dosse verzagen naar kwartiers

laterodectus

Nieuw lid
14 mrt 2014
20
0
Ik heb het idee om voor kleine projecten zelf mijn planken te zagen. Ik kan makkelijk aan planken van 7 cm dik komen. Deze ga ik dan zelf verzagen naar plankjes van 7 breed en 1 a 2 cm dik. De planken die ik normaal kan krijgen zijn minimaal 26mm dik. En dat is te veel.

Dan wat mijn vraag is. Als ik een dosse gezaagd plank koop en dan zelf als kwartiers ga verzagen. Gelden dan de regels voor kwartiers hout? Qua uit zetten en krimpen. (Ik denk van wel) of blijven dan de dosse "regels" gelden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De plankjes die je zo gaat zagen zijn inderdaad kwartiers en volgens alle kwartierse regels.
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Als je een dosse gezaagde plank in reepjes zaagt blijft het geheel "natuurlijk" dosse. Om er kwartiershout van te maken moet je haaks op de groeiringen gaan zagen. Als je dat uit een plank van 7 cm dik doet krijg je enorm verlies. En met een beetje pech krijg je er ook nauwelijk planken uit van 7cm breed - maar dat hangt af van hoe de jaarringen door de dosse gezaagde plank lopen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Er zal een deel kwartiers in zitten als bij de originele plank de ringen ergens parallel lopen met het vlak, en waar de ringen beginnen af te buigen heb je vals kwartier. Nog steeds stabieler dan dosse, maar alterneer toch de groeirichtingen als je panelen maakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.