Constructie dakspanten

mameloe

Nieuw lid
16 dec 2014
2
0
Ik ben voornemens een schuur met veranda te bouwen, 10x4, waarbij de schuur 6x4 en de veranda 4x4 gaat worden. Hiervoor wil 6 staanders gebruiken 20x20 met liggers van 20x20. Tussen de staanders komen frames met osb aan de binnenzijde en potdeksel aan de buitenzijde. Hierbij wil ik gelijk de staanders en liggers stabiliseren.
Hierbij komt een schuin dak van 20 graden. Ik heb een dakspant getekend met liggers van 175x63 en "rafters"(weet het Nederlandse woord niet) van 150x63.

Mijn vraag is zijn de spanten sterk genoeg en wat zou de h.o.h moeten zijn? Ik wilde ze nu ongeveer op 80 centimeter zetten.

Ik heb een jpg en een pdf van de tekening toegevoegd. Mag ik jullie mening of de constructie goed is?
 

Bijlagen

  • Frame Dak.jpg
    Frame Dak.jpg
    65,3 KB · Weergaven: 415
  • Frame Dak.pdf
    16,7 KB · Weergaven: 21

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Wat is je gedachte achter dikkere spanten dan liggers?
Ik ben geen ervaringsdeskundige maar wel ingenieur en mij lijkt dat de liggers vooral op trek worden belast en de schuine spanten een behoorlijke druk en buigend moment voor hun kiezen kunnen krijgen (dakbelasting).
Het lijkt mij dus logischer die zwaarder uit te voeren dan het horizontale deel.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe je de verbindingen gaat maken, met name de verbinding tussen spant en ligger lijkt mij kritisch.
Ik heb op youtube weleens gezien dat de verbindingen met OSB en lijm werden verstevigd. Niet mooi maar wel erg sterk en eenvoudig.
DSC01547.jpg


Daarnaast is de frameconstructie van de schuur zoals je deze nu hebt getekend niet torsiestijf.
Je kunt schoren toevoegen of slim gebruik maken van je OSB bekleding aan de binnenzijde. Echter bij de open veranda zou ik schoren plaatsen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik zou de spanten op een hartafstand zetten zodat je hele platen van bvb 122x244 in ieder geval op de rand worden ondersteund en in het midden, dat is dus iedere 61cm een spant, of iedere 81.5cm.

john
 

Xastheron

Nieuw lid
27 mrt 2014
1
0
Willebroek, BE
Heb even jouw "potdeksels" opgezocht: ik raad aan om hieronder stoflatten te gebruiken. Ik zie alleen maar toepassingen met verticale montage en bij de normale overlappingswijze + de lage hellingshoek ben ik er vrij zeker van dat het water ertussen zal dringen.

Dus latten in de richting van de kepers, misschien best ook nog gebruik maken van een onderdakfolie want OSB is nu niet denderend watervast.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.