Stadsplantenbak

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
image.jpg

Mij is door een stadsontwikkelaar gevraagd of ik naar dit ontwerp dat door een architect is aangeleverd wil kijken.
Constructief, uitvoerbaarheid, duurzaamheid en met name de houtkeuze en afwerking.

Ik heb zelf in gedachte om de buitenzijde (stijlen en regels) te maken van afrormosia en de spijlen( tussen-tussen) te maken van afzelia, en deze dan af te werken met een blanke olie met uv filter.

De bakken moeten kunnen worden verplaatst door bv een vorkheftruck, en onderin moet ballast kunnen worden geplaatst
zodat de bak niet om te duwen is.

De plantenbak zal in zink of rvs worden uitgevoerd. Het detail van de aansluiting op de bak is aan mij om te verzinnen, iemand suggesties?

Ik hoor graag wat jullie er van vinden en wat jullie zouden kiezen en of maken.

Gr rick
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Die bak ziet er prima uit, stevig zat. De rest heb ik twijfels bij als het echt in de openbare ruimte moet worden geplaatst
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik zou die bank niet aan de bak vastmaken, maar er los voor zetten. Anders is een integraal ontwerp van picknicktafel met plantenbak een mooiere combi. Maar dit zal de architect wel zo bepaald hebben :rolleyes:

De binnenkant los houden van de buitenkant, met blokjes hout ertussen ofzo. Vooral aan de onderkant voldoende ruimte voor ontwatering en ontluchting. Maar daar hebben anderen misschien wat meer ervaring mee.

Ik ben er ook voor om maatschappelijk verantwoord hout te gebruiken hiervoor. Kies bij voorkeur een afwerkmethode die onderhoudsvrij is en tegen beschadiging kan.
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Maak een statement en maak de bak van hout waarvan je echt zeker weet dat het FSC goedgekeurd is - Europees hout. Eiken ligt dan voor de hand.

Eiken vind ik heel mooi! Hoe houdt eiken zich oliebehandeld buiten? Onbehandelde tuinschermen worden gitzwart.
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Mooie bak.

Verzonken felsrand, op gelijke hoogte met het hout?

Ja zo ziet het er wel uit op de tekeningen die ik nog heb, maar dat detail spreekt me niet aan omdat er water onder gaat zitten.
Iemand toevallig een optie over hoe dit op te lossen? Een lastig detail vind ik het.
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Die bak ziet er prima uit, stevig zat. De rest heb ik twijfels bij als het echt in de openbare ruimte moet worden geplaatst

Het meubel kan los worden gezien. Tekening is een impressie. Ik hoef alleen de bak te maken.
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Ik zou die bank niet aan de bak vastmaken, maar er los voor zetten. Anders is een integraal ontwerp van picknicktafel met plantenbak een mooiere combi. Maar dit zal de architect wel zo bepaald hebben :rolleyes:

De binnenkant los houden van de buitenkant, met blokjes hout ertussen ofzo. Vooral aan de onderkant voldoende ruimte voor ontwatering en ontluchting. Maar daar hebben anderen misschien wat meer ervaring mee.

Ik ben er ook voor om maatschappelijk verantwoord hout te gebruiken hiervoor. Kies bij voorkeur een afwerkmethode die onderhoudsvrij is en tegen beschadiging kan.
Het meubel kan los worden gezien. Tekening is een impressie. Ik hoef alleen de bak te maken.

Ik zat te denken aan de overloop in de zinken bak voor teveel aan water, met een pijpje recht naar beneden.

Ik vind het zeker een pre dat er maatschappelijk verantwoord hout gebruikt wordt, waarbij tijdens het fabriceren zo effecient mogelijk
met het hout omgegaan wordt,( zo min mogelijk verspilling). Daarnaast moet de afwerking van dusdanig aard zijn dat de plantenbak een
recyclebaar product wordt.

Gr rick
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Eiken wordt zwart door ijzer - daarom wordt bij constructies met eiken bij voorkeur RVS gebruikt.
Je kunt vers eiken ook zelf blauw/zwart kleuren door staalwol in schoonmaakazijn op te lossen en een paar dagen laten trekken,
en dan dat mengsel na het te filteren (koffiefilter) op eikenhout te smeren. Let op: geen afgesloten pot gebruiken, want er ontwijkt wat
waterstofgas. Slijpsel van een slijptol in staal werkt ook heel goed.

Verder kleurt eiken donkerbruin door ammonia, wellicht ook door ammonia in de lucht (maar wel een stuk
langzamer).
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Eiken wordt zwart door ijzer - daarom wordt bij constructies met eiken bij voorkeur RVS gebruikt.
Je kunt vers eiken ook zelf blauw/zwart kleuren door staalwol in schoonmaakazijn op te lossen en een paar dagen laten trekken,
en dan dat mengsel na het te filteren (koffiefilter) op eikenhout te smeren. Let op: geen afgesloten pot gebruiken, want er ontwijkt wat
waterstofgas. Slijpsel van een slijptol in staal werkt ook heel goed.

Verder kleurt eiken donkerbruin door ammonia, wellicht ook door ammonia in de lucht (maar wel een stuk
langzamer).

Dat zwart worden wil ik eigenlijk dus voorkomen :)
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Je kan ook opteren voor "Accoya", is een stuk stabieler dan Eik en heeft geen afwerking nodig:D

Wow wat een mooi hout :) dit staat me wel aan, en de filosofie erachter is goed! Kan ik mooi verkopen.. Maar voor zover ik kan vinden
is dit niet en grotere kopmaten te krijgen ander dan wat plankmaten, klopt dit?
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Je kan ook opteren voor "Accoya", is een stuk stabieler dan Eik en heeft geen afwerking nodig:D

Als we André toch niet hadden... :rolleyes:

Ik had nog niet eerder van "accoya" gehoord. Enig zoeken leerde mij, dat het van origine niet echt een houtsoort is (zoal beuk, eik, populier etc. etc.), maar een soort van "gemodificeerd" eindproduct van naaldhout. Op de site www.accoya.com omschrijven ze het als volgt:

"Bij de productie van Accoya hout wordt snelgroeiend naaldhout uit duurzaam beheerde bossen gebruikt. Door middel van een gifvrij proces dat de natuurlijke schoonheid van het hout bewaart, wordt het hout gemodificeerd tot een duurzaam, dimensie-stabiel en mooi produkt dat ook nog eens uitermate milieuvriendelijk is."

 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dat accoya lijkt interessant maar is er genoeg perspectief? Vergeet niet de euforie van thermowood, nieuw ecologisch mirakel product dat uiteindelijk even duurzaam is als onbehandelde den als ik moet geloven wat de plaatsers er achteraf van denken.

Hun wiki pagina lijkt wel door een marketing bureau geschreven en staat ook onder verdenking van niet-objectieve of verifieerbare reclame.
 

tuoh

Oud hout
Bij deze manier van modificeren zijn er geen "kleine lettertjes" te lezen. Het nieuwe materiaal heeft nauwelijks of geen negatieve punten, enkel de prijs is soms een afknapper:p De hier toegepaste methode van modificeren (acetylatie) laat het hout al zijn mechanische eigenschappen houden maar verbeterd de natuurlijke duurzaamheid en stabiliteit een flink stuk:D Dit in tegenstelling met thermisch gemodificeerd hout (Stellacwood, Thermowood, ...) hier is de mechanische sterkte bijna gehalveerd.
Puur naar het eindresultaat gekeken zou "Accoya" altijd de eerste keuze moeten zijn voor hout blootgesteld aan vocht of water, zou heel wat gesleep met tropische houtsoorten schelen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Heeft iemand ervaring met dit hout?
Thermowood zou ook niet aangevreten worden door insecten, maar mijn gevelbekleding wordt ieder jaar kaal geschraapt door wespen die de vergrijsde vezels als nestmateriaal gebruiken.
Ook de weerstand tegen weersinvloeden is eerder beperkt. De planken die ik gebruikt heb als afdekking van een muurtje (ze liggen er plat op) zijn na 9 jaar al aan vervanging toe. Er zijn al hele stukken weggerot.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik was gisteren bij een handel om gevelbekleding te bestellen en waar ze accoya hadden, na enkele vraagjes kreeg ik te horen dat het hout van accoya uit Patagonië komt, Chili!
Dan maar "inlands" douglas genomen, dat raar genoeg uit Duitsland komt.
Thermowood hadden ze ook en dat komt trouwens uit Canada!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.