Rijskast

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Quick & dirty projectje - een nieuwe rijskast voor mijn brooddeeg. Geinspireerd op een toolbox die ik hier langs zag komen (van Jeremy Broun geloof ik), en gemaakt van 9 mm multiplex (nooit meer - wat een baggerspul - helemaal krom, maar goed, het kissie functioneert...). Getekend in Sketchup. Had eerst zwaluwstaarten (woodrat) willen gebruiken, maar staarten frezen in plaatmateriaal leidt (althans bij mij) tot gegarandeerd uitbreken, daarom maar gewoon 'l-profielen' uitgefreesd (ook op de woodrat). Ben niet overdreven trots op de uiteindelijke resultaten, maar heb nu wel een functionele rijskast (kist) die eenvoudig te verplaatsen is en dus niet permanent op de keukentafel hoeft te staan...

https://www.dropbox.com/s/nulgwzjx6145n7f/Photo%2001-01-15%2017%2008%2007-small.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/uf9f2g2wbwuw1f0/Photo%2001-01-15%2017%2008%2043-small.jpg?dl=0
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
He leuk een hobby broodbakker .
Dat heb ik al een veel te lange tijd niet meer gedaan en dat vind ik best jammer .
Ben je ook op de desem toer ?
Ken iemand die had een bestaande oude kast /dressoir aan de binnenkant betegeld en voorzien van electrische vloerverwarming (werkt als een tierelier)
Zet je ook op het broodbakforum ?
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Dit is dan weer mooi.
Heb zelf een dutch oven, zo'n gietijzeren pan die je in het vuur kunt zetten. Daar probeer ik geregeld broden mee te bakken, maar ze mislukken meestal omdat het brood niet goed genoeg is gerijst. Dus een rijskast is denk ik wel iets wat ik kan gebruiken.
Wat voor een temperatuur moet brood nu eigenlijk rijzen? Heb in de zomer veel geprobeerd, maar denk dat het toen te warm was bij ons in de keuken, (of misschien nog wel te koud?) waardoor ik hele dikke, vaste ongelezen brood kreeg.
Heb hier ook nog wel het een en ander aan plaatmateriaal, dan kan ik der ook eens eentje zelf maken.
wat een handig forum is dit toch, je komt van alles tegen....
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Om multiplex als afwerkingsmateriaal te gebruiken moet je er echt de mooie vlakke platen uit kiezen.

Multiplex is warm verlijmd, en zijn, eens krom, haast niet meer recht te krijgen.

Tenzij iemand op het forum hier een trucje voor heeft? Mogen jullie altijd meedelen :D

Wel een knap kistje! Ik ga ook eens starten met de toolbox van jeremy brown. Deze middag om het hout gaan (wel 12mm multiplex)
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Dat is handig! Gebruik nu altijd nog de oven als rijskast, maar dan kun je hem niet meer voor wat anders gebruiken. Heb je er verwarming in zitten?

Welke Andere betekenis heeft "dutch oven"?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
He leuk een hobby broodbakker .
Dat heb ik al een veel te lange tijd niet meer gedaan en dat vind ik best jammer .
Ben je ook op de desem toer ?

Ja, hoewel mijn standaardbrood een hybride is, met een 20% helemaal doorgefermenteerde poolish uit de koelkast (zit geen gluten meer in) voor de smaak, en gist voor het fysieke rijsproces. Ik hou mn desemstarter en gist wel angstvallig gescheiden...

Ken iemand die had een bestaande oude kast /dressoir aan de binnenkant betegeld en voorzien van electrische vloerverwarming (werkt als een tierelier).

Maar, in ieder geval in mijn geval overkill...

Zet je ook op het broodbakforum ?

Niet echt. En dat is volgens mij toch ook een slapende aangelegenheid? Of heb ik nou het verkeerde forum voor?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat voor een temperatuur moet brood nu eigenlijk rijzen?

Rond de 29 graden. Komt niet heel nauw, tenzij je (semi-)professioneel aan de gang bent en exacte herhaalbaarheid van belang is voor constante producteigenschappen. In mijn geval is er geen _relevant_ verschil tussen brood gerezen bij 28 graden en bij 30 graden; voor iemand die bijvoorbeeld verkoopbaar stokbrood moet bakken (voor zover er in Nederland fatsoenlijk stokbrood gebakken wordt - ik ben nog geen stokbrood tegengekomen dat ook maar in de schaduw kan staan van wat je in Frankrijk bij elke bakker op de hoek haalt...) is dat wel belangrijk.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Het oude forum is pakweg 3 jaar geleden gestopt en toen hebben een aantal leden het vlak er na opnieuw opgestart .
De link is broodbakforum.nl

Maar mijn naam is op dat forum niet rendew maar steenbakkertje .
 

WR1944

Oud hout
Dat is nog eens een verrassende wending op het houtbewerkersforum, broodbakken.
Omdat ik me erger aan het Amerikaanse brood ben ik ook gaan proberen om brood te bakken. Maar ik bak er nog steeds niets van. Het brood smaakt wel maar het zit kwa structuur dichter bij een baksteen dan bij echt brood. Zelf met een boek van een monnik-broodbakker komt er geen verbetering in. Niet dat ik vaak brood bak, een keer in de maand. Dus snel maar gaan snuffelen op het broodbakforum.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ha, een van de ouwe boeken van Peter Reinhardt? Dat zou afdoende moeten zijn. Als je brood te dicht is is het deeg of te droog, of niet voldoende gekneed. (of,,, maar dat zijn dan grotere problemen). Probeer het eens met een no-knead country bread. Werkelijk te eenvoudig voor woorden. Ik stuur je wel een voorschrift (recept...) als je je me per PB je email even doorgeeft...

En ja, het brood in de VS is nog steeds hopeloos, zelfs het meeste (zo niet alle) organic en farmer's market bread. Hoewel er in NYC wel een paar redelijke bakkers zitten - zoals Amy's Bread.
 

WR1944

Oud hout
Het boek is van een Amerikaanse Jezuit.
http://www.amazon.com/Secrets-Jesuit-Breadmaking-Rick-Curry/dp/0060951184

Nu ik bij dat forum aangemeld ben ga ik er serieus werk van maken.

Waar kan ik meer informatie vinden over rijskasten? Dat ziet er veelbelovend uit. Dat rijzen bij mij gebeurt in de buurt van de CV-brander in de kelder maar ik prefereer een methode met meer voorspelbaarheid.

En die andere uitleg van "Dutch oven" was m'n vrouw geheel onbekend. Maar het toeval wil dat ik haar een paar dagen terug heb uitgelegd dat er een ondeugend Nederlandse grapje is op dit gebied. M'n moeder vertelde ons als kind dat je krulhaar krijgt als je met de dekens over je hoofd in bed een wind laat. Dat verhaal plus mijn vertaling bracht haar flink aan het lachen.
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Voor iedereen die verlangt naar echt Frans stokbrood in Nederland: Le Fournil (dit is de naam van de bakkerij), dit is een Fransman getrouwd met een Nederlandse. Hebben samen inmiddels twee bakkerijen (een in Hilversum en een in Amsterdam) en bakken daar op de Franse manier (vooral) stokbrood. Ik ben er toevallig vanmorgen met mijn vriendin weer heengereden en een voorraadje ingeslagen. We nemen dan van thuis koffie, eitjes, kaas e.d. mee en werken dan onderweg een superontbijtje naar binnen, en maken er dan verder een lekker dagje uit van. Waarom we helemaal vanuit Wijchen naar Hilversum rijden? Omdat ik uit een bakkersfamilie kom en zelf ruim 10 jaar als bakker gewerkt heb (en toen begon de techniek te kriebbelen:)). Ik weet precies wat goed brood is, en dat maken ze bij Le Fournil, en ik rijd daar graag voor om.
Ik heb ook nog een adresje voor tompoucen zoals tompoucen bedoeld zijn (dus niet van die kartonnen Hema gevallen).

Smakelijk eten, groet Paul

P.s. De grootste fouten bij broodbakken: grondstoffen (ook het water) te koud, deeg te koud en te droog laten rijzen (ideaal: 32oC en +80% luchtvochtigheid), oventemperatuur te laag (bij meeste thuisovens knalt de temperatuur omlaag als je de deur opent en er het relatief koude brood inzet), een dikke tegel/steen in de oven mee verwarmen kan dit probleem verkleinen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
A

Begin eens met een van de boeken van Reinhart (the bread baker's apprentice, of artisan breads every day), of Amy's bread, of als je ambitieus bent 'Bread' van Jeffrey Hamelman.


Over rijskaste is niet heel veel te vinden. Een kleine rijskast, voldoende voor thuisgebruik voor een tweepersoonshuishouden, kun je maken op basis van een terrarium- of aquariumheater. Iets gesofisticeerder kun je er ook een thermostaat in zetten, maar mijn eervaring is dat de capaciteit van een terrariumheater niet zodanig is dat je een risico van pte hoog oplopende temperatuur loopt. Gewoon af en toe de temperatuur in de gaten houden (met een Fantast van Ikea...)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.