figuur meermaals uitzagen

khuyghe

Nieuw lid
9 dec 2014
5
0
Hallo,


Voor een project heb ik een vliegtuig uit multiplex gezagen. Ik heb dit met een elektrische figuurzaag gedaan en nadien bijgevijld en geschuurd. Nu moet ik ditzelfde figuurtje nog vaker opnieuw uitzagen. Ik vroeg me af of er geen minder arbeidsintensieve werkwijze is.
Mogelijk iets met een mal of...?


Bedankt voor de tips!
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Het ligt aan de vorm van je stukje. Als het rechte zijden heeft kun je misschien een zaagmalletke maken. Dat is zegmaar een verstekbakje voor de hoeken die je nodig hebt.

Voor ingewikkeldere vormen kun je soms met een bovenfrees, kopieerring en mal uit. Maar je bent dan beperkt door de dikte van frees en kopieerring.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Afhankelijk van de dikte van het hout en de dapperheid van je figuurzaag kun je ook een paar platen multiplex op elkaar lijmen/klemmen en de hele boel in 1 maal zagen.
Of apart zagen, daarna samenklemmen en als blok haaks vijlen en schuren.
De beste oplossing natuurlijk gewoon goed langs het lijntje zagen.:p
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Bovenfrees met een kopieerfrees, het vliegtuig wat je uitgezaagd heb als mal gebruiken.
Het volgende aantal grof uitzagen.
Nu het aantal op elkaar monteren met de mal boven of onder hangt van je frees af boven of onderlager.
Het lagertje loopt langs de mal en zo kan je blijven kopieëren
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Hoeveel vliegtuigjes moet je uitzagen?
Ik heb een paar jaar geleden voor het kinderfeestje van mijn dochter een stuk of 10 dolfijnen gefiguurzaagd. Met de hand. (inmiddels heb ik wel een elektrische).
Dat was ook best een klus, maar uiteindelijk wordt je er handig in en gaat het steeds sneller.
Soms is het zoeken en leren van een nieuwe manier juist lastiger dan er gewoon heel goed in worden.

IMG00235-20110119-1131.jpg
IMG00234-20110119-1130.jpg

Groeten, Raymond
 

khuyghe

Nieuw lid
9 dec 2014
5
0
Bedankt allemaal.
De kopieerfrees lijkt me de beste oplossing, Nova. Ik heb echter nog geen freeservaring... (en ook geen bovenfreesmachine). Ik zou er dus figuren in multiplex van 8 mm mee willen uitfrezen, eventueel meerdere lagen multiplex op elkaar. Welk toestel zouden jullie aanraden?

Ik had in het originele werk ook met een handfiguurzaagje de naam van mijn zoontje (op de foto zie je de eerste 2 letters, zijn naam is Andreas, niet An ;)) uitgezaagd, in een enkele lijn met een figuurzaagje van 1 mm. Was redelijk moeilijk en het resultaat is ook niet perfect. Zou dit ook met een bovenfrees met een heel fijn vingerfreesje?
andreas.jpg
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Zo klein maken ze ze niet voor de bovenfrees.
ze zijn er wel maar worden meestal in CnC machines gebruikt om bijvoorbeeld printplaten te frezen
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Een cnc frees.
of je kan het inbranden met een soldeerbout met een dunne spijker er in.
kun je gewoon mee schrijven.
 

khuyghe

Nieuw lid
9 dec 2014
5
0
Een cnc frees is toch al professioneel materiaal?
Met een soldeerbout, verbrand ik het hout dan? Krijg ik dan een zwarte zaagsnede?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Goedendag.

met een soldeerbout kun je de tekening (naam) inbranden dit geeft een mooi reseultaat maar als het de bodoeling is het door te zagen dus open de maken is dit niet geschikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.