Speksteen inleg?!?

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Hallo allemaal,

Al een tijdje zit ik met het idee om speksteen in te leggen in een deksel van een kistje. Verdere details heb ik nog niet maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee had? Hierbij bedoel ik een massief stuk steen van rond de 10 bij 10cm. Heeft iemand misschien ideeen over de krimp of uitzetting van het hout of steen dat roet in het eten gooit? Alvast bedankt voor de reactie.

groete,

Lars
 
A

Athanor

Guest
Ik heb geen ervaring met speksteen in een kistje, maar wel het betegelen van een wand achter een speksteenkachel. Het lijkt me geen probleem als je de tegel met een flexibele lijm in het deksel plakt bijv. met een polymeerkit. Lijkt met echter wel een topzwaar teksel te worden tenzij je een dun plakje speksteen weet te regelen.


Fons


P.S. Welkom op ons forum!
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Ik heb wel wat geëxperimenteerd met speksteen; o.a. ombouw voor klokjes gemaakt etc. Speksteen laat zich heel makkelijk bewerken met een zaag of grove rasp (fijne afwerking met watervast schuurpapier). Let wel op wat je voor stuk koopt als je besluit vanaf ruwe steen te gaan bewerken; er lopen nogal vaak scheuren door welke bij bewerking hinderlijk zijn.
Lijkt me een leuk project; ben benieuwd hoe e.e.a. vorm gaat krijgen; succes !
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Bedankt voor alle reactie! Flexibele lijm is een goede tip! De bedoeling is om een ruwe steen te kopen en daar een plakje van af te zagen. Ik heb bij kennissen gezien dat speksteen ook makkelijk glad en mooi af te werken is. Het gewicht had ik nog niet echt gerealiseerd maar ik heb (eigenlijk per ongeluk) pas geleden een paar planken gekocht met een massa van rond de 1200-1300 kg per kuub (geen idee welke houtsoort het is), dat is ook een aardig gewicht dus wellicht kan dat wat bijdragen dat het kistje niet om valt. Andere tips zijn altijd welkom, als ik er mee begin zal ik foto's plaatsen maar dat kan helaas nog wel even duren.
 
A

Athanor

Guest
Mooi, hou ons op de hoogte van de vorderingen! Ik vind het wel een goed idee, heb nog wat resten van die achterwand liggen, dus wie weet kopieer ik je idee nog wel eens;)

Succes! Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.