Welke werkbank

alm

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
36
0
Hallo allemaal,

Nu ik deze geweldige nieuwe hobby heb ontdekt merk ik dat een goede werkplek beter werkt.
Mijn vraag is wat voor soort werkbank adviseren jullie. Zelf maken kan ik ( nog )niet dus dat word kopen.
Ik zie behoorlijk verschillenede banken als ik rondsurf op het web.
Is er een richtlijn om aan te denken? De prijs mag ook niet al te groot zijn want ik heb nog meer dingen nodig.

Zo ook de vraag wat voor lijmklemmen zijn aan te bevelen en waar kun je die voor een nette prijs vinden.
Alvast dank ook voor de inspiratiedie dit forum geeft.

Alm
 

demooiste

Actieve deelnemer
13 feb 2010
44
0
Ik weet niet presies wat je er allemaal op wilt doen
Een werkbank kan van alles zijn ,twee schragen met een deur erop is het begin
Wil je er op kunnen timmeren ,kun je beter een plaat multiplex van 40 mm kunnen nemen
Een bankschroef is de volgende wens ,een bankschroef kun je nog wel eens tweede hands kopen op marktplaats
En zo ga je verder met je wensen
Wil je een profisionele timmer of meubelmakerswerkbank
Die kun je ook met een beetje geluk vinden op marktplaats.nl
Veel suxes
 

alm

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
36
0
Dank voor je reactie.
Ik wil er goed op kunnen zagen, houtverbindingen maken en meubeltjes maken.
Daarna zien we wel weer verder hoe de vaardigheden zich ontwikkelen.
 
A

Athanor

Guest
Hallo Alm, welkom op het forum!

Ik weet niet over welk gereedschap je al beschikt, maar met weinig middelen kun je ook zelf al je werkbank maken. Ik raad je aan daarvoor de video serie van Fine Woodworking te bekijken die speciaal op beginners is gericht. Daar worden stap voor stap verschillende bewerkingen uitgelegd en voorbeelden van eenvoudige werkstukken gegeven. Kijk via onderstaande link naar de serie van het 2e seizoen. Vanaf het 9e filmpje gaat het over de werkbank. Als je de tab van het 1e seizoen kiest krijg je nog veel meer beginnerswerkstukken.

http://www.finewoodworking.com/getting-started/season-two.asp

Veel succes!

Fons
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Naast de video's die Fons aangeeft zijn er op deze site ook werkbeschrijvingen van een 100 Dollar workbench en een 24hr build workbench (of iets in die geest). Met andere woorden redelijk makkelijk te maken werkbanken.

Ik ben van mening dat je een werkbank aanpast naar het niveau wat je op dat moment hebt en naar de specifieke behoeft. Als je kijkt naar de mogelijkheden en discussies rondom dit onderwerp is er niet een specifiek ontwerp wat het summum is. Ik denk dat je pas echt weet wat je met een werkbank wil als je er enige tijd mee gewerkt hebt.

Groetjes,

Ralph
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Nog een laagdrempelige optie:
de Hornbach heeft momenteel een werkbank voor 125 euro.
140 cm breed.

Aan de voorkant en de zijkant een bankschroef.
En een kast eronder.

Uiteraard is de kwaliteit niet super, maar voor een paar jaar om dan vervolgens te weten wat je wilt. (Of deze bank wat op te plussen met bijvoorbeeld een eigen dikker blad).

Wel weegt de bank "maar" 45 kg. Dat heb ik opgelost door er een paar tegels in te leggen. En in de kast (+ 3 laden) schroeven en lijmklemmen.
 

alm

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
36
0
Klinkt niet gek bij Hornbach om mee te beginnen.
ik zag op marktplaats ook al iets van 175.- euro staan. zal ook niet levenslang mee gaan maar misschien wel aardig.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Die van €125 op Marktplaats is vast een nieuwe? Kijk ook eens bij de tweedehands. Bijvoorbeeld http://link.marktplaats.nl/328931048. Zou me niks verbazen als je die met een bod van een honderd euro ook kunt kopen. Dan heb je nog wel even wat werk om hem schoon, glad en recht te krijgen, maar dat is a) goede oefening en b) goed te doen. En dan heb je wel een grote, zware werkbank met twee solide schroeven (die van de link zelfs met een L-vormige aan de rechterkant, als ik het goed zie).

Tips: kijk even of de werkbank alleen vies is met verfspetters en stof en zo of dat er echt diepe happen uit zijn. En kijk even wat de afmetingen zijn zodat je weet hoeveel ruimte je overhoudt als je hem in je werkplaats zet. Als je ruimte overhoudt ;-)

Arthur
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zo'n tweedehands vol verfspetters is 100 keer beter dan zo'n aanbiedinkje van de hornbach. Kijk alleen al eens naar die poten, en de dikte van dat blad!
 

alm

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
36
0
Zo'n tweedehands vol verfspetters is 100 keer beter dan zo'n aanbiedinkje van de hornbach. Kijk alleen al eens naar die poten,

daar ben ik het wel weer mee eens.
je moet er een beetje wataan doen maar waarschijnlijk zijn ze inderdaad degelijker.
en als je zo'n bank dan voor een leuke prijs kan krijgen...
nu alleen nog een beeeetje in de buurt van Flevoland

leuk dat jullie zo mee denken :)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Flevoland is toch hartstikke centraal? Dan is heel Nederland redelijk in de buurt :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.