klem voor het klemmen van verlijmde planken

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Ik wil voor mijn volgende project vuren planken verlijmen aan elkaar. Nu heb ik her en der op het forum mooie zelfgemaakte klemmen gezien. Ik heb al ideeën hoe ik dat kan doen, maar dat is vooral op basis van mijn eigen common sense dan op kennis. Is er een beschrijving op het internet?

Bram
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
als je een werkbank of tafel hebt kan je je blad daar ook op klemmen door aan de ene kant een lat op je werkbank te schroeven, en aan de andere kant een wig, lastig uit te leggen, schetsje is makkelijker, ik zit op mijn werk en heb alleen paint, dus vergeef me de pixels :)

dus een lat en een wig vast schroeven, en met die andere wig klem je je blad

succes

Jan

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Kor van kiesvoorhout heeft zelf een mooie platen lijmklem gemaakt van hout, beetje gelijkend op het Plano systeem. Zoek eens op ons forum want volgens mij is er een hele posting vol over geschreven.
Zelf heb ik het wel op de manier van Jan gedaan, op een oude burotafel met een mooi vlak kunststofblad. Naast de keggen om druk op de lijmverbinding te zetten heb ik toen voor de zekerheid er ook twee stevige balken over heen gezet met lijmtangen aan de tafel, om het geheel mooi vlak te houden.

jaap
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Ik heb wat ideeën meegepakt en daar eigenwijs mn eigen draai aan gegeven.

Met dit als resultaat:

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Aha! Zo zien we alweer een oplossing voor dit vraagstuk :)

Hoe krijg je voldoende klemkracht? Heb je een slagmoersleutel op de andere kant van het draadeind gezet? Met die vleugelmoer kun je toch niet zoveel kracht zetten lijkt me....

Fons
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
klopt. Had op beide einden een vleugelmoer. Ik heb een paar fouten gemaakt en heb kieren in het werk, maar aangezien ik het bij alle platen die ik moest maken heb gedaan noemen we het een stijl... :lol:

Ik heb met duvels gewerkt. ik wilde eerste met een verlijmfrees werken. In theorie geweldig, maar ik kreeg mijn opstelling niet zo afgesteld dat ik dat netjes kon maken, dus dan maar duvels.
1e mogelijke fout is dat de gaten voor de duvels niet diep genoeg waren.
2e mogelijke fout is dat ik 4 planken tegelijkertijd wilde verlijmen ipv steeds 1 toevoegen.
3e mogelijke fout is dat het klemsysteem. Ik trok de planken wel krom met de klemmen, maar het is waarschijnlijk niet de meest ideale oplossing.

Voor een volgende keer zou ik dus al deze 3 punten heroverdenken.

Ik heb met mijn schaaf de kanten op gelijke breedte gemaakt en nu afwachten hoe het resultaat wordt.

Iemand nog tips om de kieren subtiel te vullen...

Bram
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.