Voor de Festool HL850 schaaf gaan of toch maar voor de Mafell MHU 82 kiezen?

markkelner

Nieuw lid
24 mrt 2012
23
0
Wie van jullie heeft er ervaring met deze machines en kan mij vanuit de praktijk adviseren met de voor en tegens...

bvd,

Mark
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Voor eens wint de Festool denk ik, onbegrendse sponningsdiepte en vooral je kan er speciale messen bij kopen waarmee je speciale effecten kan geven om bijvoorbeeld een rustieke schoorsteenmantel te maken.

Geen persoonlijke ervaring met deze, spijtig want de 850 wil ik ooit nog hebben.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Vroeger wel eens de kleinere gebruikt, Eénhandschaaf EHL 65. Maar verder geen vergelijkings materiaal, met andere merken. Het is een klein licht apparaat, maakt veel herrie, doet zn ding, gebruik nu veel handschaven.
1 Heb je het apparaat elke dag nodig? Op markptlaats staat vast wel een ander merk en ook goedkoper ?
2 waarvoor heb je het nodig?
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik heb een Festool HL850 maar gebruik deze niet vaak, ik pak altijd de DeWallt DW26501, een solide stabiele schaaf.
Vooral op houtendelen smaller dan de totale breedte van de zool vind ik de DeWalt stabielerschaven dan de HL850, kan een kwestie van gewenning zijn.
Ik ben helemaal geen fan van DeWalt electrisch snoer gereedschap maar over deze schaaf ben ik zeer positief.
De Mafell ken ik niet, zegt niets maar vind deze er goedkoop uitzien , lijkt op een einhell PEH 600.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Die mafell heeft geen spaanafvoer die je beide kanten in kunt stellen, zoals de meeste schaven tegenwoordig wel hebben. Dat maakt het in mijn ogen een verouderde machine. Ze zullen er wel niet veel van verkopen anders hadden ze dat allang veranderd.
 

markkelner

Nieuw lid
24 mrt 2012
23
0
Vroeger wel eens de kleinere gebruikt, Eénhandschaaf EHL 65. Maar verder geen vergelijkings materiaal, met andere merken. Het is een klein licht apparaat, maakt veel herrie, doet zn ding, gebruik nu veel handschaven.
1 Heb je het apparaat elke dag nodig? Op markptlaats staat vast wel een ander merk en ook goedkoper ?
2 waarvoor heb je het nodig?

Ik wil hem met name gebruiken om eikeltafelbladen bij te schaven en hardhouten deuren en balken bij te schaven. de oneindige breedte lijkt mij wel handig tov de 65E van Festool. Ik weet ook niet (heb het nergens kunnen terugvinden) of Mafell ook een schuin geplaatst mes gebruikt net zoals de Festool...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.