Nieuw Festool gereedschap in mei 2010

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Op buitenlandse fora staat leuke info over nieuw Festool gereedschap en de bron van al deze informatie is de website van Geerdink in Rotterdam! De info is er inmiddels weer af, maar het schijnt dat er een Rotex RO90 komt die ook voorzien kan worden van een Delta schuurzool, er komt een nieuwe decoupeerzaag met accu's, de Carvex, nieuwe accu boormachines en een uitbreiding van de de accessoires voor de Kapex. Allemaal weer meer dan interessant!

jaap





Attached files
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Zal wel weer genoeg gaan kosten al dat moois :shock: :lol:

Maar die Festool accuboormachine, zijn hier mensen die het een fijn ding vinden? Ik heb er wel eens mee gewerkt, maar kon er niet warm of koud van worden en dus ook zeker zn geld niet waard.
Wat dat betreft zweer ik bij mijn Makita accuboor.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Kleine correctie, de firma Geerdink was inderdaad de eerste die de nieuwe 2010 collectie op de web-site had staan, maar ze zitten in Deventer.
De eigenaar mailde mij dat hij door Festool "gedwongen" was de info van de web-site te verwijderen. Zowel op Festool.nl als Festool.de was de informatie nl. nog niet te vinden. Waarschijnlijk wordt het pas bekend na de beurs "Holz-Handwerk 2010" op 24 maart.
De afgelopen maanden heb ik op Festool.nl zowel de nieuwe Carvex decoupeerzagen en de Rotex 90 schuurmachine voorbij zien komen. Die overigens dezelfde dag alweer van de site verdwenen waren. Ook komen er nieuwe Li-Ion C12, C15 en een T18 accuboormachines.
De volgende prijzen stonden op de website van Geerdink:
C12 Li-1,3-Plus/Set €453/570
C15 Li-2,6-Plus/Set €514/625
Carvex PS400/PSB400-Plus €367
Carvex PSC400/PSBC-Plus €465 (accu-versie)
Rotex RO 90 DX €472

Voor foto's kijk op http://festoolownersgroup.com/festool-tools-accessories/new-drill-and-stuff/?all
 

WR1944

Oud hout
Ik zit ook op het FOG-forum. Daar was het groot nieuws en werd er druk over geschreven.
Sinds een paar maanden heb ik de T15 accuboormachine. Daarvoor had ik een Makita 6015D en een Bosch PSR 14,4. De T15 laat die andere machines ver achter zich op het gebied van kracht, nauwkeurigheid van instellen, balans en de algehele "feel". OK, het kost wel wat (gelukkig in Amerika minder) maar ik vind het dat zeker waard. De set (T15 met alle koppen) is daar $575 (EUR 410) en omdat ik meer bestelde, kreeg ik nog wat korting.
Als op de nieuwe RO90 ook andere vormen voet passen, ben ik zeker in de markt als ze in Amerika uitkomen. Maar dat kan gezien eerdere ervaringen wel enige tijd aanlopen.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
bijzonder mooi speelgoed weer. Ik zat al een tijdje te wachten op een accudecoupeerzaag van festool, er was al lang sprake van, maar ziet er weer bijzonder mooi uit.

Wat betreft de accuboor van festool, wij hebben op de werkplaats de zwaarste machine, hij is bijzonder sterk, en voornamelijk de extentiestukken zijn soms onmisbaar, maar verschrikkelijk zwaar en niet fijn om lang mee te werken. De nieuwe lithium ion versie is wel een stuk lichter geworden, ben wel benieuwd hoe dat werkt.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ja, wij hebben inderdaad de zware oude versie van dezelfde machine. Daarom dat ik liever mijn Makita op Litium Ion gebruik, een veel lichtere machine met net zo veel kracht. de festool gebruik ik als ik hoekjes om moet en op krappe plekjes moet komen. En eerlijk is eerlijk, ik ben groot fan van festool, maar ik vind de accuboor niet bijzonder lekker in de hand liggen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Gebruik thuis een C12 en een 14.4 v blauwe bosch; op het werk een nieuwe makita 14.4 li-ion. Het zijn alle 3 prima machines, de C12 en Makita lekker licht en bosch erg sterk maar zwaar. Je moet even wennen aan de Festool, maar de door de manier van vasthouden wordt de kracht van je hand zo recht mogelijk doorgegeven aan het schroefbitje, wat meer stuur geeft en minder vermoeiend is als bij het traditionele T model accuboormachine. De C12 is mijn absolute favoriet.

jaap
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Hoewel ik zelf de nodige Festool machines heb, vind ik dat veel van hun productien niet dat extra bieden tov andere merken dat dit de Festool prijs rechtvaardigd. Tuurlijk de domino heeft nog geen directe concurrent, maar dat veranderd over een jaar of wat. Kijk naar de TS55/75, zijn al verschillende goedkopere clonen op de markt die kwalitatief ook zeer goed zijn.

De C12 zal ongetwijfeld een zeer goede machine zijn en de haakse en excentrice opzetstukken lijken mij ideaal, maar het feit dat er geen broekclip op zit en niet in een holster past is voor mij al een reden om deze machine links te laten liggen.

Of de wereld nou op een accudecoupeerzaag van €465,- zit te wachten betwijfel ik.
Ik heb zelf de PS300, zonder twijfel een goede machine. Maar de Bosch GTS135 is in mijn ogen een veel betere machine. Toch ben ik wel benieuwd wat de gewone Carvex te bieden heeft voor een prijs van €367,-. Misschien een afzuiging die wel goed werkt? Want die op de PS300 is nou niet echt geweldig.

Maar goed, het worden dus weer dure tijden voor de Festoolies onder ons...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De geruchten over het nieuwe Festool gereedschap zijn allemaal waar. Het was allemaal te zien, vast te houden en te proberen op de beurs in Hardenberg. Prachtig gemaakt en doordacht! Het is misschien wel wat duurder dan andere merken maar meestal is de levensduur ook echt super. Een bevriende autospuiter is 8 jaar geleden overgestapt van het schuren op perslucht naar elektrisch schuren met Festool machines en de eerste machines die hij gekocht heeft doen het nog steeds prima, elke dag. Ik ken ook een scheepstimmerman die zijn rotex dagelijks martelt op oude lagen onderwaterverf etc en het ding blijft het gewoon doen. Als je uren per dag schuurt dan ga je het grotendeels ontbreken van trillingen enorm waarderen tov de concurrenten. Maar ik heb een collega die zweert bij Makita en de mooiste dingen maakt. Gelukkig is er voor elk wat wils en daar kunnen we een heel forum over vullen :lol:

jaap
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ben benieuwd wat er dit jaar nog op het programma staat :)
Ik ben van plan om binnenkort misschien de Rotex 150 aan te schaffen, maar wie weet komt er dit jaar ook een opvolger voor :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.