Opknapbeurt 48 jaar oude kaarsenstandaard

A

Athanor

Guest
Even 48 jaar terug in de tijd...... Leerling op de ambachtschool in de eerste meubelmakersklas. Na een paar maand zweten op blokken hout om het schaven wat onder de knie te krijgen kregen we voor de kerst ons tweede echte meubelmakers werkstuk te maken. Een kaarsenstandaard uit eiken en wengé. Deze heeft het tot op heden volgehouden en dienst gedaan rond de kerst. Ondertussen echter heeft de "tand des tijds" flink toegeslagen. Niet altijd goed opgeborgen geweest, vochtinvloeden, het gebruik etc. is duidelijk terug te zien:


image.jpg

Nu maar eens naar de werkplaats gehaald en opgeknapt. Met schraapstaal, Rotex schuurmachine en Danish Oil verder aangepakt! Zie hier het fotoverslag.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Om de leeftijd te kunnen blijven herkennen heb ik het patina van de onderkant zo gelaten;) het geheel stofvrij geborsteld met mijn enige Lie-Nielsen gereedschap!! Met dank aan Rendew: wordt goed gebruikt René:):)

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Leuk, die kan weer minstens 48 jaar mee!
Maar waarom de rotex na de schraapstaal?


Eerlijk gezegd lukte het niet met het schraapstaal om de vergrijzing er uit te krijgen:( toen maar de mechaniek van de Rotex in werking gezet..... Het ging me om de herberg, niet de weg er naar toe;)

Fons
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Duidelijk, misschien komt dat door het gebruikte aanzetstaal, tenminste ik zie die aluminium aanzetstaal liggen, ik neem aan dat je die gebruikt hebt.
Die heb ik ook, maar daar kreeg ik geen mooie braam mee, dus de schraapstaal werkte nooit lekker. Pas toen ik een zo'n ronde kocht kreeg ik een mooie braam en een goed werkende schraapstaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.