Motorstoring

Splinterke

Nieuw lid
28 dec 2014
5
0
Een kolomboormachine is een handige tool, als hij betrouwbaar werkt. Op onverwachte ogenblikken knalt tijdens het boren de aardlekschakelaar uit. De motor is een 220 volt en 500 Watt inductiemotor. Ik vermoed dat het gebeurt als ik de boor wat zwaarder belast door een speedboor of grotere metaalboor. Maar vaak gaat het wel goed. Heeft iemand hier ervaring mee?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Is het een gecombineerde automaat? Eentje met 16A beveiliging en een aardlekschakelaar?
Of knalt echt alleen de aardlek er uit en niet de 16A beveiliging?
 

Splinterke

Nieuw lid
28 dec 2014
5
0
Alleen de aardlekschakelaar gaat uit. Ik heb de boormachine vandaag getest met licht en zwaar boorwerk. Geen enkele storing. Dat is ook het vreemde. Het gebeurt af en toe als je het niet verwacht. Voor alle volledigheid: De kolomboor is van het merk F1 type TB13, het vermogen is 550 W en ongeveer 5 jaar oud. De storing heeft ie al jaren.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ja, lijkt me inderdaad een kabelbreuk.
Staat de kolomboormachine per ongeluk op de kabel? Of hangt er een lampje aan?
Misschien beweegt de werkbank waar hij opstaat en doet die een kabeltje klemmen?
 

Splinterke

Nieuw lid
28 dec 2014
5
0
Ja, lijkt me inderdaad een kabelbreuk.
Staat de kolomboormachine per ongeluk op de kabel? Of hangt er een lampje aan?
Misschien beweegt de werkbank waar hij opstaat en doet die een kabeltje klemmen?

Kabelbreuk zou kunnen. Bedankt voor de tip.
Ik zet er morgen een nieuwe kabel en stekker aan voor alle zekerheid.:)
 

Splinterke

Nieuw lid
28 dec 2014
5
0
Kijk ook eens naar het stopcontact. Draadbreuk of een los contact.
De storing treedt op bij verschillende stopcontacten, dus daaraan ligt het niet. Ik heb vandaag een nieuw snoer en stekker gemonteerd en hopelijk is het euvel nu verleden tijd. Bedankt voor je reactie.
 

Splinterke

Nieuw lid
28 dec 2014
5
0
Snoer en stekker vervangen heeft jammergenoeg niet geholpen. Na 5 kleine gaatjes in hout boren was het weer raak: aardlekschakelaar uit. Om moedeloos van te worden. Ik ben al aan het denken aan een nieuwe machine. Heeft nog iemand suggesties?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het komt mij voor dat dit niet een draadbreuk maar een lek naar aarde is, bijv een slechte isolatie/intermiterende sluiting tussen bedrading of wikkeling en aarde. Controleer voor zover mogelijk de inwendige bedrading. Ziet er niet best uit.


mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.