smering alu-geleiders

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Welk product(en) gebruik je best om aluminium geleiders te smeren voor een soepele geleding van de bovenfrees?
Teflonspray of een soort was?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Altijd lastig. Alles wat vet blijft houdt vuil vast. Dus Beste is goed schoon maken en Misschien met autowas poetsen zodat het glad wordt. Uitkijken met houtcontact omdat siliconen zorgen voor problemen met afwerken en lijmen. Heb geen ervaring met houtglijmiddel maar kan me voorstellen dat het goed kan werken!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat bedoel je exact? Moet je bovenfrees op aluminium geleiders glijden, of de geleiders tegen hout?

Siliconen spray werkt het langst in mijn ervaring, maar je moet je werkstukken daarna altijd schuren om alle sporen te verwijderen.
Anders is er speciaal houtglijmiddel "supergleit of silbergleit" maar dat is eerder een soort dunne olie waarvan het effect maar zolang duurt dat het oppervlak ervan nat is.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Teflon of ptfe spray. Nooit geen silicone spray gebruiken dit komt overal op en als je ooit iets moet schilderen dan heb je een probleem als je het er ongemerkt op laat zitten.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Het ligt er aan wat je waarover wil geleiden.
Gaat het om geleiders in een T-rails? Of bedoel je het hout langs de brede aluminium geleider?
In geval van de T-rails heb je een smeermiddel nodig (denk ik) of anders zorgen dat alles spiegelglad gepolijst is.
In geval van hout langs een aluminium geleider: met een kaars een paar halen over de geleider halen. Dat doe ik met m'n handschaven ook. Werkt perfect en het laat geen rommel achter.

Groeten, Raymond
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Ik bedoel om de zool van de bovenfrees, die op de alu-geleider staat, vlotjes er overheen te laten glijden.
Raymond, laat kaarsvet geen sporen na op het hout? Of toch ook achteraf mooi schuren...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik heb tot nu toe geen last van het kaarsvet, maar het is dan ook maar heel weinig. Ik maak 1 slingertje met de kaars over de bodem van de schaaf en dan ga ik weer schaven.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb 'droog smeermiddel'. Dat is een product van CRC, BCS 335. Ik heb die bus al 20 jaar, dus ik weet niet of het nog verkrijgbaar is. Werkt prima, maar stinkt wel behoorlijk.
Misschien is grafiet ook een oplossing. Dat werd (wordt??) voor autosloten gebruikt.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Kaarsvet werkt goed door de paraffine die erin zit, als je een blokje zuiver paraffine kan vinden is het nog beter want dan heb je niet het "vet" dat met watergedragen afwerkingen voor problemen kan zorgen. Dat is een oude meubelmakers truc, die hebben altijd zo'n blokje paraffine in de stofjas. Zelf gebruik ik supergleit van Felder omdat het tegelijk tegen corrosie beschermd.
Dit is allemaal meestal voor het hout door de vandikte bank te laten glijden, dus het hout zal daarna altijd nog geschuurd worden. Als je het toepast na het schuren dan zou ik er bij eender welk product niet meteen de afwerking op doen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
siliconen interfereren met afwerkingsproducten voor hout- maar dat geldt net zo goed voor andere niet-vluchtige smeermiddelen, zoals teflon, of motorolie. Wat dat betreft is er weinig 'bijzonders' aan siliconensmeermiddelen. Het is nooit een goed idee om een 'synthetisch' smeermiddel op hout aan te brengen als je het daarna nog wilt afwerken. Een was, paraffine, of bij voorkeur een drogende olie, of iets dat compleet verdampt, is over het algemeen OK.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.