Continental raspen, iemand ervaring?

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
In een filmpje van Paul Sellers hoorde ik iets over handgepunte (hand stitched, ik vertaal het hier uit de losse pols) raspen die workshopheaven.com aanbiedt.
Tot nu toe is mijn beste rasp een Stanley, al zou ik beter zeggen mijn minst slechte. Dit is de ronde rasp uit het setje na -ik overdrijf niet- zes of zeven halen:
2014-09-19 10.51.16.jpg
Auriou en Liogier zijn natuurlijk top, maar gezien de tijd die ik maar aan mijn werkbank kan doorbrengen toch niet echt te verantwoorden. Die Continentals zien er dus erg verleidelijk uit, maar voor ik de aloude wijsheid "gierigheid bedriegt de wijsheid" op de proef ga stellen wou ik dus nog even checken: heeft iemand deze al, en zoja ben je er tevreden over? En waarom dan wel of niet?
Moest er werkelijk nog niemand ervaring hebben dan bestel ik er gewoon een stuk of twee (na de feestdagen natuurlijk, wie weet leest er iemand mee die iets onder de kerstboom kan planten) en dan breng ik verslag uit.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Als de rasp je goed voldoet, kun er voor 1,50 euro of zo iets een houten handvat aanzetten.
Zelf heb ik 2 Auriou's die het prima doen en ooit ook 2 van deze japanse raspen gekocht (bij de Japanwoodworker in San Francisco) die het ook echt prima doen.

jaap
 
Laatst bewerkt:

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Ik zal die rasp wel verslijten zoals ze is, dat handvat zat er ook vrij snel terug aan, maar van kwaliteitsgereedschap kan je toch niet spreken. Ik merk wel dat deze raspen -die trouwens nogal grof zijn naar mijn zin- heel diepe en regelmatige sporen trekken, waardoor ik de hele tijd min of meer dwars op de vorige haal moet werken om niet gewoon in het spoor van de vorige haal te zitten en dus bijna niks weg te schrapen. Dat zou met handgepunte raspen beter zijn laat ik me vertellen, maar ik heb het dus nog niet uitgeprobeerd.
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Bedankt voor de tip Jan, die Hattori's zijn wel erg scherp geprijsd!
En Wim, bedankt voor de taaltip, al vond ik handgepunt toch ook wel een mooie beeldspraak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.