SereN meldt zich aan

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Gegroet mede forumgangers,

Bij deze stel ik me even voor:

Ik ben een jonge dertiger uit Vlaams Brabant die zich door de dag bezig houdt met (bagger)scheepsbouw. De afgelopen 2j heb ik mezelf geamuseerd met onze nieuwbouwwoning, waarin ik (meer dan vooraf gepland) veel zelf heb gedaan.
(metsen kelderbinnenmuren, plaatsen ventilatiesysteem, leggen riolering, elektrische installatie met teleruptoren, sanitaire installatie, vloerverwarming, verlijmen meerlaags parket, etc.)

Ons badkamermeubel hebben we zelf 'ontworpen' en laten uitvoeren door een bevriend schrijnwerker. Hierdoor heb ik een beetje de smaak te pakken gekregen, en heb me in September ingeschreven in het beginnersjaar 'Schrijnwerkerij' in avondschool. Dit is toegespitst op massieve houtconstructies, het leren kennen van het handgereedschap en de verschillende machines. Momenteel zijn we een kinderstoeltje aan het maken, binnenkort waarschijnlijk een groter project als een tafel.

In onze woning dienen er nog een heel deel ingemaakte kasten voorzien te worden waarin een deel van de ventilatiebuizen moet weg gewerkt worden en moet er een TV meubel gemaakt worden. Inclusief het badkamermeubel dat nu al staat kwam dat in totaal bij sommige professionele schrijnwerkers uit op offertes van +€30.000.

Ik heb me onlangs eens laten gaan, en heb een setje Festool materiaal aangeschaft (TS55REBQ, OF1010, CTL MIDI, MFT3 en een set freesjes en zaagbladen), waarmee ik in men kelder aan de slag wil gaan.

Hiermee hoop ik een eind ver te komen om deze meubels uit plaatmateriaal te vervaardigen. De Festool LR 32 set en bijhorende geleiderail zal daar waarschijnlijk nog bijkomen om de kasten keurig in het 32mm systeem te kunnen maken. Ik ben nu nog een beetje aan het uitkijken hoe ik de verbindingen juist ga maken (twijfel over een Domino, maar nogal prijzig en meer voor massief materiaal?) en uit welk materiaal ik ze best construeer (vooral hoe ik die randafwerking dan ga aanpakken).

Ik heb allesinds al gemerkt dat de houtbewerking 'scene' zeer aanwezig is op het wereld wijde web, en dat er zeer veel informatie, fora en filmpjes te vinden zijn, dus dat komt wel goed.

Ik heb er zin in!

Mvg,
Sam
 
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Bedankt Fons, Ornament,

Ik volg les bij CVO De Oranjerie in Aarschot. Er wordt gebruikgemaakt van het materiaalpark van een Technische (dag)school (SIBA). Ik volg momenteel het beginnersjaar, daarna kan je jaren volgen over massieve meubelen, meubelen uit plaatmateriaal en buitenschrijnwerk.

We zijn begonnen met enkele oefeningetjes met handgereedschap, recht zagen, beitelen, aftekenen, paartekens, ... waarbij we ook meteen de machines gebruikten om de ruwe werkstukken te bekomen (afkortzaag, zaagtafel, schaafbank, vandiktebank). Met de nadruk op het veilige gebruik van deze machines. Daarna hebben we een aantal verbindingen gemaakt: Halfopen, doorlopende open pen-gat, niet doorlopende gesloten, spatpen. Hierbij kwamen dan als extra de langatboor, pennenbank en lintzaag kijken. momenteel zijn we al deze technieken aan het toepassen op een kinderstoeltje dat we maken uit massieve eiken planken.


Ongerelateerd, maar iets waar ik toevallig op viel: Op http://eshop.constructiv.be/ vind je onder 'fvb pulblicaties' en dan 'hout', een resem handboeken terug over houtbewerking. Je kan tegen betaling een hardcopy bestellen, maar je kan ook gratis de digitale versie in pdf formaat downloaden.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Masave,

Bedankt! Ik heb zonet, vóór de 2,6% prijsverhoging voor 2015, al maar een LR32 set en 1400 'Holy' rail bijgekocht. Gevaarlijke hobby is dit zeg... ;-)


Ornament,

Ik zie via je links dat jij met beeldHouTkunst bezig bent, impressionant! Voorlopig houd ik me maar aan eenvoudige massieve meubeltjes en plaatmateriaal.


Mvg,
Sam
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.