snijplank

Erik Schreurs

Actieve deelnemer
17 okt 2014
59
0
Ik zie wel eens wat snij planken voorbij komen op internet iemand enig idee wat voor hout er wel en niet gebruikt mag worden ?
En wat voor afwerking moet gebruikt worden ?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat je bijna alle 'normale' houtsoorten wel zou kunnen gebruiken. Van noten, via els (daar hebben wij laatst een aantal snijplanken van gemaakt), beuk, esdoorn, of padoek tot purperhart. Van (zwaar geoliede) afrikaanse padoek zie ik bijvoorbeeld wel hele dure snijplanken liggen bij Kookpunt of Oldenhof. En als je dan weet wat een stukkie padoek kost...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor snijplanken zou ik een goede D4 houtlijm nemen, een PVA of ook wel witte houtlijm genoemd die watervast is.

Na lang debatteren op ons forum is de meest gekozen afwerking voor snijplanken, druivenpitolie. Geeft een mooie warme tint, droogt goed en levert, voor zover bekend, geen problemen op met voedsel allergie.

jaap
 

Erik Schreurs

Actieve deelnemer
17 okt 2014
59
0
Oke bedankt voor de info
ik heb nog een mooi stuk essen in de werkplaats staan dat kan ook gebruikt worden neem ik aan ?
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Ik maak "soms" wel eens een snijplank :D De meeste houtsoorten zijn wel geschikt, echter zijn er bepaalde houtsoorten net weer iets geschikter dan andere houtsoorten. Eiken zou natuurlijk goed kunnen, nadeel is dat het alleen redelijk poreus is...Een houtsoort zoals esdoorn of beuk is al veel dichter van structuur.

Qua lijm : D4 is natuurlijk het allermooiste maar veel snijplanken heb ik verlijmd met D3. Het is wel belangrijk dat de eindgebruiker weet hoe om te gaan met een houten snijplank natuurlijk....
 

Erik Schreurs

Actieve deelnemer
17 okt 2014
59
0
Zit je net eiken niet met het looizuur ?
en ik hoorde ook iets van parafine olie dat dat niet muf wordt ? Druivenpit olie wel ?
 
Laatst bewerkt:

Erik Schreurs

Actieve deelnemer
17 okt 2014
59
0
Welke korrel is het beste voor oliën en de d3 lijm van bison bedoelen jullie is dat ook wel voedsel veilig ?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kort door de bocht antwoord: elke lijm is, eens uitgehard, voedselveilig (en dat geldt feitelijk ook voor coatings: eens uitgehard - volledig gepolymeriseerd - zijn alle afwerkmiddelen voedselveilig). Bovendien is bij juist gebruik de hoeveelheid lijm die zich nog in een snijplank bevindt verwaarloosbaar, en zal slechts in zeer geringe mate 'beschikbaar' komen voor opname, als gevolg van het slijten van het oppervlak in gebruik. Je zou je bijna eerder zorgen moeten maken over de voedselveiligheid van het daarbij vrijkomende hout(stof).
 

Erik Schreurs

Actieve deelnemer
17 okt 2014
59
0
Duidelijk verhaal bedankt plank is bijna klaar en gaat in de druivenpitolie bedankt alle info allemaal !!
 

Erik Schreurs

Actieve deelnemer
17 okt 2014
59
0
Goedemorgen allemaal

De snij plank is klaar behandeld met druivenpitolie maar kan ik er nu ook gerust een stuk brie en worst op laten liggen tijdens een romantisch avondje ?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In welke zin: risico voor de plank? risico voor de brie en worst? risico voor het romatisch avondje? Brie en worst bevatten geen (weinig) water en zullen de plank dus niet 'aantasten'. Wel zal er olie/vet uit worst of kaas in de plank kunnen trekken - ik ga er van uit dat er (nog) niet zo veel druivenpitolie op/in zit dat de plank 'immuun' is voor opname van andere olie, en die druivenpitolie zal ook zeker nog niet uitgehard zijn. Migratie van druivenpitolie of andere zaken (uit het hout) naar je brie of worst is een stuk minder waarschijnlijk, hoewel er theoretisch genoeg druivenpitolie in de plank zou kunnen zitten om wat olie op je kaas of worst te krijgen.
 

Erik Schreurs

Actieve deelnemer
17 okt 2014
59
0
Ik heb er vier dikke lage olie op gezet
Hoe lang duurt het voordat die olie is uitgehard dan ?
In ieder geval bedankt voor je antwoord!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.