Frees inleg maken

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Zo, ik heb me een bovenfrees (Triton JOF001) gekocht en de Kreg inleg en ga daarmee een freestafel maken. Nu is dit voor mij de eerste keer, dus overal moet een keer extra bij na worden gedacht.

Op deze pagina zie je iemand die hetzelfde doet: http://jeffbranch.wordpress.com/2013/04/07/new-router-table-creating-the-top/

Ik kom er echter niet uit wat voor mij een slimme methode is om de mooie rondingen in de hoeken te maken. Op die pagina wordt een 1,5inch freesbit gebruikt. Die heb ik niet...

Een andere optie is een freesmal gebruiken, bijvoorbeeld dit: http://www.tritontools.com/nl-NL/Model/TGA150 Maar zo'n set is erg prijzig en zal ik niet vaak gebruiken.

Weten jullie me op een slimme methode te wijzen om dit klusje te klaren?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik kom er echter niet uit wat voor mij een slimme methode is om de mooie rondingen in de hoeken te maken. Op die pagina wordt een 1,5inch freesbit gebruikt. Die heb ik niet...

Het eerste wat mij te binnen schiet is: koop het freesje dat je nodig hebt voor deze job. Het zou zonde zijn als je om die reden je mooie, nieuwe Kreg inleg niet naadloos in je freestafel kan krijgen.

Ik denk dat je van elke quasi goedkoop alternatief serieus spijt gaat krijgen.

Succes !!!
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Goed plan... Ik heb nu het volgende in mijn hoofd: met een 1,5inch afrond-bit in een offerstuk de juiste ronding maken. Dan het offerstuk omdraaien en met een bit met lager zorgen dat het gehele offerstuk recht en op maat is. Dit offerstuk dan ook gebruiken onder het tafelblad om de juiste vorm te maken...
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
1) Schroef 2 stukken MDF op elkaar die ruim groter zijn dan je inlegplaat
2) Schroef de inlegplaat er bovenop met schroeven die door beide lagen MDF heen gaan in het midden zodat je rondom kunt frezen (zonder door een schroef heen te fietsen hè!)
3) Frees nu door de bovenste laag MDF heen met een smal groeffreesje en een geleidebus waarbij je de inlegplaat als sjabloon gebruikt. Zorg dat je nauwkeurig werkt want als je het hier verknoeid wordt de rest ook niks :rolleyes:
4) Haal nu de schroeven uit de inlegplaat en verwijder deze met de bovenste laag MDF, zorg dat de platen MDF goed aan elkaar blijven zitten!
5) frees nu met hetzelfde freesje en geleidebus door de onderste plaat heen met de bovenste als sjabloon. Als ik het goed heb uitgedacht is deze vorm identiek aan je inlegplaat.
6) bevestig de onderste MDF plaat op het werkblad waar je de inlegplaat in wilt frezen en frees de opening uit met een freesje met bovenlager. https://www.ecotools.nl/kantenfrees-19x25/. Als je zorgt dat je werkvlak goed vlak is en de freesdiepte juist is dan krijg je een opening waar ie precies in past.

Veel succes met je mooie freesmachientje. Ik ben er best een beetje jaloers op :)
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
1) Schroef 2 stukken MDF op elkaar die ruim groter zijn dan je inlegplaat
2) Schroef de inlegplaat er bovenop met schroeven die door beide lagen MDF heen gaan in het midden zodat je rondom kunt frezen (zonder door een schroef heen te fietsen hè!)
3) Frees nu door de bovenste laag MDF heen met een smal groeffreesje en een geleidebus waarbij je de inlegplaat als sjabloon gebruikt. Zorg dat je nauwkeurig werkt want als je het hier verknoeid wordt de rest ook niks :rolleyes:
4) Haal nu de schroeven uit de inlegplaat en verwijder deze met de bovenste laag MDF, zorg dat de platen MDF goed aan elkaar blijven zitten!
5) frees nu met hetzelfde freesje en geleidebus door de onderste plaat heen met de bovenste als sjabloon. Als ik het goed heb uitgedacht is deze vorm identiek aan je inlegplaat.
6) bevestig de onderste MDF plaat op het werkblad waar je de inlegplaat in wilt frezen en frees de opening uit met een freesje met bovenlager. https://www.ecotools.nl/kantenfrees-19x25/. Als je zorgt dat je werkvlak goed vlak is en de freesdiepte juist is dan krijg je een opening waar ie precies in past.

Veel succes met je mooie freesmachientje. Ik ben er best een beetje jaloers op :)

Oh crap! ik maak een denkfoutje. bovenstaande kan wel werken maar dan moet je met 2 verschillende diameters geleidebussen voor de freesdiameter compenseren.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
met een 1,5inch afrond-bit

Oempf... Ik zie nu dat het 1,5 inch bit betreft. Dat is zo'n 38 mm. Da's een beste frees ! Die zul je misschien niet zo makkelijk vinden en/of die kunnen nog wel eens aan de prijs zijn. Wellicht kun je een kopieer-ring vinden en daarmee het probleem te lijf gaan. Er zijn hier op het forum al de nodige topics gemaakt over dit onderwerp. Probeer ze maar eens met de zoekfunctie te vinden.

Nogmaals succes !!
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
@Jaap: bedankt, maar die video is niet van toepassing op mij...

Diameter is inderdaad 38mm (zie ook mijn eerste link), 3/4 inch radius dus 1,5 inch diameter...

@Bijtel: Goeie! Moet ik dus ook weer voor 80-100 euro van die geleiders erbij kopen :)
 

vernum

Nieuw lid
18 mrt 2014
17
0
Is het een idee om een 38mm speedboor te gebruiken voor de hoeken. Dan met de decoupeerzaag het er uit te zagen? Wel een mm van de rand weg blijven zodat met het schuren alle oneffenheden weg geschuurd kunnen worden. Dan op elke hoek de kreg egaliseer inzetbaarheid schroeven.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Had ook gekund. Ik heb besloten het op de manier van Bijtel te gaan doen (10mm frees, 20 en 40mm geleider). Dan is ook exact goed natuurlijk.
 
A

Athanor

Guest
Oempf... Ik zie nu dat het 1,5 inch bit betreft. Dat is zo'n 38 mm. Da's een beste frees ! Die zul je misschien niet zo makkelijk vinden en/of die kunnen nog wel eens aan de prijs zijn. Wellicht kun je een kopieer-ring vinden en daarmee het probleem te lijf gaan. Er zijn hier op het forum al de nodige topics gemaakt over dit onderwerp. Probeer ze maar eens met de zoekfunctie te vinden.

Nogmaals succes !!


Als jullie het nog eens goed lezen zul je zien dat het over een 1 1/2 inch DRILL bit gaat een forstnerboor ofzo om de hoeken te boren!


Fons
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Ik zag het later ook inderdaad. Heb dat ook niet dus moest toch al iets aanschaffen, dan gaat die geleider me nog vaker van pas komen gok ik zo!
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Denk ook even na over de bevestiging van de FREESTAFEL EGALISERING-INZETPLATEN op tekening zijn de hoeken door geboord wat op de foto niet het geval is.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
De egalisering-inzetplaten heb ik niet gekocht. Ik kan die gemakkelijk zelf maken uit staal bijvoorbeeld, maar wil het eigenlijk zonder proberen door precies 9mm in te frezen en dus een mooie rand te krijgen waar de plaat inligt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.