zaagblad 60, 80 of 120 tanden?

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Ik heb een Bosch GTS 10X zaagtafel met bladen 254mm en asgat 30mm.
Ik werk voornamelijk met mdf en muliplex.
Ik zoek een goed zaagblad maar echt voor een hobbyist.
Ik vind zaagbladen met 60 , 80 en 120 tanden.
Is dit dan overdreven voor mdf en mtx of resulteert dit in een nog fijnere zaagsnede (hoe fijn kan een zaagsnede natuurlijk zijn?)?

Kan je ook hardhout hiermee zagen?


 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Met een 48T kan je min of meer alles met goede resultaten, vanaf 60-70T kan je enkel nog afkorten en plaatmateriaal zagen. Hardhout in de lengte doorzagen moet je vergeten daarmee, het vraagt te veel kracht en slijt de tanden vroegtijdig. Boven 70T is denk ik meer voor zeer specifieke applicaties en de gewone gebruiker zal geen verbetering merken.
Weet ook dat het slijpen aangerekend word per tand, hoe meer tanden hoe duurder.
Bij multiplex heb je naargelang de kwaliteit meer of minder uitbreeksel aan de onderzijde met een gewoon trapezium blad, er zijn vlak-daktand zaagbladen die zouden dit niet hebben maar dat heb ik persoonlijk nooit getest op multiplex want ik gebruik een voorritser.

Qua merken krijg je meestal waar voor je geld, ben je van plan ze te laten slijpen neem dan een iets duurdere CMT, Freud, andere?. Ga anders voor een ecotools of zo. het is sowiese nuttig om een extra cheap blad te hebben voor materiaal waar mogelijk metaal in zit of wanneer de goeie naar de slijpdienst is.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb een CMT vlak-daktand zaagbladen in mijn inval cirkelzaag zitten. en ik ben er echt tevreden over. Super strakke zaagsnede in multiplex. Wel iets duurder maar wel een aanrader. Als je wat avontuurlijker bent aangelegd kijk eens op Ebay, goedkope nieuwe CMT zaagbladen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ga niet te fijn. 48 tanden moet de klus normaal gesproken klaren. Fijner is meestal voor aluminium trespa of zoiets. 120 tanden doet mij eerder denken aan een cv blad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.