Roest verwijderen Scheppach HM2

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Hoi allemaal,

Op het aanvoerblad van mijn vlakbank zit aardig wat roest. Op welke manier zou ik dit het beste kunnen verwijderen? Met staalspons/ staalborstel of met een middel zonder te schuren?
 

Houtactief

Actieve deelnemer
19 feb 2012
30
0
Inderdaad watervast schuurpapier met wd 40, daarna goed afnemen en blad inspuiten met houtglijmiddel (bijvoorbeeld van bison) of met silbergleit. Met name na het schaven van eiken machine weer insmeren ivm aantasting door het looizuur.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Als helemaal niks meer helpt en het echt diepe roest van jaren is dan rest weinig anders als de bandschuurmachine... foto?
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Bedankt voor de antwoorden en tips. Ga volgend weekend aan de slag met wd40 en wp schuurpapier. Werkt dat niet heb ik ook nog een flesje HG roestverwijderaar en anders met een schuurmachine. Dan zal ik ook goede foto's maken. Voor nu heb ik alleen slechte kwaliteit foto's van een telefoon.

IMG-20141206-WA0010.jpgIMG-20141206-WA0008.jpgIMG-20141206-WA0005.jpgIMG-20141206-WA0004.jpg
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Voordat je met een staalborstel aan de slag gaat zou ik het eerst met een koperborstel proberen. Dat is zachter dan staal, beschadig je het oppervlak minder.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
OK als ik het zo inschat is de roest echt ingevreten en ga je het oppervlak niet meer echt vlak krijgen met poetsen. Vraag is of dat een probleem is, waarschijnlijk niet.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Je zou ook eens bij een metaal bewerkings bedrijf kunnen vragen wat het kost om ze te laten vlakken
Heb geen idee wat het kost, maar soms doen ze dit soort klussen even tussendoor en vallen de kosten mee.
( vergeet niet dat je zelf ook kosten maakt ook als je je uren niet telt)

Overigens zie ik geen heil in WD40, ik zou kruipolie of een roestoplosser nemen.
Kruipolie kan je bij een goede automaterialen zaak kopen in een literfles ( of kannetje van 5 liter) Is stukken goedkoper dan iets uit een spuitbus.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
net eens gekeken maar wd40 is grotendeels petroleum.
En inderdaad petroleum is ook een groot bestanddeel van kruipolie.

Overigens: ikzelf zou de te reinigen platen van de machine demonteren om te voorkomen dat je straks overal roest restanten in hebt zitten. ( zeker als je papjes gaat maken met vloeistoffen )
Werkt ook veel makkelijker als zo'n plaat op de werkbank ligt.

succes
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Toch jammer van deze machine aangezien de rest er nog top uitziet. Zou graag het aanvoerblad demonteren en laten vlakken bij een metaalbewerkingsbedrijf, maar heb gelezen dat een forumlid problemen kreeg bij het uitlijnen van het aanvoerblad, nadat hij het had gedemonteerd. Dus twijfel of ik dit wel moet doen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ik zou hem lekker laten zitten en stap voor stap kijken wat er gebeurd, eerst lekker met t handje schuren en dan evt met de band-schuur erop, als je er 1 hebt die laag genoeg is kun je zelf de vandikte-tafel doen zonder te demonteren.
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Ga ik zeker doen Scheppie, maar eigelijk zou ik wel weer zo'n glimmend en vlak oppervlak willen als een nieuwe machine. Van het weekend aan de slag dan maar :)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Als je uit de losse hand gaat schuren (en zeker met een bandschuurmachine) is het oppervlak straks misschien wel glimmend, maar helaas niet vlak meer. Dat gaat helaas niet uit de hand.
Hier is een groot verschil tussen uiterlijke schijn en het functionele.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ga ik zeker doen Scheppie, maar eigelijk zou ik wel weer zo'n glimmend en vlak oppervlak willen als een nieuwe machine. Van het weekend aan de slag dan maar

Dat zal helaas niet gaan want op de Scheppach bladen zit af fabriek een laagje wat er bij jou inmiddels if afgeroest, als je gaat schuren krijg je nooit meer dat laagje terug maar kom je op blank staal, vanaf dat moment zul je dus extra zorgzaam om moeten gaan met je blad want als het dan onbehandeld blijft dan zie je de roest ter plekke aangroeien.

En toch zit er niks anders op want het beschermlaagje is er af.

Als je het enigszins bij de weg houd hoeft je blad echt niet onvlak te worden van schuren met een bandschuurmachine, het is wel zaak om een zo fijn mogelijke korrel te gebruiken dus bijvoorbeeld 120 in plaats van beginnen met 40. Als met korrel 120 je blad schoon wordt op een niet te hoog toerental dan kun je hem daarna nog keer schuren met korrel 180 en dan ben je een heel eind. Uiteraard moet je voorkomen dat je machine op 1 plak stilstaat maar dat spreekt voor zich.

ben je minder zeker dan doe je het met een vlakschuurmachine, door de beweging van de zool krijg je echter nooit een mooi strak oppervlak.

Ben je nog minder zeker, gewoon rechte streken maken met een schuurpapiertje in de hand, niet draaien dus maar alleen in de lengterichting over het blad. Ook dan komt het wel goed alleen veel meer werk.

Suc6
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Vandaag met schuurblokje, kruipolie en wp schuurpapier korrel 240 het uitvoerblad en schaafbeschermer roestvrij gemaakt. Zoals te zien op de foto blijven er wel zwarte plekjes op zitten.

image.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    100,9 KB · Weergaven: 235

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Als ik het zo bekijk, zou je het zo moeten laten. Die zwarte plekken zal je vermoedelijk kunnen voelen als kuiltjes?
Als je dat weg wil hebben moet je het hele blad zo diep weg gaan schuren. Onmogelijk en onnodig.
Deze kuiltjes zullen geen invloed hebben op de vlakte van de plaat. Elk stuk hout zal groter zijn dan een kuiltje.

Zie ik goed dat je de plaat toch van de machine gehaald heb? Ik blijf erbij dat dat een verstandige keus is.
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Inderdaad de zwarte plekjes kan ik heel lichtjes voelen. Zou ik hier nog een roeststop middel op moeten smeren? Of het blad gelijk insmeren met een houtglijmiddel ?

Dit is het uitvoerblad wat je eraf kunt halen bij het aanvoerblad is dat minder makkelijk en moet ik het waarschijnlijk op de machine zelf gaan schuren.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Is dit een gewetensvraag of een technische?
Ik heb geen ervaring met die roeststopmiddelen. Dus een technisch antwoord kan ik niet geven daarop.
Ik geloof niet in wondermiddeltjes. Dus dat is het antwoord als het een gewetensvraag was ;)

Maar we kunnen hopen dat er nog iemand reageert die wel ervaring heeft met zo'n spulletje.
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Dankjewel Spaander heb daar inderdaad al veel informatie vandaan gehaald. De vraag over het roest stop middel was zowel een gewetensvraag als een technische :) Vandaag het aardig geroeste aanvoerblad geschuurd en hier zie je jammer genoeg echt een grote zwarte plek. Qua vlakheid is het nog aardig vlak had het erger verwacht. Hopelijk glijdt het goed als ik het heb ingesmeerd met houtglijmiddel.

image.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    63,7 KB · Weergaven: 182
  • image.jpg
    image.jpg
    74,9 KB · Weergaven: 182

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.