kleine honderd meter verder op een gat in de straat en kwam ineens voorbij richting een boom. Voorbij voordat je er erg in hebt maar daar gaat je broer wel iets strakker van zitten idd.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Wij waren in Rusland op werkvakantie, met een groepje van een man of 4 in een gebouwtje, buiten onweer. Toen schoot er ook een bliksembol door het gebouw, sta je wel even raar te kijken. Maar we konden nergens schade oid vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.