Robland de twijfel tussen NLX310 en NX410

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Hoi allen,

Ik zal meteen met de deur in huis vallen.
De stap word nu eindelijk gezet om een combinatiemachine in huis te halen, eerst dacht ik aan de hx 310 pro, toen zag ik de nlx310 staan en nu weer de nx410 en eerlijk gezegd ik weet het even niet meer.
De hx310 pro heb ik al geschrapt omdat hij niet meer te vergelijken valt met zijn grotere broers de nlx en de nx... dus daar zit de twijfel nog.

Kan iemand mij wat tips geven, ik weet dat het grootste verschil hem zit in de schaafbreedte namelijk 31cm of 41cm maar zijn er verder nog belangrijke verschillen?
De machines zijn ook anders gebouwd, de kleinere nlx310 weegt zelfs meer als de nx410 dus waar zitten die verschillen die ik niet zie

Is hier iemand met ervaring en kennis van beide machines?
Kortweg wil ik weten wat de beste machine voor mijn geld is, de extra schaafbreedte bij de nx410 hoeft voor mij niet echt, maar volgens wat ik kan terugvinden heeft deze wel een langere schaaftafel wat wel interessant is voor lange stukken.

Ik zou beide nemen met een 2,50m tafel voor de zaag, machine gaat voor zowat alles gebruikt worden van plaatmateriaal tot hardhout, ik heb 380 in mijn werkplaats.

Alle tips zijn welkom

alvast bedankt!
 

A.N

Actieve deelnemer
Hallo Kris,

Met de NLX310 (bouwjaar 2007) heb ik zelf met veel plezier 5 jaar lang dagelijks gewerkt. In die 5 jaar geen noemenswaardige problemen met de machine gehad.
De zaag en frees werden bij ons het meest gebruikt en als kritiek puntje qua constructie op deze machine moet ik toch de afzuiging bij het zagen noemen
Die raakt nogal eens verstopt en zit eigenlijk op de verkeerde plek waardoor er bijna een haakse bocht is gecreëerd.
Het kan zijn dat Robland bij de nieuwere modellen de afzuiging anders heeft geplaatst dat weet ik niet.
Als je een degelijke en betrouwbare machine zoekt is het een goede keuze.

Toch zou ik ook eens kijken naar het merk Felder, dat is nml. allemaal net iets beter doordacht en verfijnder uitgevoerd dan bij Robland
 

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Bedankt voor de tips en uitleg A.N

Ik ben felder eens aan het bekijken, het lijkt me alvast super handig dat de freesas ook kantelbaar is. Dat bespaard me al een schuin instelbare messenblok.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als het enige verschil de breedte en lengte van de schaafbank is, dan is het toch waard voor de 410 te gaan. De breedte is leuk meegenomen maar vooral de extra lengte van de tafels is een plus als je regelmatig stukken langer dan 2m moet schaven.
Die Roblands zijn goed voor serieuze hobby werkers of beginnende zelfstandigen, al zou voor die laatste het veel beter zijn de machines apart te nemen.

Die Roblands zijn te vergelijken met Hammer, Hammer is misschien wat steviger gebouwd maar de Robland geeft toch wel heel veel machine voor een prijs die beduiden lager is.
Beide hebben sterkere en zwakkere punten, het hangt af van wat je belangrijk vind. Wil je een 2500mm loopwagen dan moet je bij hammer al de grootste combiné nemen.

Felder is een klasse boven beide, bedoeld voor professioneel werk.
Ben zelf overgestapt van Robland NXTZ 2500mm loopwagen plus aparte 310 schaafbank naar felder 700 series, het voelde niet aan als een nieuwe wereld en het was zelfs wennen want niet alles voelde beter aan in het begin.
Vele zaken zijn zwaarder, steviger en beter doordacht maar daar betaal je dan ook 4x meer voor.
 
Laatst bewerkt:

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Voor de vervanging van mijn Robland K310 kijk ik al een poosje naar Felder. Vorig jaar hadden ze een actie voor CF741 en ik meende uit te komen op een bedrag van ongeveer 14000 incl. Het is niets geworden, omdat de machine te groot is voor mijn werkplaats en men ook geen bod op mijn Robland deed.
Dus 4 x zo duur als een Robland lijkt me veel, maar 2x zo duur is het zeker. Eigenlijk zou je een opdracht met een machine moeten doen. Dan loop je pas tegen de voor- en tegens aan.

Als je gaat informeren bij Felder in Nederland, vraag dan naar Jan van Reenen. De keren dat ik contact gehad heb met hem waren bijzonder prettig. Legt goed uit en nam ook de tijd toen ik vooraf al vertelde dat ik voorlopig geen grote machines ging kopen.

Als er een actie komt voor de 531 ga ik zeker weer praten. Intussen is dan de trekking van de Oudejaarsloterij ook weer geweest:)
 
Laatst bewerkt:

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Hartelijk bedankt voor alle tips en uitleg!

Woensdag nog eens een laatste keer gaan kijken bij een handelaar die toevallig de nlx310 als de nx410 naast elkaar heeft staan :D.

9/10 word het de nx410, van zodra ik hem heb zal ik hier wat bevindingen beginnen te posten

allemaal nog eens bedankt
grts
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.