Pompje gezocht voor deksel kist

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Kan er mij iemand in de juiste richting wijzen,ben namelijk bezig aan zijn een grote speelgoedkist voor mijn dochter van 2,5 jaar.
Belangrijk Is dat het deksel niet kan dichtvallen. Ben in de lokale ijzerhandel al gaan kijken voor een oplossing maar nog niks gevonden.
20141222_130448.jpg
Het deksel zit nog niet op de kist maar deze wordt gewoon aan de rug bevestigd met 2 scharnieren.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik denk met een gasveer.
Dan blijft ie mooi openstaan en hij kan niet snel dichtvallen.
Als ik Google op gasveer, kom ik op diverse sites uit.

Edit:

Ha, grijzeblubber.be was me net voor. :D
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Hoi Tom, vorig jaar heb ik ook een dergelijke kist gemaakt met zware eiken deksel. Helaas heb ik er geen foto meer van. Heb ook lang gezocht naar geschikte demping en ben uiteindelijk uitgekomen bij een soort van pompcilinder. Heb er helaas geen specificaties meer van. Dit werkt goed, je moet wel even goed opletten op welke plaats in de kist je het bevestigd, eerst een proefdeksel maken voor de juiste afstelling is wel handig.
gr. Nol
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Denk ik te simpel?
Een losse deksel zonder scharnieren, kan ook niet dichtvallen.

@grijze blubber en sunrayes, leuk dat jullie hetzelfde antwoordden en beide een rond aantal postings hebben wat samen nog eens 1000 postings is. Gaat nergens over maar toch :)
1000.jpg
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Houd er wel rekening mee dat je voor een gasveer over center moet gaan voor de gewenste werking.
Dus zal je een stukje moeten opbouwen op het deksel.

Mvg,
vincent
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik moet ook nog een speelgoedkist maken voor mijn kleindochter maar zit ook te denken over het deksel dat niet plots mag dichtklappen.
Het deksel wordt niet zwaarder dan 1 a 2 kg. Uit de berekeningtool blijkt dat dit veel te licht is voor een gasveer.
Wie weet er andere mogelijkheden voor de klep?
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik moet ook nog een speelgoedkist maken voor mijn kleindochter maar zit ook te denken over het deksel dat niet plots mag dichtklappen.
Het deksel wordt niet zwaarder dan 1 a 2 kg. Uit de berekeningtool blijkt dat dit veel te licht is voor een gasveer.
Wie weet er andere mogelijkheden voor de klep?

Er zijn zelfs van dit soort dempers voor camper- en caravankastdeurtjes en kleppen. Die wegen niks dus het zou moeten bestaan.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit is weer een interessant onderwerp, maar wat je volgens mij ook bedenkt met een scharnierend deksel, het kan een keer misgaan en het gaat dus ook een keer mis.

Dus om het simpel te maken zou ik de scharnieren weglaten en het deksel aan 1 kant ergens inhaken en aan de andere kant iets van een eierkistensluiting. Zo is de kist beter toegankelijk bij het spelen (deksel aan de kant), kan het deksel ook goed afgesloten worden en in mijn beleving levert dat een goede kindveiligheid op.

jaap
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Jaap, ik ben het met je eens. Wat je ook verzint, het gaat een keer mis. Er klimt er een op het deksel, en het andere kind (of de klimmer zelf) heeft het deksel beet, vlak bij het scharnier. Dan kan je met die rekentooltjes uitrekenen met wat voor knijpkracht die kleine vingertje worden afgeklemd. Of er klimt er eentje in, en die zit op de verkeerde plek met de vingers terwijl het deksel naar beneden wordt geduwd. Enfin, ik denk dat het wel duidelijk is. Zonder scharnieren, wel zo veilig. En dan kan de kist (zonder deksel) in het spel ook nog de rol van boot of auto vervullen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.