Motorprobleem HBM 600 zaagtafel

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Sinds enkele jaren ben ik tevreden bezitter van een HBM 600 zaagtafel. Er zit even wat werk aan, maar daarna functioneert hij prima.

Nu had de machine al enige tijd last met het opstarten van de motor. Dit was te verhelpen door het zaagblad even een slinger te geven....niet heel veilig, maar het werkte wel. Afgelopen week is de aandrijfriem kapot gegaan en heb ik deze vandaag vervangen.

Nu start de motor wel, maar krijgt hij het blad niet rondgedraaid. Ook een zetje geven helpt niet. Je hoort dat de motor moeite moet doen om op toeren te komen, maar op een gegeven moment springt de beveiliging erop en slaat de motor af.
In de handleiding kan ik hier verder niks over vinden. Ik heb het blok al eens iets meer gekanteld, waardoor de riem iets minder op spanning staat, maar ook dat heeft geen invloed.

Iemand anders een idee?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Nu start de motor wel, maar krijgt hij het blad niet rondgedraaid. Ook een zetje geven helpt niet. Je hoort dat de motor moeite moet doen om op toeren te komen, maar op een gegeven moment springt de beveiliging erop en slaat de motor af.

Hebben HBM machines een handleiding?

Even serieus: is dat een motor op 220V met (dus) een condensator? Dan is volgens mij je condensator de eerste verdachte. Die zou je eens kunnen omwisselen voor een nieuwe.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Misschien een hoge luchtvochtigheid, heb ik vroeger met een slijpmachine gehad.
Een dag in een droge ruimte deed hij het weer.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Hm...de ruimte is droog, dus dat lijkt me niet het probleem.
De condensator...zal ik eens naar kijken.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Haha...over handleiding gesproken. Bij probleemoplossing staat het volgende:

De machine werkt traag/vreemd....spoor de oorzaak op en verhelp deze.
Dit is nog eens probleemoplossend denken.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Nog even een vraag...

Ik heb de condensator los gehaald en dat is er een van 35uf.
Nu ben ik op internet aan het zoeken en 35uf is weinig te krijgen. Kan ik er ook eentje van bijv. 40uf inzetten?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Zit er geen compressorboer in je omgeving? 35uf 450v zitten op heel veel hobbycompressors, waarvan de drijfstangen op een hoop lopen. Loop gewoon de werkplaats in en vraag het aan een van de monteurs. Ze hebben er vaak meerdere liggen. Anders een witgoedzaak, zijn vaak wat lager van capaciteit, maar je kan ze gewoon optellen. Bijvoorbeeld 15uf plus 20 uf.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Nu we het toch over motorproblemen hebben, ik heb er ook een:

Ik heb een Metabo TS 250 mobiele zaagtafel.
De motor is voorzien van een schakelaar met een beveiliging tegen incidenteel inschakelen, je moet de groene knop ongeveer een seconde ingedrukt houden en dan blijft ie "hangen". Er zit een spoel in dat ding die de schakelaar vasthoudt. Ik vermoed dat een condensator moet worden opgeladen om hem vast te houden.
Het is zo'n soort schakelaar: http://www.axminster.co.uk/axminster-kjd17-switch

Hierna komt er een printplaat met een softstart circuit.

Het probleem is als volgt:
Wanneer ik de zaag inschakel gebeurt het regelmatig dat de motor na 1-3 seconden weer uitschakelt. Ook zit er verschil in de wijze waarop het soft start circuit zijn werk (niet) doet. Soms heel soepel en soms komt de motor er met een klap in.
De mate waarin het probleem zich voordoet verschilt enorm, soms helemaal niet en soms moet ik 20 keer drukken voordat ie eindelijk draait.

Het probleem doet zich zowel 's zomers als 's winters voor, ik heb het hele circuit grondig ontdaan van stof maar dat hielp niet.

Heeft iemand een idee waar ik het kan zoeken? Ik ben geen doorgewinterde elektrotechneut maar snap de basis aardig.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Nu we het toch over motorproblemen hebben, ik heb er ook een:

Ik heb een Metabo TS 250 mobiele zaagtafel.
De motor is voorzien van een schakelaar met een beveiliging tegen incidenteel inschakelen, je moet de groene knop ongeveer een seconde ingedrukt houden en dan blijft ie "hangen". Er zit een spoel in dat ding die de schakelaar vasthoudt. Ik vermoed dat een condensator moet worden opgeladen om hem vast te houden.
Het is zo'n soort schakelaar: http://www.axminster.co.uk/axminster-kjd17-switch

Hierna komt er een printplaat met een softstart circuit.

Het probleem is als volgt:
Wanneer ik de zaag inschakel gebeurt het regelmatig dat de motor na 1-3 seconden weer uitschakelt. Ook zit er verschil in de wijze waarop het soft start circuit zijn werk (niet) doet. Soms heel soepel en soms komt de motor er met een klap in.
De mate waarin het probleem zich voordoet verschilt enorm, soms helemaal niet en soms moet ik 20 keer drukken voordat ie eindelijk draait.

Het probleem doet zich zowel 's zomers als 's winters voor, ik heb het hele circuit grondig ontdaan van stof maar dat hielp niet.

Heeft iemand een idee waar ik het kan zoeken? Ik ben geen doorgewinterde elektrotechneut maar snap de basis aardig.

Om te beginnen zou ik alle soldeerverbindingen op de softstartprint controleren of deze goed zijn.
Kan je misschien een foto maken van de print?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
HansB: hoe heb je de Metabo aangesloten?
Het zou kunnen dat tijdens het opstarten van de zaag de inschakelstroom een spanningsval veroorzaakt.
Hierdoor heeft de spoel niet genoeg spanning om de schakelaar ingeschakeld te houden.
Heb je de tafel bijvoorbeeld op een 0,75mm2 verlengsnoer aangesloten? Of schakelt er tegelijk een stofzuiger mee aan?

Grts, Raymond
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
dan is het wel zo netjes om daar een nieuw topic over te openen, en wordt het niet zo rommelig.

Sorry, ik dacht dat het topic wel redelijk gesloten was en de mensen met expertise al 'aanwezig' waren.
Vandaar. Is er een eenvoudige manier waarop ik deze reacties kan verplaatsen naar een nieuwe topic?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
HansB: hoe heb je de Metabo aangesloten?
Het zou kunnen dat tijdens het opstarten van de zaag de inschakelstroom een spanningsval veroorzaakt.
Hierdoor heeft de spoel niet genoeg spanning om de schakelaar ingeschakeld te houden.
Heb je de tafel bijvoorbeeld op een 0,75mm2 verlengsnoer aangesloten? Of schakelt er tegelijk een stofzuiger mee aan?

De tafel staat in de schuur en alles (ook de grondkabel) is 2,5mm². Bij elkaar wel zo'n 20-25m vanaf de meterkast. De machinekabel van zo'n 3m is wel dunner (zal wel 0,75 of 1 mm² zijn).

Soms gebruik ik de machine wel met een flink verlengsnoer en dan is mij nog geen verschil opgevallen.
Het leek mij ook een logische verklaring.
Echter als ik de knop enkele seconden vasthoud dan slaat ie soms nog steeds af.
En zou de sofstart niet juist de aanloopstroom moeten beperken?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
@Henkverhaar, Weet je dat heel zeker ? Ik ben eens wat gaan testen met electromotoren (pompen) een paar jaar geleden, hierbij heb ik de originele 16mF vervangen voor 12, 14, 18 en 20. Hoe dichterbij je bij de originele zit hoe minder problemen maar na langdurig draaien wordt zo'n motor toch wel te warm. In principe ga je de sinus een klein stukje verleggen waardoor de pieken en dalen niet op het juiste moment komen.
Nu ben ik geen elektricien en heb vrij weinig theoretische kennis er van maar het viel me wel op, ook door diverse anderen met een elektro opleiding werd het afgeraden een andere condensator te gebruiken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Laatst bewerkt:

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Is het en synchroon of inductie motor? (kan dat op de site niet terug vinden). Bij synchroon motor maakt de waarde niet zo veel uit. Condensator wordt namelijk alleen bij opstarten gebruikt. Bij inductie Weet ik dat niet zeker.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ik heb 35uf condensatoren gevonden, maar lees nu op internet weer verschillen tussen aanloopcondensatoren en bedrijfscondensatoren.
Welke moet ik dan hebben?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.