snelwerkende epoxy

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Beste forumers,

Niet helemaal houtgerelateerd, maar aangezien er hier veel kennis is over epoxy deze vraag.

Voor het repareren van beschadigingen in tegelwerk ed ben ik diverse methodes aan het uitproberen, ook met epoxy.
Nu worden er voor het plaatsen van houten klosjes onder de klauwen van koeien kant en klare sets aangeboden die je na 3 min. volledig kunt belasten.
Is zoiets er ook voor klusdoeleinden, al denk ik dat daar die koeienpoot epoxy ook wel voor zal voldoen?

Ik ken de kleine transparante reparatie setjes van bison al, maar die harden niet in de tijd uit die erop staat.

Of is het nog mogelijk om epoxy sneller te laten uitharden dmv warmte bv?

Groeten, Bjorn
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Kijk eens of ze van West Systems een snelle epoxy hebben, bv. deze http://www.georgekniest.nl/Catalogus/Verf+en+onderhoud/Epoxy+en+polyester/West-System+epoxy/West+System+G-5+Epoxylijm/product.aspx
PGKZ6754.JPG
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ach ja, boer zoekt vrouw komt bijna weer op de tv dus waarom ook niet:https://www.youtube.com/watch?v=I0IOg-GzHBM

Als de ene klauw ontstoken oid is dan brengt men onder de andere klauw een klosje aan om die klauw op te hogen, de ontstoken klauw wordt zo ontlast.
De bladen voor op de slijptol die een koeienbekapper gebruikt, kunnen ook voor houtbewerking gebruikt worden.:p
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Of is het nog mogelijk om epoxy sneller te laten uitharden dmv warmte bv?

Dat sowieso. Uitharden van epoxy is een chemische reactie - en die lopen altijd harder bij hogere temperatuur (enkele bizarre uitzonderingen daargelaten). grofstoffelijk 2 maal sneller per 10 graden stijging. Totdat andere zaken de overhand krijgen, zoals ontledingen of ongewenste nevenreacties. In veel industriële toepassingen wordt epoxy standaard bij verhoogde temperatuur uitgehard. Zowel als lijm, alsook als composiethars (vezelversterkte kunststoffen - buizen van glas- of koolstofvezel (fietsframes, hengels, golfclubs), auto onderdelen). Voor vezelversterkte kunststoffen wordt het materiaal zelfs vaak als prepreg geleverd - met epoxy geïmpregneerd vezelmateriaal, dat dan in vorm wordt gebracht en 'gebakken' zodat de epoxy uithardt. De hars wordt zo samengesteld dat de uitharding bij kamer- (of lager-) temperatuur feitelijk niet verloopt - oftewel heel langzaam, en dat bepaalt dan de shelf life van de prepreg...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.060
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat klopt Henk, maar je moet wel voorzichtig zijn met het uitharden op hogere temperatuur. Het polymeriseren, het vernettings proces, van moleculen is een exotherme reactie, er komt nogal wat warmte bij vrij. Bij dunne lagen en gewone temperaturen, heeft het product det tijd om de warmte af te staan aan de omgeving, maar bij dikker lagen of gietwerk kan het al tot problemen komen. Als je dan ook nog de temperatuur gaat verhogen, dan verloopt de reactie sneller, maar komt de reactie warmte ook in kortere tijd vrij en dat samen met de hogere aanvang temperatuur kan uiteindelijk leiden tot ontbranden, of in ieder geval een product van slechtere kwaltiteit. Over het algemeen kun je je het beste aan de voorschriften van de leverancier houden.
Er zijn wel meer leveranciers die 5 minuten epoxy leveren, maar is epoxy het juiste product. Als je een flexibeler eindresultaat wilt, zoals b.v. op een vloer die wel eens wat kan werken, dan is polyurethaan vaak een betere oplossing.
Een foto van de ts kan wel helpen om een beter beeld van de situatie en daarmee oplossing te krijgen.

jaap
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Bedankt voor alle reacties.

Met het snelwerkende spul in kitkokers van repair care en polyfilla heb ik al wel wat ervaring, de 310 van polyfilla bevalt me daarvan het best, om de kleur van het spul. Al wel eens gemengd met die kleurstoffen die je door specie kunt doen, oa baksteen mee gerepareerd, zwarte gedeelte van autosleutel, werkt op zich best goed.

Inderdaad geeft een foto vaak de meeste duidelijkheid, maar het gaat me niet om iets wat ik heb liggen dat gerepareerd moet worden, maar om het juiste spul/werkwijze voor voorkomende gevallen.
Bv bij bestaande badkamers moeten soms boorgaten dicht gemaakt worden, als de juiste tegels voor vervanging niet voorhanden zijn. Dit heb ik al eens geprobeerd met snelwerkende epoxy, maar het probleem is dat dat niet snel genoeg uithard, het is niet polijstbaar zeg maar.

Polyuretaan heb ik niet veel ervaring mee, is dat ook te modelleren en zijn er kleurstoffen aan toe te voegen?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als je met 'snel' bedoelt snel genoeg om te voorkomen dat het gevulde gat weer leeg loopt, waarom kijk je dan niet eens naar UV-cured acrylharsen (gebruikt door tandartsen en vliegbinders). Die harden na beschijnen met een UV-lamp in enkele seconden uit, en zijn structureel nog best belastbaar (en in jouw geval is belasting volgens mij niet eens relevant, het doel is louter cosmetisch, toch?).

Overigens kun je epoxies heel goed met van alles mengen om het materiaal de juiste kleur en structuur te geven voor een 'onzichtbare' reparatie. Veel van dat soort vulmiddelen laten de epoxy ook minder vloeien...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.