Stabiele afkortslede tafelzaag, vochtprobeem

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Voor mijn tafelzaag (metabo ts 250) heb ik een nauwkeurige afkortslede en een een hulpstuk voor vingerverbindingen gemaakt.
Deze werkten afgelopen zomer perfect, soepel en heel nauwkeurig.

Mijn schuur is onverwarmd en vochtig. Verre van ideaal maar zo is het.
Nu heb ik voor een habbekrats wat trespa op de kop getikt voor een werkblad.
Dat spul is erg vochtbestendig en volgens mijn niet hygroscopisch.
Nu vraag ik me af of het een geschikt materiaal is om een nieuwe zaagslede van te maken.

Is er iemand die hier ervaring/tips/trics voor heeft?

Mijn idee is nu om 'runner' exact op maat te maken en deze in een groef onder de slede te lijmen met contactlijm.
ik ontdoen beide vlakken van de toplaag en ontvet het met aceton.

Ik weet dat de thermische expansie van trespa/hpl erg groot is maar denken jullie dat zo erg is dat je dat je daar op een kleine slede al last van krijgt?

Gr. Hans

- - - Updated - - -

Oja, dit hoort eigenlijk in een andere categorie denk ik maar daar kan ik om onverklaarbare wijze niet op posten.
Dus moderators, verplaats het gerust.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Bij een slede ga je bij vocht uitzetting etc met name last krijgen van de runners. Daar moet je zorgen voor een stukje hout waarvan de nerven goed lopen zodat dit niet uitzet en klem komt te zitten in de sleuven van je blad.
Eventueel zijn er ook runners te koop http://www.gereedschappro.nl/overig/miter-slider-glijder/1683 of http://www.gereedschappro.nl/frees-toebehoren/miter-slider-verstelbare-aluminium-geleider/2293

Het blad zelf lijkt me net echt een probleem, tenzij je wel heel veel last van vocht hebt. Dat blad kan rondom wat uitzette en met je haakse geleider hou je het aan beide kanten vlak.

Je wil een nieuwe maken, heb je dan nu een probleem met je huidige?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Je wil een nieuwe maken, heb je dan nu een probleem met je huidige?

Jep, de runners die ik gebruikt heb zijn van beuken. Mooi hard en glad maar zetten te veel uit (ik had ze ook echt spelingsvrij passend dus ze hoeven niet veel uit te zetten om te gaan klemmen).

Ik zie niet voor me hoe je de nerven anders dan in de lengterichting wilt orienteren. Dan heb je een heel lange strip kops hout die enorm kwestbaar is (kom er uberhaupt maar eens aan).
Dan lijkt kunststof mij eenvoudiger.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Trespa is absoluut niet geschikt voor jouw doel.. Hoewel vochtbestendig, is het ontzettend gevoelig voor verandering van de rv.. De uitzettingscoëfficient is bijna enorm te noemen..
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De meeste kunstoffen uit snijplanken zijn daar ook niet erg geschikt word
Wat je beter neemt is Delrin (ook wel POM genoemd) dat is perfect voor een lager, zet niet uit (haast niet) neemt ook geen vocht op
Wordt heel veel gebruikt voor roerlagers (boot)
Daarbij is het nog eens heerlijk te bewerken, elk apparaat dat hout kan bewerken kan je daar ook op loslaten
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
De meeste kunstoffen uit snijplanken zijn daar ook niet erg geschikt word
Wat je beter neemt is Delrin (ook wel POM genoemd) dat is perfect voor een lager, zet niet uit (haast niet) neemt ook geen vocht op
Wordt heel veel gebruikt voor roerlagers (boot)
Daarbij is het nog eens heerlijk te bewerken, elk apparaat dat hout kan bewerken kan je daar ook op loslaten
Dat is een goede tip, maar ik las ergens dat POM H + PTFE plaat betere glijeigenschappen heeft.
Is dit hetzelfde wat jij bedoeld en waar kan je als particulier kleinere stukken kopen?
Mvg.:)
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Jep, de runners die ik gebruikt heb zijn van beuken. Mooi hard en glad maar zetten te veel uit (ik had ze ook echt spelingsvrij passend dus ze hoeven niet veel uit te zetten om te gaan klemmen).

Ik zie niet voor me hoe je de nerven anders dan in de lengterichting wilt orienteren. Dan heb je een heel lange strip kops hout die enorm kwestbaar is (kom er uberhaupt maar eens aan).
Dan lijkt kunststof mij eenvoudiger.

Beuken is niet de meest stabiele houtsoort hiervoor. Ga voor een stabiele hardhout soort. Wat ik verder bedoel is dat hout over het algemeen werkt met de draadvezels mee. Dus als je een runner maakt, zorg dan dat je hout hebt waarbij je de draad richting verticaal hebt. Het uitzetten zal dan meer plaatsvinden in de hoogte, wat geen probleem is als je wat ruimte houdt tussen je onderkant van de runner en de bodem van de sleuf. De uitzetting in de breedte zal er minimaal zijn.

Dan kun je daarnaast bij het gebruik van twee runners (indien je dus twee sleuven in je zaagtafel hebt) er ook nog voor kiezen om de runners straks langs de buitenzijde te laten lopen, indien het wat uitzet heb je 50% kans dat dit naar de binnenzijde gebeurt waar je dan licht ruimte hebt. Omdat je de buitenkanten wel strak hebt van beide runners zal er geen speling in de cros cutt sled zijn.

Hier wat afbeelding van die van mij. Vandaag nog weer gebruikt. Werkt nog steeds super.

IMG_0814.jpg

IMG_0818.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Delrin/pom is overal wel te vinden
ik heb al vaker kleinere stukken via Ebay duitsland gekocht

Het mooie via ebay is dat je kunt zien hoe goed/slecht een verkoper is
iemand die meer dan 1000 verkopen heeft en bijv. 99.7% positief durf ik wel aan
Het gaat meestal ook om kleine bedragen

Marktplaats kom je het ook wel eens tegen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.