Porter Cable schuurmachine

WR1944

Oud hout
Al geruime tijd stond er een schuurmachine op de rol. Meestal wacht ik op een goede gelegenheid om iets aan te schaffen en deze keer moest ik hout passchuren. Dus ging ik om me heen kijken naar een geschikt model. M'n hofleverancier Woodcraft zat beduidend boven m'n budget en Home Depot had schuurmachines met niet al te gunstige recensies. De concurrent Lowe's had wel een geschikte, een Porter Cable met een 8" schuurschijf (ca 200 mm) en een schuurband van 4"x36" (ca 100x915 mm). De recensies waren positief en vooral de gietijzeren voet en de overige metalen delen waar anderen in dezelfde prijsklasse plastic toepassen sprak mij erg aan. Dus heb ik de schuurmachine ongezien online besteld en kon hem de volgende dag al ophalen.
http://www.lowes.com/pd_91036-46069...L=?Ns=p_product_qty_sales_dollar|1&facetInfo=

Eenmaal thuis natuurlijk direct uitgepakt en de tafels voor de schijf en de band gemonteerd. Door temperatuurwisselingen was de lijm van de schuurschijf iets losgekomen maar met wat aandrukken was dat verholpen. Na het haaks stellen van de tafels heb ik het gelijk uitgeprobeerd. Daar valt met de hand niet tegenop te schuren. Ik zal me wat in moeten houden om bij dun materiaal niet te veel weg te schuren.
PC090010q.jpg

PC090009q.jpg

Het uitlijnen van de band vergde even wat aandacht want het gaat om fracties van een millimeter. De machine loopt door de zware voet lekker soepel. Ik vermoed dat ik er veel plezier aan ga beleven. Ik weet nog niet of ik hem op een werkbank monteer of op een verrijdbare voet plaats.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dat is een mooi apparaat WR. Veel plezier ermee! Dat hulpstuk op de achtergrond (2e foto) is ook interessant. Waarvoor gebruik je dat?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dat ziet er inderdaad mooi en stevig uit WR, daar ga je veel plezier aan beleven.:)
Wat was de prijs daar in dollars en werkt de afzuiging goed?
Zo'n ronde schijf heb ik ook al eens gebruikt en dat schuurt inderdaad supersnel.
Met zo'n verticale schuurband heb ik geen ervaring, waar wordt deze voor gebruikt? (ik zelf denk dan aan metaal)
Alhoewel ik weet dat er grotere maar horizontale bandschuurmachines zijn voor hout.
Mvg.:)
 

WR1944

Oud hout
@Spaander, die verticale schuurband is ook voor hout bedoeld. De band is te kantelen van verticaal naar horizontaal. Zo kan je in de horizontale stand lange onderdelen vlak schuren en in verticale stand min of meer het zelfde doen als met de schijf. Gevoelsmatig zie ik me meer de band gebruiken maar de praktijk moet dit uitwijzen. Eén van de voordelen van deze machine is de direct aangedreven schijf en band. Bij veel andere merken wordt de band door een snaar aangedreven en dat blijkt vaak een zwak punt te zijn.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Dat lijkt erg veel op deze machine van hbm
Inderdaad, dat ziet er eender uit.
Ben zelf ook nog op zoek naar een betaalbare stationaire schuurmachine, dit lijkt me dus wel wat.
Heeft iemand deze HBM? Of, WR1944, kun je laten weten hoe de machine je bevalt..
 

WR1944

Oud hout
Die HBM-machine ziet er op enkele kleine details uit als de Porter Cable. En de prijs in Euro's is gelijk aan de prijs in dollars, $179. Ik heb hem nog niet echt gebruikt maar zodra ik meer ervering er mee heb zal ik het laten weten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.