Tormek, Jet, Worksharp, Creusen, of .....

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Goedenavond medeforummers,

Ik ben al weer een tijdje bezig met mijn werkbank en deze begint nu aardig te vorderen. Het bevalt bij prima om met hout bezig te zijn, op één ding na: het handmatig slijpen. Heb ik een keertje tijd (en de boel opgezet), ben ik eerst weer een poosje zoet met het slijpen van de beitels. Dat vind ik dus eigenlijk een beetje jammer. Het is leuk voor een keertje om a la Paul Sellers je beitels op schuurpapier te vlakken en slijpen, en later met wetsteen, maar ik put daar niet de voldoening uit die ik uit het maken van de werkbank put......

Dus ben ik voornemens komend voorjaar (of wellicht eerder) een slijpschijf aan te schaffen. Mijn eerste gedachte is een Jet natslijper. Deze keuze is gebaseerd op een eerder (door Roeliepoelie) gepubliceerde samenvatting van een test in Holzwerken. Zie http://www.woodworking.nl/showthread.php?9356-Scheppach-NSM200-of-iets-anders/page2&highlight=tiger.

Mijn motivatie: de resultaten uit de test van de Jet zijn goed tot uitstekend. Dat is voor mij voldoende, dus hoeft het voor mij niet per sé de uitmuntende Tormek (de Festool onder de slijpschijven als ik het een beetje lees) te zijn. Die laat ik voor de profs liggen. Alleen..... Dat haaks slijpen. Is dat nu echt zo'n probleem? Als je dat weet, kun je dat dan niet corrigeren?
Is die Jet dan, voor mij, echt de goede keuze, of kan ik dan beter voor de minder veelzijdige maar rete eenvoudige Worksharp kiezen. Rits, rats en de beitel is scherp (volgens de reclame).

Er hebben meer formules voor de keuze gestaan (blijkens de diverse posts). Maar wat is de keuze geworden en hoe bevalt deze.......?
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Dit probleem komt mij er bekend voor. Ooit begonnen met een slijphulpje van Axminster....werkte redelijk maar niet nauwkeurig genoeg.....Toen het mooie slijphulpje van veritas...Dat ging echt super maar kost me veel tijd en energie. Ook heb ik beitels geslepen op de manier die Athanor mij eens voor heeft gedaan , slijpen op schuurpapier. Ben zelfs eens op slijp-hoogte-stage geweest in Akkrum bij Roeland. Hij heeft mij veel geleerd om het slijpen maar ook zijn methode was het niet voor mij. Ik zocht iets wat makkelijk was en niet teveel energie koste. Deze laatste is een belangrijke doorslaggevende factor. Dit is weer een verhaal op zich.

Een goede vriend van mij gebruikte al jaren de tormek. Deze mocht ik eens lenen en ik was gelijk verkocht. Via Baptist heb ik toen de Tormek naar Zwolle laten komen. Hier ben ik echt zeer tevreden over wanneer ik hem gebruik. Je krijgt de beitels echt vlijmscherp. Moet echter opbiechten dat de tormek al bijna 8 maanden niet heeft gedraaid....heb namelijk weinig te slijpen gehad...:p Ik hoop in 2015 weer eens wat kistjes ed te gaan maken en dan komt de tormek weer in actie.

Voor mijn draaibeitels is het een ander verhaal. Hiervoor gebruik ik al jaren een creusen. Een witte steen en een grijze steen. Deze laatste gebruik ik vooral voor metaal werkzaamheden.

Ronald, je bent meer dan welkom om de machines eens te komen gebruiken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Volgens mij liggen de Jet en de Tormek T3 op redelijk hetzelfde prijsniveau.. De Jet is iig een goeie machine, de Tormek heb ik geen ervaring mee...
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik heb een creusen voor het grovere werk, als ik een keer een flinke spijker heb geraakt. Rest gaat op waterstenen en dat gaat me vlot genoeg. Tormek heb ik bij een bevriend houtbewerker geprobeerd en dat is een prachtig systeem.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Voordeel van het grovere werk doen op een creusen is dat de beitels ook vlotter te slijpen zijn op waterstenen door de holling die je in de vouw slijpt. Die worksharp lijkt me ook wel een fijne machine, lijkt me ook handig voor messen ed.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben toch van mening dat een gewone vlakke beitel sneller gewet is op waterstenen dan een machine, tenzij je de hoek wil veranderen of een flinke beschadiging weghalen.
Over het algemeen zijn enkele halen over de wetstenen (1000 3000 5000 bijvoorbeeld)genoeg om een beitel terug in topconditie te krijgen. Ik ben langer onderweg naar mijn slijphoek, dan dat ik aan het slijpen ben (en neen, ik heb geen mega werkplaats). Het vraagt even oefening, maar eigenlijk is het leerpad erg kort.
Bovendien ga ik nu al eens vaker naar de wetstenen. Eenmaal dat ik het genoegen van een heel scherpe beitel had ontdekt, ben ik ook veeleisend geworden. Zodra ik merk dat de beitel niet meer top is, ga ik al even naar de wetsteen. Enkele halen, en het loopt weer vlotter.
Het bijwerken kan dan gebeuren op een relatief goedkope werkbankslijper.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb jaren geleden een Tormek gekocht, prima machine, maar met moderne staalsoorten zoals A2 en nog erger het staal van onze eigen Woodworking beitels, D2, neemt de Tormek maar heel langzaam af. Vorig jaar op de beurs in Engeland konden we goedkoop 2 Sorby Pro Edge bandslijpers kopen, met banden van korrel 60 tot 3000! Werkt prima en de rest gaat toch op water en diamantstenen. Nu was ik laatst bij Jan Pranger en die had zo'n moderne CBN schijf op een doorn in zijn midi draaibank en dat slijpt, zeker ook harde staalsoorten, prachtig. De Tormek is reuze handig met de leren wet schijf, maar draait eigenlijk te langzaam voor een CBN schijf. Ik heb ook al heel lang zo'n kleine Creusen zoals Rick, maar die is wat te snel voor een CBN schijf. Cruesen maakt echter ook een hele mooi 1500 rpm machine en die is heel geschikt. Ik overweeg om de Tormek en de kleine Creusen nog een keer weg te doen, om een 1500 rpm machine met CBN schijf te kopen. En dan nog iets bedenken voor het wetten! Maar wat zeur ik, het is alleen om de vouw opnieuw te zetten of een hoek te veranderen, het echte slijpwerk blijft bij mij toch het handwerk op de diamant en waterstenen. Eerst met een Eclipse hulpje, later een dure Veritas en toen toch weer terug naar de Eclipse en tegenwoordig ook steeds meer uit de hand. Ik heb een paar van onze nieuwe Woodworking beitels gevlakt en geslepen, om te kijken of ze aardig consistent waren. Het zijn 5 mm dikke beitels en dat gaat, na een beetje oefenen en vooral zelfvertrouwen krijgen, prima uit de hand.

jaap
 

harrynac

Nieuw lid
25 sep 2009
14
1
Uzech les Oules
Ook voor mij een bekend probleem, ik kreeg mijn schaven en beitels niet goed scherp met de hand.
Ik heb uiteindelijk de Worksharp 3000 gekocht en ik ben daar zeer tevreden over.
Machine doet wat beloofd wordt in het promo filmpje, de glasplaten en het schuurpapier daarentegen zijn wat aan de prijzige kant maar dat is op te lossen dooor dit te maken.
http://www.youtube.com/watch?v=VU9WecxUFfw
Het zal ongetwijfeld nog veel scherper kunnen in de ogen van de mensen met de wetstones etc., maar mijn beitels en schaven werken naar behoren en daar gaat het mij om.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik heb ook al jaren een Tormek. Ik gebruik hem alleen voor het echte slijpen. Dus eerste vouw slijpen op de Tormek en dan tweede en derde op een watersteen met Veritas tooltje.
Als de tweede vouw 1 mm breed is of meer, terug naar de Tormek.


Met Tormek gaat slijpen echt snel als de steen fris is. Na een tijdje moet je met het diamant-dressing tooltje de steen bijwerken. Als je dat niet doet dan doet de steen op een
gegeven moment niet zoveel meer.
Bij het werk aan mijn bootje moest ik regelmatig ook stukken hout weghakken en dan kwam je wel eens een messing schroef tegen. Op de Tormek is zo'n hakbeitel zo weer hersteld.

Tormek echt nog nooit spijt van gehad, en ik had hem liever eerder gekocht. Grote voordeel is de enorme hoeveelheid tooltjes die erbij leverbaar is, verschillende stenen en de algehele bouwkwaliteit.
 

WR1944

Oud hout
Ik denk dat ik die aanbouw van Stubby Nubs ook ga maken. Het lijkt me een handige aanvulling. Maar of ik MDF-schijven ga maken....? Daar moet ik nog eens goed over nadenken.
De beitel van m'n Veritas jointer plane is net een haartje te breed voor de mond van de Worksharp. Maar dan zal ik er ook wel een Veritas slijpmal bij nodig hebben (naast de twee, Stanley en een onbekend merk, die in een lade liggen. Houd dat gereedschap kopen dan nooit op? ;)
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@Hunto,

Koop gewoon een goedkope werkbank slijpmachine met brede witte steen en een goede wetsteen (bv een witte Arkansas of belgisch brok).
Zo ben ik ook begonnen heb na een tijdje wel een zwaardere leunspaan/slijpaanslag op de machine gemaakt en nadat de witte steen op was deze vervangen door een Creusen slijpsteen. Deze machine draait nog steeds is nu 28 jaar oud, heb zo'n vijf jaar geleden een tweede FERM in de aanbieding gekocht en er direct een Creusen steen op gezet en een leunspaan/slijpaanslag, de witte steen die er opzat nam niet af en m'n beitels werden te heet. Deze machine kost naar ik meen € 59,95 en een Creusen steen zo'n € 30,- Voor onder de € 100,- een perfecte combi.

Ik slijp zowel uit de hand maar ook met een slijphulp op diamand, zandstenen , ceramische stenen en waterstenen. Maar ook met elektrische hulpmiddelen waaronder een stationaire band schuurmachine, brede en smalle band en een aantal werkbank slijpmachines.

M'n hoekje voor het handmatig slijpen aan de rechterkant een grote zandsteen(liggend op de spoelbak)
IMG_2739.jpg

Mijn elektrische slijphoekje
IMG_2741.jpg
IMG_2740.jpg

en een smalle band schuurmachine die ik voornamelijk gebruik om messen vorm te geven(HBM)
IMG_2742.jpg

Roeland
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Het is wel interessant om te vernemen dat er twee stromingen zijn. De ene die het meeste machinaal doen, en de andere het meeste met de hand en de slijpmachine gebruiken voor het "grove" werk.

@ Rizz: blijkbaar heb jij een Jet of daar ervaring mee. Valt daar meer over te vertellen. Had jij last van het niet haaks slijpen?

Blijkbaar is dat haaks slijpen van ondergeschikt belang, hoewel.....

@ Roeland: Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg en pleidooi voor nononse. Indrukwekkende verzameling slijpmiddelen. Is dat vanuit jouw zoektocht voortgevloeid (buiten dat je natuurlijk beroepsmatig met het gereedschap bezig bent)? Ik lees dat je met en zonder hulpmiddelen slijpt. Ik herleid, wellicht onterecht, dat je op de slijpmachine uit de hand slijpt en op de stenen al dan niet met slijphulp. Hoe waarborg jij de haaksheid bij de slijpmachine (ik denk dat ik in het begin moet vragen en dat je nu uit routine een vaste hand hebt).
die Arkansas kan ik wel traceren, maar wat wordt bedoeld met Belgisch brok. Als ik aan Belgisch natuursteen denk, heb ik op een of andere manier altijd asosiatie met enostil.
 
A

Athanor

Guest
Ik heb veel geoefend met het slijpen op schuurpapier met een hulpstuk (van Roeland gekocht) en dat is goed voor het nauwkeurig en haaks slijpen, met nabewerking op een LieNielsen steen tot grid 8000. Maar het dagelijkse werk voor beitels etc. doe ik op een lanzaamdraaiende Creusen. Het wetten doe ik dan op een Belgisch brok. Ook wel coticule genoemd, dat is een steensoort die uniek is vanwege de snelle slijpeigenschappen. De originele steengroeve schijnt deze zelfs nog via internet in allerlei maten te vekopen. Ik kan zo snel de site niet vinden. Dit is voor mij een snelle en praktische werkwijze, vereist misschien wel het ontwikkelen van de vaardigheid om uit de hand te wetten, die dank ik aan mijn opleiding op de LTS.

Fons
 
Laatst bewerkt:

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik gebruik al jaren een Creusen met witte steen en dit gaat prima, en een goede wetsteen.

Bij het wetten de beitel goed vlak houden dus niet kantelen op de snede dan is het gewoon kinderspel.

Wat ik nogal eens regelmatig zie hoe mensen hun beitel en schaaf weg leggen op de werkbank (schaaf niet op zijn kant en de beitel met de snede naar boven )
Ik heb vroeger een opleiding scheepsbeschieten houtenmeubels maken van Bemetel gedaan en daar liep een leermeester als hij dit zag dan ontplofte hij bijna nou dan leer je dit wel af.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Hunto,

Op m'n stenen slijp ik zowel uit de hand en met slijphulp de slijphulp gebruik ik alleen om een snijhoek te veranderen bv van 25 naar 30 graden.
Ook gebruik ik de slijphulp als de vouw te bol is geworden om deze weer vlak te slijpen.
Op de electrice machines slijp ik uit de hand op de leunspaan de leunspaan zorgt voor een consequente hoek het haaks slijpen is dus een kwestie van oefenen.
Het handmatig aanleren van slijpen kost net zo veel oefening als het elektrisch leren slijpen op de bankmachine. Wat bij beide systemen heel belangrijk is is je slijphouding en de positie van je handen en vingers en natuurlijk de druk die je uitoefent , als ik tijd heb zal ik trachten wat foto's of een filmpje hiervan te maken.

Roeland
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Slijpen van gereedschap is voor velen een cult, om het in perspectief te zetten hier een filmpje van een Japanse messenmaker welke
een Japanse leermeester had en een productiebedrijf en winkel in Japan.

gewoon slijpen op beton en afwerken polijsten op karton.
hij promoot het niet maar laat zien dat het kan.

 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
@ Rizz: blijkbaar heb jij een Jet of daar ervaring mee. Valt daar meer over te vertellen. Had jij last van het niet haaks slijpen?

Op de gitaarbouw cursus staat er 1. Door het beitelhulpstuk kan je bijna niet fout gaan. Natuurlijk is de plaatsing erg belangrijk, maar als je dat trucje eenmaal door hebt... Ik gebruik m vooral om even af te wetten op de leren schijf, wat natuurlijk ook met een riem kan of een steen. Even drie tellen er tegenaan en je kan weer verder...
 

Hamma

Nieuw lid
3 aug 2014
19
0
Harderwijk
Wat bij beide systemen heel belangrijk is is je slijphouding en de positie van je handen en vingers en natuurlijk de druk die je uitoefent , als ik tijd heb zal ik trachten wat foto's of een filmpje hiervan te maken.

Roeland

Ik sta op het punt om een set narex beitels, of een set (betere) tweedehands beitels aan te schaffen. Zelf worstel ik met de vraag hoe ik deze het beste kan slijpen om zo meteen de goede slijpspullen aan te schaffen. Het eventuele filmpje zal mij ook goed uitkomen, zodat ik deze mee kan nemen in mijn overweging.

Gr. Ronald
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik sta op het punt een tweedehands slijpmachine aan te schaffen, maar ik weet niet of dit nou geschikt is of niet. Had met de zoekfunctie al uitgevonden dat een brede witte steen prettig is, en dat Creusen een goed merk is maar weet niet of dit type ook geschikt is. Doel is om vooral schaafbeitels en houtbeitels te slijpen.

Iemand een idee?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.