Spielerei met stoom.

tuoh

Oud hout
Deze winter ons even opgewarmd aan de stoomkast.
Om even een idee te geven wat met stoom mogelijk is, de foto's spreken voor zich denk ik.
En op vraag van Jan, de bouwer in beeld :D

André

Attached files
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hey Tuoh,

heb je de stoom kast zelf gemaakt?
zo ja kan je er eens iets over vertellen hoe hij werkt gemaakt is en ect

Mvg, Gert-Jan / Woody
 

tuoh

Oud hout
woody zei:
Hey Tuoh,

heb je de stoom kast zelf gemaakt?
zo ja kan je er eens iets over vertellen hoe hij werkt gemaakt is en ect

Hallo Gert-Jan,

de stoomkast is inderdaad eigenbouw, heb er ondertussen twee gebouwd en ze werken prima.
De constructie is heel simpel, een gesloten koker maken die langs één kopse zijde open kan,( deksel met lichte klempassing) en waarbij in één van de lange zijden een ronde opening word gezaagd die iets kleiner is als de diameter van het vat.
Op een 30 à 50mm boven de bodem worden er diverse ronde stokken evenwijdig met de bodem geplaatst, hier komt het te stomen hout op te liggen.( de stoom kan dan mooi rond het hout)

Verder hebben we een (propaan)brander nodig, en een (rvs) watervat van ong. 60 à 80 liter inhoud, dit geeft een stoomtijd van zeker 4 uur.

De vuistregel is dat per cm dikte van de plank de stoomtijd een half uur bedraagt, een duimse plank zit dus minstens 1 uur in de kist.
Wanneer men hout wil stomen dient men eerst het water aan de kook te brengen, de kist vult zich hierdoor met stoom, pas bij voldoende stoom brengt men het hout in de kast.
Of er voldoende stoom in de kist zit om te beginnen stomen is makkelijk te zien, als de stoom langs alle kieren begint te ontsnappen zit je goed, het hout mag dan in de kist, en de stopwatch begint te lopen.

Het is ook belangrijk bij stomen van hout om eerst alle nodige mallen en eventuele spanschroeven en dergelijke bij de hand te hebben, eens het hout uit de stoomkist hebben we maar een minuutje om het hout te buigen, het hout begint direct af te koelen en verliest zijn plasticiteit, snel werken is dus de boodschap.

Materiaal voor de kist liefst in houtplaat, dit geeft weinig warmteverlies, is snel op temperatuur, en goedkoop te maken.
Nadeel is wel de levensduur, multiplex en stoom is een slechte combinatie, de platen delamineren sowieso, eender welk merk je gebruikt, dus gebruik ik allerlei restjes van plaatmateriaal.
Zo een kist gaat bij intensief gebruik toch een jaar mee :lol:

Hout stomen kan voor allerlei toepassingen, niet alleen bij botenbouw maar ook voor stoelleuningen, bijl- en hamerstelen, gebogen profielen, etc.......

Mvg,

André
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Mooi werk, Lijkt me erg leuk ook een keer mee te spelen, en het maken van een stoomkist volgens jou manier lijkt niet een onoverkoombare klus.
Nu ben ik alleen bang dat als ik hout ga stomen in mijn werkplaats dat de werkplaats veel te vochtig zou worden. Ik zie dat jullie binnen aan het stomen zijn op de foto's. Heb je dat probleem niet?
 

tuoh

Oud hout
Binnen is een groot woord, op de foto's is het niet te zien maar de ruimte is een oude havenhangar, in de winter niet op te warmen, in de zomer bloedheet en het waait er binnen bijna even hard als buiten.

In mijn atelier zou ik er niet aan denken om te stomen, dat gebeurt sowieso buiten, moet dan enkel de brander afschermen van de wind anders waait de geleverde warmte zo weg.

Het is wel fascinerend werk dat stomen, je staat er van versteld wat je met hout kan doen, zo ontdek je ook welke houtsoort zich makkelijk laat stomen, en welke bijna niet.

Thonet stoelen zijn een mooi voorbeeld van wat met stoom en gewillig hout mogelijk is.


Mvg,

André
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Vandaar die dikke jas :)

Buiten lijkt mij inderdaad een beter idee.

Er zit nog een cederhouten kajak in mijn dromen. lijkt mij een bijzonder mooi project om met stoom te spelen.

Een geniaal klassiek model inderdaad van Thonet. Maar ik vind dit ook wel wat hoor, hoewel hier wel vals gespeeld is, want dit is niet alleen gebogen.



Attached files
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
he gert-jan -

ik gebruik een stoom kist van betonplex -dat kan prima langdurig tegen natte hitte.
ook effectief en nog makkelijker is een pvc buis,zeker als je erg lange delen wil buigen.

groet
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 

demooiste

Actieve deelnemer
13 feb 2010
44
0
een pvc buis is niet zo geschikt, wand die gaat vervormen
ik gebruik zelf een al kachelpijp waar ik aan de onderkant een tuitje aan gemaakt heb die presies in een keteltje past die weer op een camping gasbrandertje staat
beide openingen dek ik af met een vochtige doek
en de pijp staat een beetje schuin
je kan zelf natuurlijk bepalen hoe groot het een en ander moet zijn
want dat hangt van je werkstuk af
 

tuoh

Oud hout
Enkele weken geleden de stoomkist nog eens opgestookt om een hoepel te plooien rond een stuurwiel;
Als houtsoort zijn enkele restjes Yellow polar gebruikt, de stukken waren niet lang genoeg om uit één stuk de complete hoepel te plooien, daarom de schuine lassen.

De keuze voor deze houtsoort was enerzijds een test om te zien wat met deze soort mogelijk is (veel zo blijkt) anderzijds had ik ook stukken nodig met een mooie rechte draad, beide stukken voldeden hieraan.
Vroeger werd hier ook veel Beuk voor gebruikt, gewoon omdat Beuk nu eenmaal gemakkelijk buigt.

Beide halve cirkels heb ik gebogen met behulp van een ronde mal waarvan de straal 50mm kleiner was dan de benodigde maat, bij deze mate van buiging veert het hout steeds enkele percenten terug nadat het hout gelost word.

De vierkante latten werden eerst rond gefreesd en nadien gestoomd en geplooid, eens gestoomd werden beide helften rond het stuurwiel gepast en werden de schuine lassen gezaagd. Terwijl beide helften elkaar overlapten heb ik er gewoon de zaag ingezet en beide tezelfdertijd doorgezaagd, gewoon op het oog, afschrijven kwam er niet aan te pas.

Ik heb er wel op gelet dat beide lassen op een spaak kwamen als extra ondersteuning :D dat kan nooit kwaad.

Beide lassen zijn gelijmd met Variobond epoxy van De Ijsel, dit is een ingedikte pasta die perfect geschikt is om zwaar belaste verbindingen te lijmen.

Mvg,

André

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.