welke houtmateriaal te gebruiken

paul1963

Nieuw lid
28 dec 2014
3
0
hallo,

ben bezig met een speedboot welke gebouwd is in nl eind 50-er, begin 60-er jaren, merk dubdam 19" runaboat (heb via Waterkampioen oude folder weten te bemachtigen)
lengte 5,10 mtr, breedte 1,90 mtr diepgang ?
romp is vlak dubbelwandig polyester, zijkanten enkelwandig en 2 polyster banken er in, boot had oorspronkelijk drie dekjes (voor, klein dekje tussen de bank en lang achterdek met luik er in).
Kom geleverd worden met inboard of bbmotor, gezien vaargebied giethoorn ga ik voor de laatste.
met 70 pk werd in 1962 snelheid van 65 km/uur gehaald

alle dekken zijn inmiddels verwijderd en nu alleen polyester gedeelte spiegel is al verstevigd met 2 spanten van 20 mm dik massief mahoney en platen met epoxy (mooi materiaal om mee te werken)

plannen zijn:
binnenzijde enkelwandig met polyestr matten verstevigen, (erg dun polyester)
2x extra langsspanten op de vloer
diverse dwarsspanten plaatsen
3x nieuw dek
1x nieuwe ruit

Nu wil ik graag weten welk hout ik het beste voor de spanten kan gebruiken en welke mahoney platen het beste voor de dekjes, wil het hout vooraf impregneren met epoxy, goed bevallen bij verstevigen spiegel

zal proberen foto te plaatsen, romp is zeer mooi vooraan waaiersteven en achter zeer rond, achteraan de zijkanten komen ter hoogte van de waterlijn mahoney stootlijsten van ca 1,5 mtr lengte (misschien ook voor stabiliteit)

graag jullie info

mvrg
paul
 
Laatst bewerkt:

paul1963

Nieuw lid
28 dec 2014
3
0
fotos
 

Bijlagen

  • linkerachterzijaanz.jpg
    linkerachterzijaanz.jpg
    74,4 KB · Weergaven: 256
  • boven.jpg
    boven.jpg
    98,2 KB · Weergaven: 255
  • binnen1.jpg
    binnen1.jpg
    55,8 KB · Weergaven: 256

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Hallo Paul, mooie uitdaging mooie vorm van het bootje.
Advies over de te gebruiken materialen laat ik aan de kenners over.
zelf bouw ik aan de fs18 de luxe, succes met de restauratie.

gr placebo.
 

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
Over het algemeen wordt voor dit soort bootjes Sipo Mahonie gebruikt, is de krijgen in diktes 26, 52 etc.
Er zijn ook mahonie -multiplex platen te koop, informeer alleen van de voren eerst naar de prijs.
Wanneer je het geheel rondom in de epoxy gaat zetten, kun je ook Okume-WBP gebruiken, dit is minstens even goed, alleen de kleur en tekening is anders.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.