Patineren van staal

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Voor mijn kastje ben ik een slotje aan het maken van staalplaat, rondstaf, platstaf ed. Het staal plaat had een prachtig roest patine, maar door alle vijlen en schuren is daar weinig van over gebleven en is nu weer blank op veel plaatsen. Toch wil ik het graag weer een mooie oude bruine kleur geven. Gewoon buiten in de regen leggen wordt het vast erg roestig van, maar niet erg gecontroleerd. Wordt snel ook oranje ipv bruin. Er bestaan wel patineer vloeistoffen voor staal, maar heeft iemand daar ervaring mee?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
IJzerchloride, 40% oplossing. Te verkrijgen via internet bij de prutsel- en knutselwebshops. Ik heb daar een keer ijzeren scharnieren mee verouderd en dat ging goed. Op plaatstaal zag je van dichtbij het het niet echt oud was, maar wie gaat er met een vergrootglas naar je slotje kijken?

Het hierboven genoemde citroenzuur geeft inderdaad een mooie zwarte kleur. Azijn met een hoog percentage zuur zou misschien wat meer een roesteffect kunnen geven heb ik wel eens gehoord maar nog nooit geprobeerd. Er lopen hier vast wel mensen rond die daar wat zinnigs over kunnen zeggen?

Succes!

Groet, Rob.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
ik gooi nieuwe haken en schroeven die oud moeten worden gewoon in de open haard........

's morgens eruit as eraf en klaar

Cas
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Mooi weer wat tips om mee te experimenteren.

Cas, ik neem aan dat je de open haard dan wel aansteekt? Ik ben een beetje bang dat de boel dan te veel krom gaat trekken. Het is wel geen fijn mechanica, maar een zekere precisie is wel belangrijk om een goed lopend slot te krijgen. Maar proberen kan altijd.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Vandaag heb ik het slot afgemaakt. Ben er stiekem best een beetje trots op.

Morgen maar eens wat chemicalien bestellen. Ik las ergens dat je met appelciderazijn ook mooi kunt patineren. Maar ik weet niet of dat hier ook te koop is.

L11.jpg

L9.jpg

L10.jpg

Op mijn blog heb ik beschreven hoe ik het gemaakt heb.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Het is gewoon staal en niet veel fijner dan 180 grit gepoetst tot nu toe. En het komt in de badkamer, dus roest genoeg :cool:
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Dat is een erg mooi slotje geworden. Knap werk.
Laten roesten vind ik eigenlijk een beetje jammer, zwart zou misschien toch ook niet zo slecht staan?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Eigenlijk zoek ik een soort zwart inderdaad. Oud ijzer heeft vaak zo'n grijs-bruin-zwart laagje dat tegen verder roesten enigszinds beschermt. Valt niet mee om antiek een beetje geloofwaardig na te bootsen. Bruneren is vaak weer een beetje te netjes.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Vroeger werden (vracht)schepen vaak gewoon in de lijnolie gezet. De plaat eerst laten roesten (paar nachten buiten in de vochtige nachten deze dagen, met wat zout erop) en dan in de lijnolie met siccatief. Zo kregen die schepen hun karakteristieke bruine kleur.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb laatst een kastje van vuren gemaakt en verouderd met de sterke thee/staalwol in azijn truc. De hardware voor het ophangen heb ik een uurtje of zo in de pot met staalwol in azijn gehangen, daarna laten drogen. Was mooi bruin geroest en vervolgens met blanke lak gespoten. De staalwol zal wel niets toevoegen, maar zat in mijn geval al in de azijn ...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Nou ik ga maar eens wat proef plaatjes prepareren. En dan maar kijken wat er gebeurd.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In tegenstelling tot bijvoorbeeld aluminium (en veel andere metalen) wordt ijzer niet gepassiveerd door een laagje oxide; maw: ijzer roest altijd helemaal door. Ook een zwart laagje (ijzer(II)oxide) beschermt niet. En lijnolie over roest lijkt me persoonlijk ook geen geweldige bescherming: het reeds aanwezige roest werkt feitelijk als een katalysator, en de lijnolie is volgens mij permeabel genoeg om het roesten doorgang te laten vinden - hooguit wat langzamer dan zonder lijnolieafwerking.

Alle genoemde methoden om het ijzer te 'patineren' werken, al zullen ze allemaal een verschillend effect opleveren. Persoonlijk zou ik, gezien het beoogde effect, voor behandeling met ijzerchloride gaan.

Hier is wat 'Mengen en Roeren' deel I zegt over het zwarten van staal:

patina.jpg

Ik zou voor de ijzerchloride-methode, of voor de mangaannitraat-methode gaan.
 

Bijlagen

  • patina.jpg
    patina.jpg
    20,8 KB · Weergaven: 216
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Bedankt Henk. Weet jij wat ze bedoelen met Ijzerchloride oplossing 45 dl? En even verderop 400 dl?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
dl zijn 'delen' Wat de sterkte van de gebruikte oplossing is is daarmee helaas nog niet gezegd... Het is een van de weinige plaatsen waar gerefereerd wordt aan een oplossing zonder de sterkte ervan te vermelden. Ik vermoed dat het om een verzadigde oplossing gaat (ongeveer 900 g/L). Het gaat in principe om ijzer(III)chloride - neem ik althans aan.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ok. Ik zie dat je korrels vrij goedkoop kan bestellen op internet.

Er staat al een plaatje in de azijn en eentje besmeerd met mosterd. Straks even naar de supermarkt, kan ik appelazijn zoeken.

Nog een mogelijkheid, eerst roesten, daarna een roestomzetter zoals fosforzuur (antikalk middel). Maar dat blijft allemaal meer als een los laagje op het staal liggen en veeg je er te makkelijk af, geloof ik.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Waar kan je die kopen? Hier in Nederland heb ik het geloof ik nog nooit gezien.

Het plaatje in de pot azijn verandert erg langzaam. Ik las ergens dat je veel sneller resultaat krijgt als je azijn kookt, maar ook dat gaat heel langzaam. Het lijkt wel RVS! Is het niet natuurlijk, maar het wil niet graag zwart worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.