Draaibank MC900

Berten

Nieuw lid
21 jan 2013
5
0
Net een tweedehands draaibank Wood lathe MC900 gekocht, werkte perfect, maar heeft het na een half uurtje opgegeven. Niet zo leuk.

Beschermkap gedemonteerd en bleek de verplaatsbare poelie, om de snelheid mee te regelen, gebroken te zijn.

IMG_2343.JPG
Is een foto van het vaste deel. Is ook al aan het barsten.

Heeft er iemand enig idee waar ik zo'n poelie zou kunnen bestellen?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.837
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dit chinese geval wordt door Jan Rap en zijn maat geleverd - de beteren onder hen hebben ongetwijfeld losse onderdelen of kunnen die bestellen. Wellicht zou je Buitelaar of Axminster eens kunnen proberen.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
HBM (buitelaar) heeft ze voor de HBM1100 op voorraad, gewoon even langsgaan met de kapotte om te vergelijken. Ik denk dat deze hetzelfde is.

Groeten
Patrick
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Er zijn meer die dit probleem hebben, komt dit soms door plotselinge temperatuurverschillen (doorslippen v snaar) waardoor het aluminium dan scheurt of gewoon door te zware belasting?
 

Berten

Nieuw lid
21 jan 2013
5
0
Ondertussen wat verder gezocht, zal kijken voor een frequentieregelaar, 2 getande poellies en een getande riem. Zal volgens mij heel wat beter zijn. En nog beter te regelen.
Alleen denk ik dat ik voor meer koeling zal moeten zorgen voor de motor bij een lager toerental.

Iemand ervaring hier mee?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb bij langzaam draaiende motoren nooit een koelingsprobleem gemerkt - bij 20 Hz is bij mij ook bij een uur draaien de motor handwarm. Ik vermoed dat bij
houtdraaien het draaien dusdanig vaak onderbroken wordt (slijpen, leunspaan verstellen, nog eens goed kijken etc) dat het geen probleem is. Als je vermoed dat
het een probleem kan zijn, koop dan een goedkoop thermokoppel/display op Ebay of bij Conrad o.i.d. en lijm dat aan de motor.
Let wel, mijn ervaring is met gewone draaistroommotoren, ik weet niet wat voor motor er op een mc900 zit - maar als daar op bezuinigd kan worden, is het vast
gebeurd :D

Oh, nog een puntje: er zijn mij geen draaibanken bekend met een getande riem. Dat komt omdat als de nood aan de man komt, een beetje slip van de riem minder erg is dan het met volle kracht doordraaien van de as, bijvoorbeeld als je beitel hapt of, moge het nooit gebeuren, je jas er tussen komt o.i.d.
Vroeger platte riemen, daarna v-snaar, nu vaak een poly-v snaar, die meer kracht kan overbrengen dan een klassieke v-snaar, ook bij kleinere poelies - zoals dit https://webshop.stemin.nl/nl/v-snaar/v-snaarschijven/poly-v-schijven.html
 
Laatst bewerkt:

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Een klassieke snotgoedkope chinese 1-fase (220V) asynchrone motor.

Yep!
Toen ik voor mijn eigenbouw draaibank een draaistroommotor (met frequentie regelaar) zocht werd mij vanwege het formaat een 750watt motor aangeraden. Ik was wat huiverig want de kracht van de 750 watt 1-fase motor van mijn HBM1100 liet het vaak afweten bij de lagere toerentallen. De motor leverancier had uiteindelijk niets gelogen, de draaistroommotor heeft véél meer kracht dan een 1-fase motor en ik heb tot nu toe nog niets te klagen.

Groeten,
Patrick
 

Berten

Nieuw lid
21 jan 2013
5
0
Dankzij de snelle service van HBM werkt mijn draaibank terug, maar ondertussen heb ik een ander probleem. Heb een klauwplaat besteld bij HBM en daar zitten 2 adapterstukken bij van 1"8TPI naar M33 en 3/4"16TPI naar M33. Geen van beide past.

Zou adapter nodig hebben van 1"16TPI naar M33.

Iemand een idee waar ik dit zou kunnen bestellen?

Mvg,
Bert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.