Hoe maak je dit deurtje?

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Vooreerst de beste wensen - en behoud van alle ledematen - voor 2015!

[Domme-vragen-van-beginner-filter=AAN]

Hoe maak je eigenlijk het deurtje in MDF uit onderstaande afbeelding:

xl04tf.jpg


Ik kan zelf wel een en ander verzinnen, maar enerzijds wil ik het warm water niet heruitvinden, en anderzijds vind ik het door mij uitgevonden warm water wel érg bewerkelijk (lees: waarschijnlijk nodeloos complex), dus had ik ook graag het collectieve forumgeheugen aan het werk gezet.

De basics (én het achterliggende dragende framewerk) lukt me nog wel, maar ik heb raar genoeg moeite om me in te beelden hoe je dat "gat" waar het deurtje in past zo strak uit een paneel kan zagen, alsook hoe men er in is geslaagd om die V-groef zo strak te laten doorlopen.

Om een en ander te kunnen beschrijven heb ik er ook maar eens meteen enkele punten die van belang zouden kunnen zijn bijgezet:

2vwfhqr.jpg


ter info:
. ik weet wel zeker dat deur en "omlijsting" niet uit een en hetzelfde paneel komen (reden: de speling is iets van 1mm en zo'n dunne zagen vind ik niet. Oh, en de omlijsting is 9mm dik en de deur 18mm :) )
. ik ben er vrij zeker van dat ik onder de verf een zaagsnede zie op lijnstuk K-L (maar niet op I-J, noch ergens anders maar dat kan aan de feilloze afwerking liggen).

[Domme-vragen-van-beginner-filter=UIT]

-Stop hier met lezen als je met een frisse geest wil meedenken-

Ik zou dus zelf 4 panelen hebben gemaakt (exclusief de deur, uiteraard): ADEH, EFIJ, GHKL, en ILMP. Maar hoe krijg je dan die V-groeven nog gefreesd? Merk op dat deze groef "perfect" de randen van de deur volgt over B-N en C-O. Merk ook nogmaals op dat dit de eerste keer wordt dat ik iets van deze omvang/type werk ga aanpakken :)
 
Laatst bewerkt:

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Ik denk een voorgefreesd groter stuk MDF waaruit de deur en de 2 regels (BCGF & JKON) zijn gehaald. bv: op breedte zagen, dan deur hoogte en 2x regel hoogte eruit halen. Verder de 2 stijlen ABNM & CDPO uit een stuk 'naast' de deur gehaald. 18 -> 9 mm in vandikte bank of zaagtafel. Hoe gaat de deur open, of is het een luik.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
[Domme-vragen-van-beginner-filter=AAN]

Vooropgesteld: domme vragen bestaan niet !!

Ik neem aan dat deze foto "ergens" van het web komt (??) en dat je daarom niet hebt kunnen spieken hoe e.e.a. constructief gemaakt werd. Het is wel een héél erg strak gemaakt deurtje. Zal waarschijnlijk niet erg vaak open gaan...

Als ik hem zou maken zou ik het gewoon uit 1 paneel maken en na het zagen met de invalzaag de kopse kanten met een speciaal soort kantenband (speciaal voor MDF, ben de naam even kwijt...) beplakken. Als je dan ook nog een aantal laklagen aanbrengt, dan denk ik dat je behoorlijk in de buurt komt. Oh, en als je potscharnieren gebruikt is het goed na te stellen...
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik denk een voorgefreesd groter stuk MDF waaruit de deur en de 2 regels (BCGF & JKON) zijn gehaald. bv: op breedte zagen, dan deur hoogte en 2x regel hoogte eruit halen. Verder de 2 stijlen ABNM & CDPO uit een stuk 'naast' de deur gehaald. 18 -> 9 mm in vandikte bank of zaagtafel. Hoe gaat de deur open, of is het een luik.

Het gaat nog effenaf moeilijker zijn dan ik had gedacht... Voorfrezen lukt volgens mij namelijk niet, maar ik laat me graag corrigeren. Iet of wat (cirkel)zaagblad zit al snel op 2mm dikte (toch?), dus dan is gelijk de hele voorgefreesde groef weg. Nochtans is er duidelijk nog wat afvlakking te zien, zowel op de omlijsting als op de deur. Ik denk echt dat er achteraf is gefreesd, maar hoe? Tijdelijke montage op een tijdelijke steunplaat o.i.d.? Maar hoe hebben ze dan het verschil in dikte opgevangen etc.? Enfin, met wat steunlatjes van 9mm onder de lijsten, waarschijnlijk, maar zoals ik al zei: mijn heruitgevonden warm water begint op deze manier wel erg heet te worden...

Door de strakke aansluiting denk ik overigens niet dat de deur uit het zelfde paneel kwam. Nogmaals, de speling is minder dan een zaagbreedte. Wat een gedoe zou het overigens zijn om de lijsten te gaan vandikten (wat ik overigens niet kan), uit MDF dan nog.

Ik ben wel "blij" dat ik alvast niet de enige ben die er aan denkt om de omlijsting niet uit één stuk te maken, maar gewoon uit 4 planken rondomrond.


Vooropgesteld: domme vragen bestaan niet !!
Wacht tot je me wat beter kent ;)...
(ik weet het wel hoor - er zijn alleen domme antwoorden...)



Ik neem aan dat deze foto "ergens" van het web komt (??) en dat je daarom niet hebt kunnen spieken hoe e.e.a. constructief gemaakt werd. Het is wel een héél erg strak gemaakt deurtje. Zal waarschijnlijk niet erg vaak open gaan...

Als ik hem zou maken zou ik het gewoon uit 1 paneel maken en na het zagen met de invalzaag de kopse kanten met een speciaal soort kantenband (speciaal voor MDF, ben de naam even kwijt...) beplakken. Als je dan ook nog een aantal laklagen aanbrengt, dan denk ik dat je behoorlijk in de buurt komt. Oh, en als je potscharnieren gebruikt is het goed na te stellen...

Mja, het deurtje zit gewoon onder mijn trap en gaat dagelijks een keer of 100 open :) (het is de speelgoedkast van JimboV2.0). Desalniettemin heb ik niet kunnen spieken. De trappenmaker had dit klusje op een voormiddag (!) geklaard. Tegen dat ik terug was van mijn werk hing het er in.

Ik kan uiteraard nog wel de achterkant zien, vandaar ook dat ik me geen zorgen maak om het - nabouwen van het - steunframe :). Dit frame bedekt evenwel alle eventuele naden, meteen de reden waarom ik niet meer kan zien - aan de binnenkant - waar de omlijsting eventueel werd opgedeeld.

Het is inderdaad ernstig strak met belachelijk kleine toleranties, vandaar mijn kopzorgen om dit na te maken (voor het afsluiten v.e. technische koker, trouwens).

De montage is "gewoon" met drie Blum potscharnieren. Door de strakke sluiting is zelfs geen demper nodig: de luchtverplaatsing alleen al maakt het deurtje JimboV2.0-bestendig!
 
Laatst bewerkt:

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
Ik heb zoiets wel eens gedaan.

Je eerste vraag : hoe je dat "gat" waar het deurtje in past zo strak uit een paneel kan zagen
Ik denk niet dat het uit 1 paneel was. Als dat niet zo is, dan is het dus heel eenvoudig (ik neem aan dat ik dat niet verder hoef uit te leggen). Maar stel dat het wel 1 paneel was, dan zou het ook wel kunnen. Kijk maar eens op aftimmering van boten, daar zie je soms mahonie (rondom!) uitneembare panelen waarbij de nerven prachtig doorlopen in de omliggende delen. Dat paneel is dus zelfs midden uit een plaat gezaagd. Ik heb dat een keer iemand zien doen met een decoupeerzaagje, een korte, vrij dunne. Hij ging heeeeeeeel rustig te werk. De gleuf was denk ik nog geen mm. En na wat voorzichtig nabewerken superstrak.

Je tweede vraag : hoe men er in is geslaagd om die V-groef zo strak te laten doorlopen.
Gewoon eerst alles maken zonder de v-gleuven. Dus de deur is uit een andere plank. Dan alles plat op de werkbank (of vloer) leggen en de deur 'opdikken' zodat hij gelijk ligt aan de deurstijlen. Rondom de deur stop je bijvoorbeeld fineer in de 1mm gleuven zodat hij mooi blijft liggen en niet kan bewegen. Dan met zo'n geleiderail voor je bovenfrees (ik heb er een van Festo/Festool) al die strepen met een v-frees trekken.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Ik heb zoiets wel eens gedaan.

Je eerste vraag : hoe je dat "gat" waar het deurtje in past zo strak uit een paneel kan zagen
Ik denk niet dat het uit 1 paneel was. Als dat niet zo is, dan is het dus heel eenvoudig (ik neem aan dat ik dat niet verder hoef uit te leggen). Maar stel dat het wel 1 paneel was, dan zou het ook wel kunnen. Kijk maar eens op aftimmering van boten, daar zie je soms mahonie (rondom!) uitneembare panelen waarbij de nerven prachtig doorlopen in de omliggende delen. Dat paneel is dus zelfs midden uit een plaat gezaagd. Ik heb dat een keer iemand zien doen met een decoupeerzaagje, een korte, vrij dunne. Hij ging heeeeeeeel rustig te werk. De gleuf was denk ik nog geen mm. En na wat voorzichtig nabewerken superstrak.

Je tweede vraag : hoe men er in is geslaagd om die V-groef zo strak te laten doorlopen.
Gewoon eerst alles maken zonder de v-gleuven. Dus de deur is uit een andere plank. Dan alles plat op de werkbank (of vloer) leggen en de deur 'opdikken' zodat hij gelijk ligt aan de deurstijlen. Rondom de deur stop je bijvoorbeeld fineer in de 1mm gleuven zodat hij mooi blijft liggen en niet kan bewegen. Dan met zo'n geleiderail voor je bovenfrees (ik heb er een van Festo/Festool) al die strepen met een v-frees trekken.

eens. Ook goede optie.
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Als jouw trappenmaker zo een mooi en fijn werk levert zou je hem eventueel terug kunnen vragen om de andere kast te maken!
voor de werkuren moet je het ook niet laten als ik bovenstaande lees. ��

mvg,
vincent
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik heb zoiets wel eens gedaan.

Je eerste vraag : hoe je dat "gat" waar het deurtje in past zo strak uit een paneel kan zagen
Ik denk niet dat het uit 1 paneel was. Als dat niet zo is, dan is het dus heel eenvoudig (ik neem aan dat ik dat niet verder hoef uit te leggen). Maar stel dat het wel 1 paneel was, dan zou het ook wel kunnen. Kijk maar eens op aftimmering van boten, daar zie je soms mahonie (rondom!) uitneembare panelen waarbij de nerven prachtig doorlopen in de omliggende delen. Dat paneel is dus zelfs midden uit een plaat gezaagd. Ik heb dat een keer iemand zien doen met een decoupeerzaagje, een korte, vrij dunne. Hij ging heeeeeeeel rustig te werk. De gleuf was denk ik nog geen mm. En na wat voorzichtig nabewerken superstrak.

Je tweede vraag : hoe men er in is geslaagd om die V-groef zo strak te laten doorlopen.
Gewoon eerst alles maken zonder de v-gleuven. Dus de deur is uit een andere plank. Dan alles plat op de werkbank (of vloer) leggen en de deur 'opdikken' zodat hij gelijk ligt aan de deurstijlen. Rondom de deur stop je bijvoorbeeld fineer in de 1mm gleuven zodat hij mooi blijft liggen en niet kan bewegen. Dan met zo'n geleiderail voor je bovenfrees (ik heb er een van Festo/Festool) al die strepen met een v-frees trekken.
Precies zoals ik het zelf voor ogen had dus (omlijsting niét uit 1 stuk, tijdelijke montage en dan nafrezen). Vooral dat uitdikken van de omlijsting en de dummy montage leek me omslachtig waardoor ik ging denken dat er een eenvoudigere - en voor mij haalbare - oplossing moest zijn... Jammer maar het zij zo...

Als jouw trappenmaker zo een mooi en fijn werk levert zou je hem eventueel terug kunnen vragen om de andere kast te maken!
Dju, dievannons heeft het forum gevonden! :) (ze zegt dit ook altijd)
Maarreuh, where's the fun in that - dit moet me lukken.
 

Marc v B

Nieuw lid
15 nov 2014
10
0
Den Haag
Misschien ook een idee om eerst de omlijsting te frezen, dan deurtje blanco er in hangen, positie van lijnen dan aftekenen, deurtje los maken, lijnen frezen, en terughangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.