Dierenpuzzel

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Het was weer sinterklaas. Een goede reden om een leuk cadeautje voor mijn neefje van twee-en-een-half te maken. Sinds ik een lintzaag heb wil ik eigenlijk al zoiets maken. Uitendelijk is alles met de elektrische figuurzaag van de buurman gezaagd. Maar dat mag de pret niet drukken.


puzzel_plat.jpgpuzzel_los.jpgbeestjes_los.jpg

Het hout zijn allemaal restjes die ooit in de schuur beland zijn. Het blanke hout is esdoorn (heeft de parketboer me ooit gegeven), de oogjes zijn van wenge, oren en vleugels is van teak. De bak en het binnendeel van de beesten zijn van hardhout van de bouwmarkt. Ik denk dat het meranti is. Ik heb ook de onderkant van de beesten ingelegd zodat de beesten ook los als speelgoed te gebruiken zijn.

Uiteindelijk heel tevreden over het resultaat. Het was de eerste keer inleggen en er zat wat tijdsdruk achter waardoor ik geen slimme oplossing heb kunnen bedenken/gebruiken voor het inleggen. Ik had geen tijd om een betaalbare kopieerringenset van internet te laten komen en het dus met de vaste hand moeten doen. Die is natuurlijk nooit zo vast als je zou willen... Verder ben ik er achter dat mijn schuur geisoleerd en verwarmd moet gaan worden. Toen ik de plaat naar binnen haalde trokken er kieren tussen de esdoornplankjes (aan de achterkant). Ik heb dat nog redelijk weg kunnen werken, maar het blijft toch jammer.

Maar ondanks bovenstaand gezeur ben ik heel tevreden. En belangrijker nog, mijn neefje was er ook heel blij mee. Hij heeft hem gisteren 5x in elkaar gezet. Voor wie hem ook wil maken heb ik het ontwerp bijgevoegd (het is nagetekend van een foto op internet).
 

Bijlagen

  • puzzel.pdf
    285,9 KB · Weergaven: 60

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Bedankt! De opmerking dat het ontwerp een naam heeft me aan het zoeken gezet en wat ik ervan kan vinden is dat het ontwerp van de italiaan Enzo Mari is. De oorspronkelijke puzzel heet 16 animali. De eerste batch uit de jaren 50 is serieus geld waard onder verzamelaars. Mari heeft ook een vervolg met 16 zeedieren ontworpen:

mari_pesci_mondo2.jpg

Ik denk dat er weinig anders op zit dan om die ook maar te maken :)
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Wat een super leuk idee! Er zijn wat baby's op komst in mijn omgeving en dit is een heel leuk kado om weg te geven! Bedankt voor het ontwerp en het delen!!

Gr. G.A.V.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie realisatie Erik.
Dat neefje van u zal er zeker veel speelplezier aan beleven.
Op naar de volgende cadeautjes voor neefje lief.
Proficiat.
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Bedankt voor de complimenten!

De stukjes zijn met veel geduldf geschuurd - voor zover de tijdsdruk dat toeliet. Het meeste kon met een vlakschuurmachientje. Voor de iets moeilijkere plekken heb ik een multimaster gebruikt (dat is een gereedschap dat mijn viouw zich heeft laten verkopen toen ze op pad was voor een vlakschuurmachine. Als vlakschuurmachine is ie niet supergeschikt, maar voor heel andere klusjes is het ideaal). De echt moeilijke hoekjes zijn met het handje gedaan. Ik heb een oude schuurband van een parketteur, dat is goed stevig materiaal in korrel 120. Als je daar een rolletje van draait heb je een soort schuur-veiltje. Ik heb aardig wat foto's van tijdens het maken, maar dat heb ik er net weer niet opstaan, dus ik hoop dat het zo duidelijk is.
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Nou, ik heb op google plaatjes gezocht naar een "wooden animal puzzle". Dan vind je een aantal puzzels waarvan ik deze de leukste vond omdat deze beste vormen heeft. Bij de meeste andere puzzels is een tekening op de figuren noodzakelijk voor de herkenbaarheid.
Van de foto heb ik in photoshop het perspectief van de foto gecorrigeerd. Mijn vrouw heeft de foto daarna overgetrokken in een vectortekenprogramma en wat kleine aanpassingen gedaan. In het origineel heeft het varkentje geen oor en de kont van de olifant is in onze versie ronder. De lijntekening heb ik dan weer in stukken geknipt en gespiegeld zodat er een voor- en achterkant geprint kon worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.