Zoveelste vraag over een stofzuiger.

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Ik ben op zoek naar een goede werkplaats stofzuiger.
Zo moet hij op mijn invalzaag, bovenfrees, schuurmachine enz.kunnen om fatsoenlijk het stof weg te kunnen zuigen. Ook is het wel handig om hem eventueel bij een verbouwing te gebruiken als "bouwstofzuiger"
Nou zit ik te kijken in ongeveer de prijsklasse van +/- 550 euro.

Heb al een beetje zitten rondsnuffelen op internet en kwam bij de volgende 3 machines uit.

1 . Bosch gas 35 AFC.

2. Starmix ipulse 1435 ews.

3. festool ctl 26 ac

Waarbij die laatste denk ik mijn budget overstijgt.
Zijn er mensen die ervaring hebben met de bovenstaande machines of zijn er betere die ik kan nemen?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik gebruik enkel de festools, fijne machines
de andere ken ik niet
Ik heb geen enkele stofzuiger nieuw gekocht, meestal MP en nog nooit problemen gehad, het zijn zeer degelijke machines
Vaak scheelt dat behoorlijk
 
A

Athanor

Guest
Ik heb onlangs de Festool gekocht voor € 439,- ex btw. bij een lokale dealer (Raadsma) Dus moet deze haalbaar zij binnen je budget. Die StarMix kan interessant zijn omdat het filter regelmatig gereinigd wordt....


Fons
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Ik heb de bosch. EEN supermachine. Waarom? Geen zakken nodig, zuigkracht is fenomenaal. Lange stroomkabel, lange zuigslang.
Heb zelf versie hebt met afc (filter reiniging), werkt prachtig.

Met de rest heb ik nog niet gewerkt. Ongetwijfeld zijn het allemaal goede machines. Ik heb de bosch gekozen boven festool en starmix (die had ik toen ook op het oog) wegens de prijs, kwaliteit en performantie (ook met gipsplaatstof etc).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik ben op zoek naar een goede werkplaats stofzuiger.
Nou zit ik te kijken in ongeveer de prijsklasse van +/- 550 euro.
Heb al een beetje zitten rondsnuffelen op internet en kwam bij de volgende 3 machines uit.
1 . Bosch gas 35 AFC.
2. Starmix ipulse 1435 ews.
3. festool ctl 26 ac

Waarbij die laatste denk ik mijn budget overstijgt.
Zijn er mensen die ervaring hebben met de bovenstaande machines of zijn er betere die ik kan nemen?

Helaas heb ik geen ervaring maar, als ik zo rond kijk op het net zie ik weinig prijsverschil in deze machines.
Mvg:)
 

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Bedankt voor de reacties.

Ik denk dat de festool afvalt voor mij. ivm dat deze kaal geleverd wordt en dan zit ie al rond de 600 euro, dan moet je nog een steel met vloerwisser erbij kopen.
Bij alle anderen zit dit er al bij. Ik neig toch meer naar de starmix. Omdat deze voor meer merken de stofzuigers maken. ( volgens mij , spit , mafell, metabo). en ik neem aan dat deze merken geen troep willen verkopen. Zelf weet ik niet waar de bosch gemaakt wordt. De vroegere bosch zuigers kwamen wel bij starmix weg , als ik het goed heb.

Ook heb ik van de 3 de onderdruk en volumestroom bekeken. deze zitten nagenoeg bij elkaar.

Wat misschien ook nog wel handig is , dat er een longlife zak in kan. Zover ik weet kan dat alleen met de festool.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Een aspect dat ik nog niet heb gehoord (no pun intended): het geluid dat de stofzuiger maakt. Ik vind mijn Festool Midi stiller dan andere stofzuigers en dat is me ook wat waard.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Bij Festool rekening houden met extra aanschaf. De standaard slang bij de 26e is een 27mm bij andere zuigers in deze prijsklasse wordt vaak 35mm geleverd. De 36mm werkt beter op frees en afkortzaag. De longlife zak is handig als je gaat verspanen maar bij fijnstof wil je dat ding niet uitkloppen. Begonnen met een midi omdat dit een set was toen. Later een ctl 26 erbij, waar ik op zich tevreden over ben maar denk dat als je alles bij elkaar optel aan extra's is het zeker de moeite waard om andere merken te onderzoeken.
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Ik heb 2 Protool autoclean zuigers voor en leuk prijsje op de kop kunnen tikken toen ze overgenomen werden door Festool een jaartje geleden. Gebruik er eentje thuis in de werkplaats met boom arm en eentje die ik meeneem op locatie.

Mijn ervaring is dat de zuigers gewoon OK zijn. Naarmate de zak vult merk je dat de zuigkracht beduidend afneemt. Wat betreft gebruik voor gips, cement, etc is het niet de beste keuze. Om de 15 sec treedt die filterreiniging in werking maar op die momenten valt de zuigkracht weg. En doordat er zoveel troep in de filter komt te zitten heb je logischerwijs ook gewoon minder zuigkracht dan wanneer je gewoon houtstof zuigt met een zak er in. Het werkt allemaal wel, maar het werkt niet zo goed als bij een bv een Starmix. Die hebben 2 filters die elk apart gereinigd worden zodat je geen zuigkracht verliest. Die Starmix zuigers behouden ook gewoon langer hun zuigkracht naarmate de zak vult.

Wat dan wel weer prachtig is aan Festool is dat er heel veel accessoires zijn om je zuiger te "pimpen". Je kan er een 2e stopcontact op monteren, systainers op klikken, een afzuigarm aan hangen, dan heb je nog die workcenter die je er op kan plaatsen. En dan spreken we nog niet over het imago. Een Festool kan je altijd wel weer door verkopen voor een goede prijs.

Het is maar wat je wil of nodig hebt. Festool heeft echt niet de beste zuigers, maar wel de meest functionele. Wil je de betere zuiger kijk dan naar de Starmix ISP 1635.
Met die nieuwe Bosch zuigers heb ik nog geen ervaring. Ik denk dat deze trouwens van Karcher komen. Het is maar wat voor jou het belangrijkste is.

WP_000892.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb 4 Festool stofzuigers waaronder een CTM 36 AC HD, en het is waar dat de afzuiging wegvalt wanneer de filter gereinigd wordt en dan heb je de indruk dat hij even stof uitblaast aan de machine. Dit gebruikte ik bij het schuren van beton met een speciale frees. Dus ik veronderstel dat één die dat niet zo doet prettiger werkt.

Maar daarbuiten zie ik mij niet werken met zo'n toren-achtige stofzuiger in de werkplaats, die staan altijd in de weg en hebben de neiging om te vallen als je aan de slang trekt.
Ik verkies het lage profiel van de festools en de mogelijkheid om longlife zakken te gebruiken, je kan ze net als Bosch gebruiken zonder zak maar dan zien je hoofdfilters vies af en zelf kom je dan ook steeds weer in contact met het schadelijke stof bij het ledigen.
ik gebruik een longlife zak die ik leeggiet in de vloerafzuiging en daarna buiten afblaas.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik had een Hitachi en werd gek van het uitkloppen van het filter. Nu een starmix met automatische reiniging. De nieuwe die dus reinigt zonder verlies van zuigkracht. Zakken gebruik ik niet, zou onnodig moeten zijn bij een goede zuiger vind ik.

Starmix schijnt het beste merk te zijn momenteel. Hij maakt veel herrie, maar dat geldt ook voor het apparaat wat je erop aansluit. Ik doe ook bij het stofzuigen van de vloer meestal even een oorkap op.

Als ik dan een nadeel mag benoemen is dat hij nogal groot en zwaar is. Ik heb de Starmix iPulse ARDL-1635. Hoef iig niet vaak meer te legen :)
 

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Allen bedankt voor de snelle reacties.

Na alle reacties gelezen te hebben denk ik dat ik eruit ben. Het wordt een starmix. Puur omdat ik hem ook bijv wil gebruiken met een eventuele verbouwing. ( waar ik nu mee bezig ben ).En niet alleen voor het bewerken van hout. Welke vraag er nu alleen nog rest is dat het de 1435 ipulse wordt of de 1635. Zit ongeveer 100 euro verschil tussen. ik denk dat ik maar even door de zure appel heen moet bijten en voor de 1635 gaan. Deze heeft betere volumestroom en de onderdruk is ook beter. of zou ik dat kleine verschil niet gaan merken. Wat kan het soms toch moeilijk zijn om te kiezen....
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Neem de 1635 dan weet je dat je het beste gekocht hebt wat momenteel beschikbaar is. Ga je nooit de bedenking moeten maken "goh, had ik toch maar de zwaarste versie genomen..."
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik heb de ARDL1435, en ben er zeer tevreden over.
Ik heb de zuigkracht meestal op het minimum staan of iets erboven, over stof met frezen en (tafel)zagen geen klachten, en echt heel weinig geluid t.o.v. de oude kärcher die ik eerst gebruikte.
 

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Zo daar was ik weer. Weinig op de computer geweest ivm met een badkamer wat ik aan het verbouwen ben.

Maar ondertussen heb ik de starmix ipulse ardl 1635 ews besteld en heb hem ontvangen. De eerste indruk is goed.
Solide machine. rvs buizen erbij , rvs handvat. fatsoenlijke 35mm rode slang 5 meter lang. Is toch wel meer kwaliteit dan de nilfisk multi 30t die ik hier voorheen had.
Dan de zuigkracht. Die is voor mij ongekend. Wat zuigen dat ding. Weet niet hoe die het in de toekomst gaat doen maar dit is echt top.
Ik denk dat ik een goede aankoop heb gedaan. Laat in de toekomst wel weer wat over deze machine horen als ik er wat meer mee gewerkt hebt.

Allen bedankt voor alle info !!
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik heb onlangs de Festool gekocht voor € 439,- ex btw. bij een lokale dealer (Raadsma) Dus moet deze haalbaar zij binnen je budget. Die StarMix kan interessant zijn omdat het filter regelmatig gereinigd wordt....

Ik heb de Festool CTL 26E AC. De laatste twee letters staan voor Auto Clean, een systeem dat met een luide "klop" periodiek (tijd ervan is traploos instelbaar) het filter uitklopt. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar het is een erg fijne machine.

...en het is waar dat de afzuiging wegvalt wanneer de filter gereinigd wordt en dan heb je de indruk dat hij even stof uitblaast aan de machine.

Ik herken dit fenomeen nadat ik langdurig en veelvuldig aan het schuren ben geweest. Dacht aanvankelijk dat het kwam doordat de stofzuigerzak vol was, maar ook na vervanging alsmede uitkloppen fijnstoffilter blijft het terugkomen. Pas bij de volgende "klop" komt de volledige zuigkracht weer terug. Weet iemand hoe je dit fenomeen kunt voorkomen?
 
Laatst bewerkt:

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik herken dit fenomeen nadat ik langdurig en veelvuldig aan het schuren ben geweest. Dacht aanvankelijk dat het kwam doordat de stofzuigerzak vol was, maar ook na vervanging alsmede uitkloppen fijnstoffilter blijft het terugkomen. Pas bij de volgende "klop" komt de volledige zuigkracht weer terug. Weet iemand hoe je dit fenomeen kunt voorkomen?


Doordat er een klep in de Festool zuiger opengaat valt het vacuum weg zodat het filter uitgeklopt kan worden, dit is niet te voorkomen
zonder het AC uit te zetten.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Doordat er een klep in de Festool zuiger opengaat valt het vacuum weg zodat het filter uitgeklopt kan worden, dit is niet te voorkomen zonder het AC uit te zetten.

Tijdens de "klop" snap ik dat, maar bij mij doet het fenomeen zich soms voor gedurende de gehele periode tussen twee kloppen. Al naar gelang de stand van de AC-knop duurt dat soms wel een paar minuten. Dat lijkt me niet correct, toch ???
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.