PDA

Bekijk Volledige Versie : Probleem vandiktebank



XXL66
21-12-14, 09:54
hallo,

bij het schaven van hardhouten latjes 40x2,6mm gebruik ik een geschaafde basislat (+/ 3cm dik) met op de kop een gelijmd hulstuk (zodat het geheel wordt meegetrokken) om de kleine fout van de vandiktebank (verschil L <-> R ) te corrigeren. Vervelende is echter dat de latjes op het einde nu voor +/- 5cm 0.15mm dunner beschaafd worden, wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn ?

Athanor
21-12-14, 10:10
Dat is de zogenaamde "snipe" een "moet" die ontstaat als het doorgevoerde hout de eerste aandrukrol verlaat en uitsluiten door de tweede aandrukrol word doorgevoerd. Bij een goede machine moet dit bij te stellen zijn met de drukveren op de verschillende doorvoerrollen. Hetzelfde geldt overigens voor de verschillen links en rechts. Welke machine heb je?


Fons

Rhynix
21-12-14, 10:12
Snipe... Zorg ervoor dat je voldoende opleg hebt voor-en achter de vandiktebank.

Anders zoiets maken:
http://i.ytimg.com/vi/Pe6HQWtK8h0/maxresdefault.jpg

Heb je soms ook foto's van de huidige toestand?

tuoh
21-12-14, 10:43
Een latje schaven van 2,6mm dik? de enige manier om dat zonder problemen te kunnen schaven is door deze latjes "vast" te bevestigen op een dikke drager. Kan met dubbelzijdige tape, maar is dan nadien moeilijk los te krijgen. Ideaal zou zijn met een vacuumopspanning op de drager:p

Bij het vandikte schaven moet het te schaven stuk altijd een bepaalde afstand (tussen voorste aandrijfrol en schaafas, en tussen schaafas en achterste rol) niet gesteund kunnen overbruggen (de schaafas zelf ondersteund niks, die neemt enkel het aangeboden materiaal weg) bij de dikkere stukken lukt dat perfect, maar bij zeer dunne strips is het altijd klooien. Dit is meer een klus voor een vandikte schuurmachine, hier worden de latten over de volledige lengte aangedrukt door de schuurrol, de lopende band zorgt voor de doorvoer.

Ps: de simpelste manier om die "snipe" te vermijden is gewoon het hout 50à100mm langer te nemen natuurlijk;)

BenchWorks
21-12-14, 11:07
Ja die lat is gewoon te dun om niet naar boven te buigen door de afzuiging en trekkracht van de schaafas zodra ze maar door één rol getrokken wordt, zoals André het zegt gewoon een 10 tal cm langer maken is het makkelijkste. Dit wil niet per se zeggen dat er een probleem is met de machine. Mijn Felder spiraal schaafas verbrijzeld letterlijk de laatste 5cm van alles wat dunner is dan 5mm, dat "probleem" had ik niet met mijn vorige Robland.
Ik denk dat bij een spiraal as elk mesje de lat een beetje hoger trekt waardoor ze verbrijzeld geraakt en in de afzuiging verwijnt, bij rechte messen heeft de lat tussen elk mes de tijd om weer min of meer plat te gaan liggen.

Huib
21-12-14, 11:17
De moeilijke manier


https://www.youtube.com/watch?v=i6CTmgpcdTM

De makkelijke manier, die ik vaak gebruik op de Makita 2012nb planer


https://www.youtube.com/watch?v=QWAGCgHRbcI

En heb heb ik helemaal geen zin in alle poespas, dan de manier van tuoh. Gewoon iets langer nemen en afkorten.

Edit; 'Oeps', ben er vanuit gegaan dat je een z.g.n lunchbox planer bezit. Anderzijds vind ik een verschil link/rechts in afname niet acceptabel.

Maak een foto van je huidige situatie dan is het makkelijker om goed advies te geven.

henkverhaar
21-12-14, 11:42
Dat is de zogenaamde "snipe" een "moet" die ontstaat als het doorgevoerde hout de eerste aandrukrol verlaat en uitsluiten door de tweede aandrukrol word doorgevoerd. Bij een goede machine moet dit bij te stellen zijn met de drukveren op de verschillende doorvoerrollen.

Of door bijstellen van in- en uitvoerplaat - zo gaat het althans bij onze Makita. Nadat zowel in- als uitvoerplaat wat 'hoger' waren gesteld (feitelijk onder een iets andere hoek tov de bodem van de vandiktebank) is de snipe verdwenen.

XXL66
21-12-14, 16:55
Langere stukken maken is geen optie, daar is ebben iets te duur voor. Ik kan misschien eens proberen de latten exact op lengte te maken en op de kop schuin zagen (bv 45°) en een hulpstuk op de drager lijmen waar dat latje dan onderin steekt zodat het niet omhoog kan buigen, voor zover de drager geen buiging ondergaat...

Het verschil is niet groot in L en R maar aangezien ik de latten moet bewerken langs 2 zijden op de CNC tafel moet het liefst binnen een paar 100sten zijn anders krijg je een verplaatsing (fout wordt x2).

XXL66
21-12-14, 16:57
Een vandikte schuurmachine zit er wel aan te komen... is wellicht de beste oplossing en dan ga ik het minste verlies hebben.

henkverhaar
21-12-14, 19:31
Langere stukken maken is geen optie, daar is ebben iets te duur voor.

Maar dan is een offerstuk waar je mee begint en eindigt wellicht wel een optie?

XXL66
25-12-14, 10:27
Ik heb een tersa as en soms verbrijzeld het laatste stuk nu ook. Van dikteschuurmachine is de enige goede oplossing. latjes zagen met paneelzaag en dan schuren, sla ik ineens een bewerking over. Alleen een zo dun mogelijk zaagblad vinden dan, kwestie van niet te veel verlies te hebben.

Rizz
25-12-14, 10:47
Die laatste ken ik wel.. Eerst op de lintzaag voorzagen en dan met een zero clearance insert op de zaagtafel de oneffenheden wegzagen.. Gaat heel precies, maar vereist wat oefening. Zo heb je minder zaagverlies..

Of natuurlijk de oneffenheden na het lintzagen even schaven met een handschaaf.. :)

prinsie
08-01-15, 21:55
hallo

ik heb een scheppach hm2 als ik de vandiktebank gebruik blijft de ketting stilstaan.
heeft iemand hier ervaring mee.



jan

rudiceyssens
06-02-15, 15:18
Ik heb vandaag mijn nieuwe Makita 2012NB vandiktemachine voor het eerst gebruikt.
Het op dikte brengen van de eerste meranti balk van 8 cm op 4 cm en 1,5 m lang ging erg vlot. Bij de tweede liep het echter al mis: de rollen grepen de balk niet meer en als ze greep kregen bleek het hout al snel vast te lopen, ook al duwde ik het met de hand wat bij.
Ook dunne dennenhouten plankjes worden niet gegrepen door de rollen, of als ze gegrepen worden worden ze niet door de machine gehaald om te schaven.

Ik neem telkens maximaal 0,5 mm af om de machine niet te zwaar te belasten.

Weet iemand of de rollen misschien moeten bijgesteld worden of is dit een fout aan het toestel?
Of ligt het ergens anders aan?

BenchWorks
06-02-15, 16:49
Weet iemand of de rollen misschien moeten bijgesteld worden of is dit een fout aan het toestel?
Of ligt het ergens anders aan?

De tafel waarop het hout glijdt moet gesmeerd worden, de sappen van het hout maken het plakkerig (onvoelbaar voor ons) en dat moet je er ofwel van afnemen met een thinner, ofwel smeren.
Om nu snel geholpen te zijn kan je er een kaars over wrijven, dat doet wonderen maar het duurt maar even. Voor later kan je een specifiek glijmiddel kopen (geen siliconen spray) of een blokje paraffine.

Je mag gerust meer dan 0.5mm afnemen hoor, normaal gezien zit er een begrenzer op waardoor je niet meer kan afnemen dan wat ze aankan. Gewoonlijk zo'n 4mm.
Als je erg brede stuken schaaft dan wel proberen minder af te nemen.

rudiceyssens
06-02-15, 19:10
Bedankt voor het advies Benchworks. Ik ga het morgen dadelijk proberen. Het probleem doet zich vooral voor met bankirai hout dat al enkele jaren buiten onder een afdak ligt. Het andere hout gaat intussen behoorlijk goed als ik één kant wat met de handschaaf heb afgevlakt.

rudiceyssens
08-02-15, 12:50
Nogmaals bedankt Benchworks. Ik heb de snelle oplossing met het kaarsvet geprobeerd en nu loopt het vlekkeloos. Zelfs de harde bankirai planken van 25 cm breed gaan er nu zonder haperen door. Resultaat is zeer mooi en zelfs zonder "snipe".