vulpen

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Hallo,

Tijdens het geven van een houtdraai les op mijn school heb ik een vulpen gedraaid en dacht ik deel het resultaat hier. het hout wat er voor gebruikt is is Elm burl, dit stond op het papiertje wat er bij zat alleen is dit een engelse naam of zo aangezien mijn docenten het ook niet thuis konden brengen.

pen1 glans.jpg
pen2 glans.jpg

zelf vond ik hem aardig gelukt alleen helaas is die iets te dun geworden aan de onderkant van de dop maar het was dan ook mijn eerste vulpen die ik draaide. voor de pennen draaiers onder ons had ik nog een vraag, deze pen is afgewerkt met woodwax 22 dit komt op sommige houtsoorten tot een hele mooie glans alleen alle pennen die ik er mee af werk krijgen deze glans niet. welke afwerking zouden jullie adviseren als ik echt een bijna hoogglans wil zeg maar.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
bedankt voor de tip. superlijm heb ik al geprobeerd was niet echt gelukt alleen met gekookte lijnolie had ik nog niet gedaan dus ga ik ook nog is proberen. ik had zelf wel wat gelezen over fiction polish heeft iemand hier ervaring mee?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Friction polish (Shellawax) werkt goed. Je krijgt er snel een mooie hoogglans mee, maar die blijft niet lang goed. Zeker niet met pennen die je regelmatig in je handen hebt. Ze worden dan weer snel dof. Als je meer tijd neemt kun je een goede botenlak nemen; je moet dan alleen rekening houden met zeker 24 uur droogtijd. Tussendoor telkens weer schuren en na 5-8 lagen polijsten. Als je snel wilt moet je toch even oefenen met CA-lijm al of niet in combinatie met gekookte lijnolie.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Jordi,
Ik heb wat hier onderstaat eens neergeschreven bij Pieter.
Wat uw vulpen betreft, ze is heel mooi gemaakt en heeft een mooie houtstructuur.
Inderdaad zo'n vulpen als balpennen vragen toch een glans vind ik.
Knap werk. Doe zo verder.

Pieter,
De laatste maal heb ik Cyanoacrylate Superglue gebruikt waarvan de balpennen op de forum staan.
Eerst was ik gebruiker van shellawax om op de balpennen toe te passen, maar nu ik de Cyanoacrylate Superglue methode gebruik ben ik overtuigt deze verder te zetten.
Er wordt geschuurd tot korrel 400 in de draaiende beweging waarvan als laatste beweging in een stilstaande fase is. Ik schuur nog eens vluchtig met de 400 korrel in de lengterichting.
Ik merk hier geen krassen op en de balpen is zeer glad met een zacht aanvoelen.
Ik gebruik een heel goed snijdende beitel waarvan ik de vezels eigenlijk af snij in plaats van dwars op de vezel te draaien.
Je moet dan niet met een te grove korrel beginnen schuren waardoor dat je daar al een te diepe groef maakt om weer tot fijn eindigen. Daar zit volgens mij een grote fout bij velen.
Ik begin meestal met een korrel 220 te schuren tot een 400.
Er worden een 5-tal lagen Cyanoacrylate Superglue opgeplaatst waarvan ze volgens mij perfect zijn. Ik gebruik hier gewoon zacht keukenpapier dat een 4-tal keer dubbel is geplooid om aan te brengen.
Opletten, zeer vlug met het product overgaan en laat het drogen. Je zal merken dat de eerste maal zeer vlug droog zal zijn.
Tussen door schuur ik weer met versleten schuurpapier 400, maar niet met de ronddraaiende draaibank. Gewoon volgens de vezels handmatig en dan goed afstoffen met een proper keukenpapiertje.
Deze bewerkingen herhaal ik dus tot 5 maal toe.
De balpennen heb ik meegenomen naar de Vlaams houtdraaiersgilde en iedereen vond ze perfect en zeer mooi afgewerkt.
Velen zullen het waarschijnlijk ook toepassen nu ik daarvan iets heb uitgelegd.
Hier nog een foto van het gebruikte product.
Om de balpen heel dichtbij te fotograferen lukt me niet omwille van geen professioneel toestel te hebben.

attachment.php
attachment.php
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.