Plankies

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
IMG_6852.jpg

Broodplank geflamd Berken (gespiegeld)

IMG_6851.jpg

Nog één :)

IMG_6853.jpg

Bubinga en Esdoorn (das maple toch?)

IMG_6855.jpg

Gespiegeld Bubinga met geflamd Berken ingelegd presentatie plankje
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel mooie houtstructuur die plankjes.
De 2 andere werkje zijn ook zeer mooi.
Respect voor het werk dat je gedaan hebt.
Proficiat met het resultaat.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Dank allen voor de lof! Eerste twee planken heb ik als broodplanken gedoopt. De kopsekant plank kan vanzelfsprekend als reguliere snijplank worden gebruikt. De plank met de inleg heb ik als "presentatie" plank gedoopt. Kaas, nootjes en allerhande snacks zullen de plank in haar waarde laten.

Ik heb moeite gevlamd materiaal machinaal te verwerken. Ik krijg ze als ruw gezaagde delen in de werkplaats aangeleverd van mn lokale "bosboer". Vervolgens zaag ik stukken tot grofweg de lengte die het werkstuk benodigd. Dan vlak ik één kant op de vlakbank maar heb altijd tearout (wat is dat ookweer in fatsoenlijk Nederlands?) Daarna herzaag ik met de lintzaag, verlijm de twee gespiegelde planken, teken mijn patroon uit en zaag op de lintzaag. Vervolgens schuur ik tot de uiteindelijke vorm op de bandschuur machine alsook de boven en onderzijde.
(ik heb zo' tiltende schuurmachine) De kopsekanten plank is geheel machinaal vervaardigd. Vlak en vandiktebank, zaagtafel, freestafel etc. De Bubinga serveer plank ook machinaal vervaardigd behalve dan de inleg, deze doe ik gedeeltelijk met een bovenfrees en met beitel en hamer. De inleg zelf zaag ik met de lintzaag en schuur ik met de hand.

Eigenlijk heb ik nog best een aantal foto's van kopsekant planken die ik zou willen delen maar ik krijg ze helaas niet ge-upload en weet niet waarom.
 
Laatst bewerkt:

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Ik steek de inleg zoals hier op de foto's getoond. Excuses voor de slechte foto's. Alles wat ik met mn telefoon fotografeer bewerk ik zodanig dat al het stof, vies en vuil onder de lens minder dominant uit doet zien. (instagram :) Deze plank ook als geschenk gemaakt eerder in 2014. Eiken met walnoten inleg.
PS, nu laad ie foto's toch weer gewoon en snel in. Zal proberen nog wat te posten maar in gereduceerd formaat... Wacht ff

01.jpg

02.jpg

03.jpg
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
En ja hoor, het moet het formaat van de afbeelding geweest zijn.. :rolletjes:

Ik besteed altijd wel een hoop tijd en aandacht als ik aan het plankies fabriceren ben maar deze spant de kroon. Ik heb er een aantal gemaakt maar alleen van deze een foto.

Bekijk bijlage 24384

Kopsekant Eiken met kopsekant Walnoten, Padouk, Bibolo, Esdoorn en Eiken pluggen
50mm X 300mm X 400mm
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Ik snap er niets van. In plaats van de foto te vertonen gaf de site uiteindelijk een link naar een bijlage...? deze gaf inderdaad mn ge-uploade foto weer maar nu stop ie er mee. Ik geef het op.. :confused:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.