felder af 22 - 160mm of robland DC 2300 afzuiging

PBT

Actieve deelnemer
beste mensen,

Ik ga binnenkort krachtstroom aanleggen en een nieuwe stofafzuiger plaatsen aan een vast buizenstelsel.

Welke raden jullie aan?

Felder af 22 - 160mm 3200m3/u
of de robland DC 2300 - 150mm met volgens alles ook 3200m3/u?
zowiezo een dubbelzaks afzuiger met een max vermogen van 3pk anders heb ik niet voldoende vermogen over voor evt andere machines. ik krijg een 16a krachtstroom aansluiting.

er komt een afkortzaag, tafelzaag, vlak vandiktebank, en een stationaire frees aan te hangen.

ik hoor graag jullie ervaringen.

In de bijlage een (oudere) schets van hoe alles komt te staan, hier staat een hammer b3 perform op maar die aankoop gaat niet door ivm budget. er komt een losse (formaat)zaagtafel te staan en een losse frees.
 

Bijlagen

  • werkplaats met afzuiging.jpg
    werkplaats met afzuiging.jpg
    71 KB · Weergaven: 370

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
Ik kan alleen maar zeggen dat mijn Robland afzuiger (had ik gekcht bij mijn Robland combinatiemachine) een drama was : er kwam meer stof uit alle kieren dan in de zak. De muur rondom was altijd helemaal vol gepleisterd met MDF fijnstof. Terwijl ik ook nog zo'n dure filter (in plaats van zo'n zak) er op had gezet die overigens direct had moeten passen maar alleen met enorm veel gehamer en andere maatregelen er op gekregen is uiteindelijk. Heb het ding weggedaan en heb nu een gesloten Gjerde / Alko Jet 100 machine. Voor mij nooit meer een Robland stofafzuiging. Wellicht lag het aan mijn exemplaar maar ik vind het toch erg kwalijk, zeer slechte ervaring.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Op lange termijn is een onderdruk type beter, zoals de RL serie. Maar dat is dan al een ander budget.
Ik denk dat Robland hun afzuigingen niet zelf maken, het zijn generieke afzuigers die andere merken ook verkopen. Goedkoop maar niet de meest doordachte, Felder maakt ze wel zelf geloof ik en lijken toch wel beter doordacht en gebruiksvriendelijker.

Ging je de afkortzaag rechtstreeks aanlsuiten op de afzuiging? Of zo'n omkasting errond bouwen? Rechtstreeks werkt helemaal niet.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb voor het afzuigen van schuurstof van de draaibank (en dus niet voor spanen) een Huvema Favorit DC3 - die is identiek aan die van Robland. Hij heeft fijnstoffilters en geen zakken.
Omdat de fijnstoffilters van de Huvema, die ik gebruikt kocht, vol zaten met ik schat een kilo of 10 MDF prut, en het een heel werk was omdat weer schoon te krijgen (en wie zuigt er stof af als je de stofafzuiger schoon maakt?), heb ik uiteindelijk besloten er een Super Dust Deputy voor te hangen

http://www.sorotec.de/shop/Dust-Extraction/Dust-Deputy-297/Super-Dust-Deputy-Steel.html

Om te zorgen dat dat allemaal met zo min mogelijk bochten paste, heb ik de DC3 zo omgebouwd dat de motor boven tussen de filters hangt in plaats van onder de filters. Dan een 160 mm bocht van de cycloon naar de motor, en vanaf de cycloon 125 mm buis. Het zuigt prima. Aan de cycloon hangt een 30 liter witte voerton, en na 4 voertonnen met stof is er net wat zichtbaar in de zakken. Dat betekent dat de filters ook niet meer zo vies worden. Als ik een hand krullen er in gooi, dan hoor ik ze in de cycloon rammelen, dus als er onverhoopt een keer iets mee gaat wat de impeller zou kunnen beschadigen, dan blijft dat ook in de cycloon hangen.

Last van lekkage heb ik niet, hoewel ik wel de 500 mm slangenklemmen van Huvema moest vervangen - die waren voor het rubber van de fijnstoffilters te klein. Nieuwe slangenklemmen van plastic voldoen beter.
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
Ziet er goed uit Jurriaan, de cyclone opstelling. Doe eens een keertje een foto van je opstelling aub? :)

Ik zoek al jaren naar zo'n cyclone systeem vor mijn cnc machine (daar krijg je echt enorm veel stof van) en heb meermalen gemaild met Oneida air of ze hun grote cyclone systemen (dus compleet, inclusief de machine) niet in Europa op de markt kunnen brengen of verschepen naar Holland, maar helaas is dat nog steeds niet mogelijk. Ik heb me altijd verbaast over dat in Europa deze cycloon systemen amper te krijgen zijn en dat wij allemaal systemen hebben waar juist de fijnstof vaak vrij spel heeft. De snel vollopende filters maken ook dat je machine maar korte tijd goed zuigt en dan in zuigkracht afneemt. Dat zou je met een cyclone systeem veel minder snel hebben.

Ik denk dat ik deze week ook maar die Dust Deputy ga kopen dan. Dan koppel ik die nog voor mijn Alkojet. Ben heel benieuwd :) Jammer dat ze alleen een kleine 17 gallon steel drum hebben.

Dank voor de link trouwens, ik zie dat ze vanuit Duitsland versturen dus het is helemaal niet zo duur (en geen invoerrechten).
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb nu de Felder AF14, voordien een Robland afzuiger. Ik merk er eerlijk gezegd weinig verschil in. Het systeem voor de zak met spanen te bevestigen is bij beide types gelijk en gewoonweg slecht ontworpen. Het is telkens een hele uitdaging om de zak van de eerste keer goed op zijn plaats te krijgen (zonder lekken), zeker als je alleen bent. Het minste wat ze zouden kunnen verbeteren is die kraag wat langer maken, waardoor er wat meer speling zou zitten op de plek waar de spanband moet komen. Maar waarschijnlijk heeft de ontwerper nooit zelf een zak moeten vervangen...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Is dat een recente AF14 Mathieu? Nu hebben ze een "snelwisselsysteem" voor de zakken, bij mijn robland was het ook niet eenvoudig, daar moet je de zak langs onder proberen vasthaken en dan een grote spanring er rond krijgen. Ik had vaak meerdere pogingen nodig en een beetje gevloek!
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
Is dat een recente AF14 Mathieu? Nu hebben ze een "snelwisselsysteem" voor de zakken, bij mijn robland was het ook niet eenvoudig, daar moet je de zak langs onder proberen vasthaken en dan een grote spanring er rond krijgen. Ik had vaak meerdere pogingen nodig en een beetje gevloek!

Ik ook (dat gevloek ;) ). Ik had altijd wat ducktape om de zak een beetje vast te houden op een paar punten (inderdaad ook dat gewurm van onderen) en dan kon die spanband er omheen.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
De vorige eigenaar van mijn Robland had er een magneet bij gedaan. Zak er aan de "achterkant" aanhangen, magneet er op en dan aan de voorkant de zak er om heen doen en daarna sluiten. Het is te doen, maar ik mag toch hopen dat er intussen betere systemen zijn bedacht.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De machine is ondertussen 4 jaar oud en inderdaad met de spanband. Ik heb er parkerschroefjes doorgedraaid om de zak in te haken, maar nog lang niet ideaal. De kraag verlengen lijkt mij de beste oplossing, maar niet de eenvoudigste. Die kraag moet immers stevig genoeg zijn en bestand zijn tegen de spanband.
Nu ben ik wel benieuwd naar dat snelwisselsysteem. Is het werkelijk veel eenvoudiger?
 

PBT

Actieve deelnemer
Op lange termijn is een onderdruk type beter, zoals de RL serie. Maar dat is dan al een ander budget.
Ik denk dat Robland hun afzuigingen niet zelf maken, het zijn generieke afzuigers die andere merken ook verkopen. Goedkoop maar niet de meest doordachte, Felder maakt ze wel zelf geloof ik en lijken toch wel beter doordacht en gebruiksvriendelijker.

Ging je de afkortzaag rechtstreeks aanlsuiten op de afzuiging? Of zo'n omkasting errond bouwen? Rechtstreeks werkt helemaal niet.

Een onderdrukafzuiger zou zeker beter zijn, alleen heb ik de plaats en het budget ervoor niet.

Ik heb een radiaal afkortzaag van de walt, een oudere al. Hier heb ik achter de zaag een soort afzuighulpstuk gemaakt zodat het meeste word opgevangen. Ik zal er morgen een foto van maken. Bij elke machine kan ik de afzuiging dichtzetten dmv een schuif van felder.

De afzuiging wordt voornamelijk vervangen om het feit dt ik nu een 720 watt afzuiging heb die simpelweg veel te weinig afzuigvermogen heeft.

Ik heb al eens nagedacht over een cycloon maar dit lijkt me lastig te realiseren in een werkplaats van 6x10m waar de nodige machines in staan en ook nog eens een auto in moet kunnen staan (tsja... Tis de garage van mijn ouders)

Het moet ivm veel frezen en schaven een dubbelzaks afzuiger zijn binnen een budget van +/- 1000 euro excl btw
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Ik had eerst de Robland en ken maar al te goed de miserie van de zak vervangen en leegmaken. Meestal met 2 personen, alleen was bijna niet te doen. Als je een beetje doorschaafde kon je de zak wel enkele keren per dag leegmaken. Nu heb ik de AF 22 met 2 zakken en snelspansysteem. Zakken vervangen is werkelijk een fluitje van een cent. Het stof in de 'filterzak' is even erg en moet dus regelmatig gekuist worden.
gr,
Danny
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ziet er goed uit Jurriaan, de cyclone opstelling. Doe eens een keertje een foto van je opstelling aub? :)

Ik zoek al jaren naar zo'n cyclone systeem vor mijn cnc machine (daar krijg je echt enorm veel stof van) en heb meermalen gemaild met Oneida air of ze hun grote cyclone systemen (dus compleet, inclusief de machine) niet in Europa op de markt kunnen brengen of verschepen naar Holland, maar helaas is dat nog steeds niet mogelijk. Ik heb me altijd verbaast over dat in Europa deze cycloon systemen amper te krijgen zijn en dat wij allemaal systemen hebben waar juist de fijnstof vaak vrij spel heeft. De snel vollopende filters maken ook dat je machine maar korte tijd goed zuigt en dan in zuigkracht afneemt. Dat zou je met een cyclone systeem veel minder snel hebben.

Ik denk dat ik deze week ook maar die Dust Deputy ga kopen dan. Dan koppel ik die nog voor mijn Alkojet. Ben heel benieuwd :) Jammer dat ze alleen een kleine 17 gallon steel drum hebben.

Dank voor de link trouwens, ik zie dat ze vanuit Duitsland versturen dus het is helemaal niet zo duur (en geen invoerrechten).

Hier 2 foto's

afzuiging1.jpg
Dit is de afzuiger, ondersteboven aan het plafond gehangen (dat was nog een beste klus, trouwens, in mijn eentje).
De ring tussen cycloon en voerton is van 4 lagen mdf, dat soort ronde zaken zijn gemakkelijk als je een draaibank hebt.

afzuiging2.jpg
Om te voorkomen dat de draaibare hendels bovenaan die het filter schoonkloppen tegen de pomp vastlopen, heb
ik er een klein (8 cm) verlengstukje tussen gemaakt van betonplex (met tochtstrip, zodat het niet lekt).

Er komt trouwens ook een Dust Deputy met 6" in- en uitgang, maar die is in Europa nog niet leverbaar. Transport vanuit Canada is me op zo'n 400 euro geoffreerd, dus alleen de verzending. Dat was me toch iets te gek.
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
Is dat een recente AF14 Mathieu? Nu hebben ze een "snelwisselsysteem" voor de zakken, bij mijn robland was het ook niet eenvoudig, daar moet je de zak langs onder proberen vasthaken en dan een grote spanring er rond krijgen. Ik had vaak meerdere pogingen nodig en een beetje gevloek!

Dit heb ik gemakkelijk verholpen met een simpele 'fietsrekker', gaat zeer vlug en gemakkelijk!

Groetjes,
Kevin
 

PBT

Actieve deelnemer
nu op marktplaats een 1000m3 onderdrukafzuiger niet groter dan een zakuitvoering afzuiger.
bieden vanaf 650eu, is voldoende als je een machine tegelijk gebruikt.

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
Bekijk bijlage 24432

ik moet een redelijk grote afstand afleggen vanaf de afzuiger tot aan de frees, die komt tegen de poort aan te staan ongeveer in het midden van de ruimte. Mijn huidige afzuiger heeft een vermogen van 700m3 per uur en laat aan het einde van de leiding (100mm x 6m ongeveer) behoorlijk veel liggen. Als ik hier nog eens 5 meter buis bij hang ben ik bang dat ik met hetzelfde probleem zit qua vermogen.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Gereedschappro is inmiddels dealer/importeur van Oneida Air in nederland geworden. Je kunt nu dus ook spullen bij hun bestellen, wellicht dat de complete systemen ook mogelijk zijn.
Daarnaast zag ik dat bij Tendotools zij Harvey (ook wel Grizlly/Laguna) afzuigers aanbieden. Dit zijn complete cycloon systemen. Alleen zit je daar met de prijs die ze vragen, die is nogal fors. (zie ook het topic over de Harvey draaibank met het prijsverschil tov VHDbv)
IK ben met een soortgelijke zoektocht bezig en ga ofwel zelf aan de hand van Oneida spullen een cycloon bouwen of wacht totdat de Harvey machines ook in NL verkrijgbaar zijn. Ik heb een mailtje uitstaan bij VDHbv of zij deze ook gaan leveren.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Als je het type plaatje bekijkt 1120m3 met een 2,2kW motor tov je huidige 720watt is 4x meer kracht om die 5 meter meer lengte op te vangen.
opvangbak 135liter geen gekloot met losse zakken etc.

het tikt al je wensen aan binnen budget, is een bekende en gewaardeerde producent.

voor mij een nobrainer en bij verkoop ontvang je je geld zeker terug

nieuwprijs in duitsland circa 2200eu 2dehands op ebay.de rond de 1200eu.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
@ Cocobolo: Losse opvangbakken kan je overal krijgen.. De lokale vatenhandel heeft ook (stalen) dekselvaten van 100 liter/26 gallon.. Kost een habbekrats.. ;)

Voor mijn systeempje is een 60 liter drum meer dan voldoende, alleen zo jammer dat ze afgelopen week dicht waren, anders had het allemaal al in elkaar gezeten.. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.