Criteria voor een goede houtsoort

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Beste forumleden,


Voor mijn eindwerk moet ik een beschrijving maken over een minder gekende houtsoort. Dit is een houtsoort die bijna niet wordt uitgevoerd naar onze regio's.
Mijn taak bestaat eruit om gegevens en details te verzamelen over het verwerken en de karakteristieken ervan. (= Zwaar theoretisch).
Maar ik wil er ook graag een praktisch luik aan verwerken. Zoals het afwerken ervan en het bewerken.

Nu had ik ook graag gehad dat er enkele ervaringen in verwerkt zaten van houtdraaiers.
Maar daarbij stelde ik mezelf de vraag,

Op welke criteria gaat een houtdraaier zijn houtsoort beoordelen?

Dus met andere woorden mijn vraag is, aan welke voorwaarden moet men voldoen om een goede "draai" houtsoort te hebben?

Alvast bedankt voor het lezen van deze uitleg en de eventuele gegeven antwoorden
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat ligt er aan wat de houtdraaier wil maken.
Iemand die 200 trappenspijlen moet maken, wil een houtsoort die gemakkelijk bewerkt en de tekening maakt niet uit want ze worden toch geschilderd.
Iemand die 1 kunstwerk wil maken dat later met een dremel bewerkt wordt e.d. wil een fijne nerf, zodat het dun kan worden en niet rafelig wordt.
Iemand die zoals ik liefst grote, maar niet heel dunne schalen maakt, wil toch weer iets anders.

Maar in het algemeen zal een houtsoort voor een houtdraaier beoordeeld worden op uiterlijk, prijs, nerf, natheid, eventuele corrosieve eigenschappen, verkrijgbaarheid in de gewenste afmetingen etc etc.

Je vraag is dus te open...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.