Welke mdf-deurtjes?

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Wat vinden jullie mooie en niet te moeilijke te frezen (op de freestafel) deurtjes voor een kast?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Beste Benensam,

Ik heb geen freestafel, dus voor mij zijn alle deurtjes moeilijk. Maar voor de ervaren meubelmakers hier op het forum die grote tafels met toepies hebben, is er geen enkele uitdaging meer in het frezen van deurtjes.
Het beste is om je vraag te onderbouwen met wat voor freestafel je hebt, hoe groot de deurtjes moeten worden, en wat je er van wil frezen.
We zien je reactie met belangstelling tegemoet.

Groeten, Raymond
 

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Dag Raymond,
Ik heb een freestafel met een bovenfrees erin. De deuren zijn 1,52 cm op 47cm. Ik vroeg me af wat de modernste, properste afwerking is voor de kanten van een deurtje, wat mooi oogt. Aan het infrezen in de deur durf ik nog niet te beginnen. :).
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Lastige vraag. Heb je voorbeelden van deuren die je mooi vind en passen bij de gewenste stijl?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
IMG_5607.jpg

Deze deurtjes onlangs gemaakt voor in mijn berging, 18mm groene mdf (kader) en 15mm groene mdf aan beide kanten afgeplat tot 10mm. Alles met de freestafel met mijn Hitachi erin. Voor het afplatten een bolle frees gebruikt en dan telkens de geleider van de freestafel een beetje opschuiven en opnieuw frezen om zo een brede "afplatting" te krijgen. De stijlen met een 10mm schijffrees ingefreesd om het paneel te kunnen ontvangen. De verbindingen heb ik wel met mijn domino gedaan. De hoge deuren zijn iets 2.1m hoog.
In mijn dressing heb ik enkele jaren geleden klassiekere deuren gemaakt in mdf, maar dan met een profiel-contraprofiel freesset. Gaat vlugger, maar met een beetje meer bewerkingen kan je ook mooie deuren maken met de frezen die je liggen hebt!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
ooja, ook nog een afrondfreesje gebruikt om de hoeken af te ronden, ook op de freestafel (die Hitachi maakt mijn rug kapot als ik hem in de hand gebruik)
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Seb, ik zie verbinding nog. Vind ik heel mooi. Hoe heb je dat gedaan? Is dat afgerond doorgefreesd? Bekijk bijlage 24142

Dat is inderdaad afgerond doorgefreesd, vind ik persoonlijk makkelijk werken met de uitrusting die ik heb en vind het wel iets hebben. Wel de lijm bij het verlijmen goed uit de groef halen met een natte vod, anders ziet het resultaat er maar belabberd uit! Na uitharding de lijm verwijderen uit de groef... met MDF... dat wil ik niet eens meemaken!!!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
IMG_5624.jpg
IMG_5623.jpg
IMG_5622.jpg
IMG_5621.jpg
IMG_5620.jpg

De nekproblemen moet je erbij nemen :p
Het geheel is nog niet afgewerkt, moet nog een wegneembaar "paneel" gemaakt worden om de radiator te verbergen en latjes tussen plafond en kasten en tussen de kasten en de muur... Zoals ik al in een ander draadje zei, de berging is de eerste plaats die af is :rolleyes:.
De kleren die ziet die precies tussen 2 kasten zitten: de dressing heeft op deze plaats een U-vorm, in de opening kan je de kleren doorschuiven tot op de diepte van de kasten die op de andere muur staat. Eigenlijk zijn dit (aan beide kanten) grote L-vormige kasten die ik gemaakt heb.
Mijn uitleg is net duidelijk, maar kgeef het op, kan het niet duidelijk beschrijven. De plaats is ook te klein om foto's te maken van het geheel.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
De deur is mijn 2de houtproject ooit geweest, ik heb er zo 7 gemaakt voor onze bovenverdieping, net zoals de rest, moeten die nog afgewerkt worden :p.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Amai, klasse afgewerkt! Thanks voor de foto's. Ziet er zeker net uit bij jou thuis :)
Hoe frees je zulke hoeken als 2 stukken 90graden op mekaar komen?
Het 2de stuk omdraaien en zelfde freesactie?

Dit zijn de deurtjes die gemaakt zijn met een profiel- en contraprofiel frezenset het past dus gewoon in elkaar, om het even waar je de ligger tov de stijlen plaatst. Voor de binnendeur bvb, wat niet met profiel - contraprofiel is heb ik gewoon het profiel in het verstek gezaagd en vervolgens verwijderd (afgezaagd) van de stijl. Op de ligger het profiel op de uiteinden ook in verstek en dan passen en bijwerken tot het past. Zo kan je ook te werk gaan voor je kastdeuren. Er zijn ook frezen die onder 45° frezen, zou misschien wel handiger zijn dan met de handzaag ;).
Mijn profiel - contraprofiel frezenset kwam van cmt, maar heb er al gezien bij ecotools die een pak goedkoper zijn!!
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Zeer mooi gedaan, klasse...
Hoe ziet zo een frees eruit welke je daarvoor gebruikt hebt (misschien domme vraag maar ben ook maar een beginneling)?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.