teak houten stoelen repareren

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
dag mensen,

ben nieuw op dit forum; hout interesseert me al lang en af en toe ga ik er ook mee aan de slag, ik maak mijn eigen luidsprekers, maar verder dan mdf of berken multiplex geraak ik nog niet.

Nu heb ik een probleempje, ik heb teak stoelen, maar twee daarvan zijn stuk. ik had graag jullie advies gehad. (ik ga een foto nemen maar mijn batterijen zijn aan het opladen).

de stoelen zijn gebroken bij de penverbinding, dus ik ga de pennen eruit frezen (met een dremel) en er nieuwe pennen insteken en zo de boel vastlijmen. bestaat er zoiets als teak pennen ? daarnaast zitten in de stoel ook duvels, je ziet ze zitten langs buiten, ik ga die eruit moeten boren en nieuwe insteken, ze zijn iets donkerder qua kleur, maar ik veronderstel dat het ook teaken zijn, bestaat die, en zo ja waar kan ik die dingen krijgen.
Tenslote zitten in de stoel ook schroefen, aan de onderkant zitten extra stukjes hout die de stoel moeten bijeenhouden en deze stukjes zijn geschroefd, welke schroeven gaan goed in teak hout en komen moeilijk los.

tot slot, elke houtlijm is niet dezelfde, welke kan je me aanbevelen ? en liefst in een winkel in belgie verkrijgbaar. ik weet dat titebond goed is, maar kan het niet echt snel vinden. ik heb wel nog een pak pva staan, maar sterke is echt een issue in dit geval .

dankjewel mensen
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Ik heb vorig jaar 2 teak stoelen hersteld. Ik heb lange RVS schroeven gebruikt (er zaten gewone roestende plaatschroefjes in zeer slecht afgewerkt), koper is nogal zacht voor de harde teak. Ik heb alle schroeven voorgeboord om splijten tegen te gaan.
De schroeven kan je eventueel 'onzichtbaar' maken door ze te verzinken en er een stukje deuvel (in teak) op te plakken. Voor de deuvel verbindingen heb ik gewoon standaard deuvels gebruikt, ze zijn toch niet zichtbaar.

Ik heb wel spijt dat ik polyurethaan lijm hebt gebruikt, dat is erg lelijk geworden in de regen. Mijn teak is van slechte kwaliteit met veel porien dus een transparante porienvullende lijm die watervast is lijkt me een veel betere keuze. Bij Willy Vanhouten kan je Titebond bestellen via de webshop. Bij DICK's en Baptist heb je ook een ruime keuze aan lijmen
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
wat betreft pennen en deuvels, ik denk dat je die zelf zult moeten maken. van een reststukje teak kan je pennen maken, dan krijg je dus een losse pen in plaats van de pen die aan je dwarsligger vast zat. en ergens hier op het forum staat hoe je deuvels kan maken door stukjes hout door steeds kleinere gaten in een metalen plaat te slaan. en die deuvels kan je dan weer gebruiken om je verbinding mee te togen.
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
merci mensen

ik ga zeker RVs schroeven gebruken, en voorboren lijkt me inderdaad een noodzaak.
dat hout is echt hard, terwijl het niet zo zwaar is. de stoelen die ik heb zijn voor binnenshuis.

er bestaan dus zo'n teak duvels ? die penverbinding ga ik niet zelf maken, dat is me wat te moeilijk, ik heb namelijk heel weinig mateiraal, ik veronderstel dat ik dat wel ergens kan krijgen. ook al is het geen teak, ik veronderstel dat dat geen probleem mag zijn.
ik ga zo de foto's uploaden
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
als je het niet ziet zitten nieuwe pennen te maken, dan zou de verbinding lijmen, klemmen, en vervolgens een paar stevige rvs schroeven er in, goed voorgeboord, en een stuk verzonken, die kan je dan weer stoppen met een prop, zie je er niks meer van
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
hallo

hallo

ik heb even gemeten,
de pennen zijn 3.5cm lang en 8mm breed, het gat zelf is 4cm dus de pennen die erin zitten zijn iets te klein,

de duvels zijn 6mm*40mm

ik dacht : die pennen kan ik maken door een teak te kopen van 8mm dik en dan reepjes te laten zagen op 4cm en die dan te laten ronden op de hoeken: dan zou ik een plank hebben van 4cm breed met afgeronde hoeken en 8mm dik, en dan zelf de lengte zagen.

de duvels zou ik standaard duvels maken en dan met zaagsel van teak hout dat "camoufleren"

even op jan reageren: want beide op hetzelfde moment aan het typen

ik denk dat ik in staat ben de verbinding te lijmen aangezien er nog veel "houvast" is: ook was het zitvlak niet gelijmd, ik ga dat ook verlijmen in de uitsparing die daarvoor voorzien is, op die manier krijgt de stoel meer sterkte. Heb het gevoel dat alle verbindingen van alle stoelen gaan lossen na verloop van tijd omdat die broos worden, (vocht, trilling ??).

Jan ik zou graag jouw pad volgen, dus ik lijm alles goed vast met deftige lijm en dan draai ik er RVS schroeven in. ik zou er maar 1 per kant indraaien; maar wat bedoel je met een prop ?

ik veronderstel een prop: is doorzichtige lijm samen met zaagsel van teak ?

ik dacht anders: een gat te boren van 6mm en daarin de schroef, en daar een duvel over zodat je neit ziet dat het een schroef is, maar 6mm schroeven : dat is niet veel, misschein wat te weinig houvast ?

thanks guys
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
als je een pen wil maken zal je de oude ruimte leeg moeten maken, en daar tegenover in de balk een zelfde ruimte moeten maken. daar kan je dan inderdaad je plankje van 4 cm bij 8 mm voor gebruiken.

met proppen bedoel ik ongeveer jou tweede idee. alleen in plaats van een deuvel gebruik je een rond stukje hout, want als je een deuvel in lijmt zie je kops hout aan de buitenkant, met een prop niet. alleen kom je er met zes mm niet. de kop van een stevige schroef is minstens 10 mm. dus je boort een gat waar de kop in gaat verdwijnen, en daar komt dus weer een stukje hout overheen.
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
dankjewel jan

ik kan de pennen uitfrezen met een kleine frees en dremel, dat moet wel lukken, rustig aan maar dat lijkt me goed te doen.

okee, een schroef van 10mm lijkt me idd ook beter.
maar wat een prop is, is me nog niet duidelijk. (heb gegoogled maar daar kan ik niets van vinden)

merci
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
plaatjes zijn misschien makkelijker

dus je boort een groot gat waar de kop in weg valt, en een klein gat waar de schacht van de schroef door gaat. in het grote gat komt een prop.



en dan krijg je dit resultaat



Attached files
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
aha,

een prop is dus eigenlijk een stuk hout dat geboord wordt met een "gatenboor" uit een reserve stuk hout met dezelfde kleur en tekening.


het probleem is dat die stoelen een heel bleke kleur hebben en de rest van het hout een stuk donkerder is waaruit ik een prop teak zou kunnen uitdraaien. of moet ik op zoek naar een stuk teak met dezelfde kleur ? je gaat het toch merken daar waar de prop zit aangezien de nerf niet doorgaat ?
 
A

Athanor

Guest
fille zei:
merci mensen

ik ga zeker RVs schroeven gebruken, en voorboren lijkt me inderdaad een noodzaak.
dat hout is echt hard, terwijl het niet zo zwaar is. de stoelen die ik heb zijn voor binnenshuis.

Ik heb ook al eens een paar teakhouten tuinstoelen gerepareerd, Waarschijnlijk een Indonesisch product, De lijm daarbij gebruikte lijm is waardeloos en inderdaad zijn de verbindingen nogal "losjes".

Als je RVS schroeven gebruikt is het zeer aan te bevelen de gaten volledig voor te boren en de schroeven behoedzaam aan te brengen. Ik heb gemerkt dat met een sterke schroefmachine RVS ook zomaar kan breken.

Fons
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
het is inderdaad indonesiche teak,
en de verbindingen zijn zeer los, de verschillende planken zijn niet recht gezaagd, en dan slechts met 1 penverbinding in elkaar gezet, echt zeer slecht verwerkt. Dat niet alles perfect recht gezaagd is is zogezegd onderdeel van het "artisanale" karakter van de stoelen, maar dat ze uiteenvallen als je erop gaat zitten gaat me toch iets te ver.

dankjewel voor je tip.
ik had er al een schroef proberen in te draaien en voelde dat dat niet ging, het hout is echt hard en wijkt voor geen millimeter.

dus je zegt bij een schroef van 10mm, de 10mm volledig voorboren ?
bestaan er geen schroeven met een trage en uitgebreide spoed, zodat die veel hout vastgrijpen wanneer je ze erin draait? dat lijkt me ideaal eigenlijk.
een gewone schroef heeft misschien een te groot massief middenstuk en te kleine en fijne vertandingen om zich goed vast te zetten in dit soort hout.
Wat denken jullie ?

merci
ps= wat te doen met de prop: ik moet die dus uit ander hout boren, maar dan klopt de nerf niet meer, deze opmerking is toch juist hé ?
merci
 
A

Athanor

Guest
Voor de prop moet je een boor nemen die groot genoeg is om de kop van de schroef te laten verzinken, dus bij een 10 mm kop minstens 10 mm boor. Die een mm of 8 inboren. Daar zijn speciale setjes voor te krijgen met bijpassende proppenboor zoals eerder op een foto te zien is. Dan het boorgat voor de schroef zo diep boren dat de volledige lengte van de schroef er in gaat. De diameter van die boor moet zo groot zijn als de kern van de schroef. Dat betekent dat de schroefdraad zich in het hout kan snijden en de kern geen weerstand krijgt. Altijd een beetje was of zeep aan de schroef doen, dan schroeft het veel lichter .

Er zijn wel schroeven met meer spoed, maar die hebben minder windingen en daarmee minder grip, wat me voor de stoel wel nodig lijkt.

Je kunt de prop ook uit de onderkant van de regels van de stoelzitting boren en die weer opvullen met iets anders. dan heb je dezelfde houtsoort ;) Het gaat inderdaad om de nerf!

Fons
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
dankjewel fons,

het wordt me duidelijk,

maar nog 1 ding : als je met die propboor een ronding uitboort, dan zie je dat toch op de randen, ik bedoel maar: die prop spant toch niet meer in het gat waar ze uitkomt? of is het nooit de bedoeling dat de prop gerecupureerd wordt uit het stuk hout waaronder de schroef zit.

ik ga zeker wat vet aan de schroef doen, merci

groetjes


ps: ik heb het gevonden denk ik: zocht op proppenboor en zag daar : 10mm inner en 12mm outer, dus ik denk dat je dus uit een ander stuk hout moet draaien die prop, met alle gevolgen voor de nerf, die ik nergens zie terugkomen. damn
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
dag mensen,

blijkbaar kan je houten proppen komen (teak dan nog) bij bootbouwers.
ik heb me al suf gezocht, weet er iemand een site waar je die gewoon kan kopen ?
indien dit niet op het forum mag getoond worden, kan iemand mij pm?
dankjewel
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
merci jpandriesse

ik had gezocht op teak houtproppen, hoe een woordje min of meer een wereld van verschil kan maken;

voor dat geld kan je ze zelf niet maken, fantastisch gewoon

merci again
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.