Vorm en functie

Hans Scholte

Actieve deelnemer
In de Nederlandse vereniging van houtdraaiers Radius lijkt een discussie op gang te komen over vormgeving. De aftrap is gegeven in het zojuist verschenen nummer van AktieRadius.
Ik ben van mening dat een internetforum voor zo'n discussie een uitstekend medium is.

Als reactie op enkele eerdere artikelen over vormgeving in AktieRadius schreef ik dat ook bij gebruiksvoorwerpen vormgeving een belangrijk aspect kan zijn.
Als voorbeeld werden daarbij deze twee pepermolens afgebeeld.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Hans

Attached files
 
A

Athanor

Guest
De vorm doet mij denken aan het onbewuste verlangen van mannen naar het vrouwenlichaam, in dit geval geaccentueerd in de vorm alsof zij een kokerrokje draagt.... Mijn smaak gaat meer uit naar een "gerende" rok. Daarmee zou de basis eerder verbreden dan versmallen. Ik hou van vrouwen die stevig met beide benen op de grond staan en daar voor uitkomen (sterke vrouwen) ;)

Fons
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Kwa model vind ik de 2e molen mooier door het slankere ontwerp. Of ik hier echter het gebruik van de 2 houtsoorten (met de specifieke vormgeving) mooi vind, ben ik nog niet helemaal over uit.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hans Scholte zei:
Als reactie op enkele eerdere artikelen over vormgeving in AktieRadius schreef ik dat ook bij gebruiksvoorwerpen vormgeving een belangrijk aspect kan zijn.
Als voorbeeld werden daarbij deze twee pepermolens afgebeeld.
Puur naar de foto's kijkend en dus zonder ze in de hand te houden is mijn eerste gedachte dat ze alletwee niet optimaal zullen werken. De bovenste heeft de kromming aan de onderzijde zo geplaatst dat je vinger voor de gemalen peper zit als je hem comfortabel in de hand houdt. De onderste heeft de scheiding tussen knop en lijf zo centraal zitten dat je molen een grote slinger maakt wanneer je een stevige draai aan de knop geeft. Qua contouren vind ik de onderste mooier, maar ik zou zelf proberen de knop korter te maken (gesteld dat ik ooit draaiwerk ga doen...)

@Athanor: een vrouw waar je meteen de kop van omdraait? ;-)

Arthur
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
@athanor: Veel van mijn draaiwerk is duidelijk getailleerd. Dat een vrouwenfiguur hiervoor de inspiratiebron zou zijn is wel meer gesuggereerd. Over de vorm van het (al dan niet aanwezige) rokje heb ik mij totnogtoe niet bekommerd.

@jpandriesse: Ik denk dat de voorkeur voor het een of het andere model puur subjectief is. Ik vind de vorm van de elzenhouten molen beter geslaagd. Sommigen verfoeien en anderen prefereren de tweekleurige molen.

@artharg: De eerste molen is nu bijna drie jaar bij ons in gebruik. Er is nog een Marlux pepermolen van vergelijkbare afmeting, maar die blijft eigenlijk altijd in de kast. Mijn handschoenen zijn maat 10 1/2, maar ik heb nog nooit peper op mijn pink gekregen.
Bij de tweede molen is gekozen voor een langere knop om de contrasterende lijnen vloeiend te laten verlopen. De concessie hiervoor is de wat kleinere voorraad peper die in de molen past. Een met de tweede molen vergelijkbaar exemplaar is in gebruik bij mijn zoon. Omdat de molen wat forser is uitgevoerd past hij goed bij de stevige handen van mijn zoon en schoondochter.

@allen: dank voor jullie reacties.

Hans
 
A

Athanor

Guest
ArtHarg zei:
@Athanor: een vrouw waar je meteen de kop van omdraait? ;-)

Arthur

Ha ha, ik bedoel een die jou gelijk de kop omdraait :cool: Maar in dit kader wel een leuke vondst van je hoor! :lol:

Fons
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Hans.
Kom ik net terug van een kunstroute door het Groninger land - zet de computer aan - en wordt geconfronteerd met in mooie strakke vormen gegoten gebruiksvoorwerpen. Ik waardeer deze strakke vorm maar ken ook de benadering, dat hout als natuurproduct vraagt om ronde/bolle warme vormen vanwege de vorm van bomen en de warme eigenschap van hout: een organische benadering - dicht bij de natuur.
Ook in mijn draaiwerk kies ik voor een scherpe belijning, zoals je die tegenkomt in de glas- en keramiekkunst.
Ik zie, dat je bewust gekozen hebt voor twee verschillende ontwerpen:
Bij I:
Een wat hoog dik draaigedeelte boven een in verhouding lang smal gedeelte, dat uitloopt in een contrabeweging in de voet. Ik zag liever een van boven vloeiend doorlopende gerende lijn naar beneden, waardoor de korte forse kop een stevige tegenhanger krijgt in het ondergedeelte.
Bij II:
Het gebruik van donker hout met het scharnierpunt in het midden geeft het gevoel van harmonie tussen de twee delen, die in een vloeiende beweging in elkaar overgaan.
Hans: houtdraaivakwerk als basis voor eigen vorm en detaillering. Complimenten!!
vr.gr.: Jan Pranger
http://www.arstorno.nl
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
@jan pranger: Scherp gezien, dank voor het lovende commentaar.

Ik verheug me op de reacties tot nu toe, maar ben vooral ook benieuwd naar jullie mening over de rol van 'vormgeving' in het houtdraaien.
- Uitsluitend iets voor 'Kunst'?
- Vooral om een buitenissige vorm te bedenken?
- Leuk om een kunstwerk aan de hand van een step-by-step artikel te maken?
- Ik laat het hout spreken, vormgeving stoort daarbij.

Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.