klemmende deuren

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Mag ik jullie mening vragen over volgend probleem. De deuren van de woning van mijn zoon slepen bijna allemaal. De deuren zijn mooi, maar de omlijstingen had ik liever anders gezien. Ik zou het probleem van die slepende deuren dan ook willen oplossen door de deuromlijstingen te vernieuwen. Eigenaardig bij deze deuren is dat de scharnieren enkel ingehakt zijn in de deur en dat ze gewoon op de omlijstingen vastgeschroefd zijn. Dus zonder dat ze verzonken zijn in de omlijsting. In de deur daarentegen zijn ze zo diep ingehakt dat de twee gedeelten van de scharnieren in het uitgehakte gedeelte van de deur passen. Zo’n manier van werken heb ik nog nooit gezien… Mijn vraag is nu: als ik de omlijsting vernieuw mag ik de deuren zo laten en de scharnieren inhakken in de nieuwe omlijsting of moet ik de scharnieren in de deur ophogen zodat ze vlak met de deur komen te liggen,of, zou ik best terug de scharnieren op de omlijstingen schroeven (vind ik persoonlijk niet zo mooi...)
Zien jullie een andere oplossing? De deuren zijn fineerdeuren en afschaven is niet mogelijk. Met dank voor jullie meedenken.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
zou ze opvullen aan de deur, anders moet je de knopen wel er ombuigen, om een draainaad te krijgen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Je wilt dus de binnendeurkozijnen vervangen? Je kunt de scharnieren in de deur "ondervullen" met een dun plakje hout of met kunststoffen vulkaartjes, en de scharnieren in het kozijn inhakken of infrezen.
Het slepen van de deuren kan je natuurlijk ook oplossen door er van onder wat af te zagen.
Afschaven van een fineerdeur is bij de zijkanten vaak wel mogelijk, meestal zit er een massief latje in de zijkant, dit kun je wel zien als je bovenop de deur kijkt.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Typische oplossing tegen slepende deuren is toch een 'rondelle' tussen de scharnier?

(dat vernieuwt uiteraard de omlijstingen niet, dat dan weer wel :) )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.