zaagblad

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Ik wil een beter zaagblad in mijn zaagtafel steken.
Ik werk vooral met mdf en multiplex.
Welke zaagbladen zou je voorstellen en waar kan je deze gunstig kopen?
Thanks
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Welke afmetingen? Op mijn vorige zaagtafel met 250mm bladen gebruikte ik op het einde ecotools zaagbladen met goede resultaten(even goed of beter dan andere niet-industriele zaagbladen), nu op mijn nieuwe met 300mm bladen heb ik weer ecotools als reserves voor riskant werk, maar die vallen niet zo goed mee, de snit is nogal ruw op de 48T.
Voor het goed werk had ik een CMT 48T die goed geprijsd zijn bij Toolnation, zijn best wel goed. En onlangs heb ik er van Felder gekocht met chroom coating om te testen, die zijn duurder dan CMT en werken ook goed maar ik zal pas weten binnen 6 maanden hoe ze het uithouden.
Daarna zou ik graag bij Sauter.de eens een Freud zaagblad willen testen, is nogal populair in de VS.

Voor MDF en MTX is 72 Tanden beter dan 48, maar persoonlijk doe ik alles (behalve shulpen van massief) met een 48T.
 

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Afmetingen zijn 30mmn gat , schijf max. 254mm. Ik ga dan voor een 72tanden denk ik.

1) Ik zie hier ook 80T en 120T.
Is dit dan overdreven voor mdf en mtx of is resulteert dit in een nog fijnere zaagsnede (hoe fijn kan een zaagsnede natuurlijk zijn?)?

2) Ik vond ook volgende bladen bij Herman Buitelaar : http://hermanbuitelaar.nl/product/h..._hbm=255-x-60t-zaagblad-voor-hout-asgat-30-mm.
Ik denk als pure hobyist (zagen max. 2h per week) dat dit voldoende zal zijn voor mij.
Of vergis ik me hierin en geef ik toch best het dubbele uit?

Thanks voor je antwoord.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Goedkoop is niet altijd een slechte keuze hierin, vooral dan voor hobbyisten die regelmatig rare dingen verzagen waar wel eens een steentje of verborgen spijker in kan zitten.
Maar anderzijds kost dat zaagblad bijna evenveel als het laten slijpen ervan, wat je dus meestal niet doet en weer een nieuwe haalt. Had je dan een A merk zaagblad dan waren die slijpkosten iets lagen dan een nieuw B merk blad te kopen. Dus je betaald in het begin meer, maar je hebt een blad dat langer mee gaat en dat uiteindelijk goedkoper is in onderhoud.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Ik zou mij een zaagblad willen aanschaffen om hardhout te schulpen (ebben, wengé...), ik kende ecotools niet en zou deze eens willen proberen, kan je een 250mm, 30mm asgat zaagblad aanraden van ecotools voor deze doeleinden ?
vast bedankt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Industrie blad 24 tanden, ik zaag hier alles mee. Vooral hardhoutsoorten als merbou ,azobe merantie, eiken. Heeft bij mij een goede standtijd.
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
hoe zit dat eigenlijk als je naar de hardere hardhout soorten gaat qua hoeveelheid tanden voor schulpen heb je dan ook gewoon een normaal schulpblad nodig of is dat dan te ruw?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.