Wie weet wat dit is?

MM!

Actieve deelnemer
13 jul 2014
29
0
Beste forumleden,

Vorige week heb ik een oud houten kistje gekregen met daarin verschillende vormen (ook van hout)

Ik heb al een poging gedaan om uit te zoeken wat het is en waarvoor het gebruikt is maar ik ben er nog niet achter. Het enige wat ik tegen kom zijn teken, reken en meetinstrumenten maar niets wat hier op lijkt. Ik vraag me dan ook af of het kistje iets met de vormen te maken heeft.



De vormen hebben allemaal het woord PARABEL en een nummer (van 2 t/m 12).



Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn en waarvoor het gebruikt werd?


Alvast bedankt voor het meedenken.


Groeten,
Martijn

P1010013.jpgP1010014.jpgP1010015.jpg
 

MM!

Actieve deelnemer
13 jul 2014
29
0
Het mogen dan wel oude houtjes zijn maar of ze uit de tijd komen dat een paar duizend man met vijf broden en twee vissen werden gevoerd betwijfel ik.


Parabool is idd waarschijnlijker. Ik heb net de link van BenchWorks (wel grappig zijn MFCT tekeningen rollen momenteel uit de printer) door Google translate gehaald (Duits is niet mijn sterkste kant). Het lijkt er op dat ze van alles via de post verstuurde. Van landmeetapparatuur tot aan zo beetje alles wat onder fijnmechanisch techniek valt.


In welke hoek ik deze waarschijnlijk dus tekensjablonen moet plaatsen weet ik nog niet. Laat staan hoe ze ooit gebruikt werden. Als het sjablonen voor het tekenen van parabolen zijn zou er een formule achter de vorm moeten schuilgaan. Oh had ik maar op school opgelet.


Ik ga eens kijken of ik er een formule achter kan ontdekken. Wat was het spreekwoord ook al weer? Je bent nooit oud genoeg om iets voor de tweede keer te leren ;-)


Iedereen alvast bedankt voor het meedenken.


Groeten
Martijn
 

WR1944

Oud hout
De achtergrond van de fabrikant is landmeetkundige. Het lijkt me daarom waarschijnlijk dat deze mallen gebruikt werden om bijvoorbeeld hoogtelijnen in te tekenen in kaarten. Iets vergelijkbaars is er voor het tekenen van gebogen lijnen van lijnenplannen van schepen. De formule voor een parabool is een kwadratische vergelijking. Het nummer zou een kengetal kunnen zijn voor die formule. Door de formule te versimpelen (door de top/bodem van de parabool op de oorsprong te laten vallen) kan je je beperken tot een kengetal voor de "breedte" van de parabool.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Parabool_(wiskunde)

P.S. Na 50 jaar is de wiskunde bij mij ook wat roestig geworden. ;)
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Hmmm, de langste drie van het setje doet me denken aan plankjes waarop mijn moeder vroeger garen wond om mee te weven. Maar dat zal het niet zijn, want daar zijn de andere plankjes absoluut niet geschikt voor...

@lex
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het boeit me ook om te weten wat het zou kunnen zijn.
Ik dacht ook eerst aan tekengerief, maar voor wol kan het inderdaad ook.
Kan er geen link gemaakt worden via het gebouw dat op de doos staat?
Kent iemand eventueel de plaats van het gebouw?
Misschien helpt dit naar het raadsel.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik had al even zitten grasduinen over het www, en kwam zelfs ergens een Reiss museum tegen. Nu zit er in Liebenswerda nog een firma Reiss, in kamtoormeubelen. Dat is denk ik nog steeds dezelfde, want de oude Reiss was o.a. de eerste die een sta/zit bureau ontwierp. Ook is er een school in Liebenswerda naart hem vernoemd. Verder maakte hij veel gereedschappen op het gebied van landmeten en daarbij kunnen de verschillende krommen in jouw sjablonen best ook gebruikt zijn. Op ebay worden ook wel wat Reiss artikelen aangeboden, meest boekjes/gebruiksaanwijzingen over hun rekenlinialen, en prijslijsten. Passers maakten ze ook.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik zit te denken aan een oude versie van de Burmeister sjablonen.

1220136_1_xnm.jpg
 

MM!

Actieve deelnemer
13 jul 2014
29
0
Hmmm. Ik heb er een paar op een stuk papier gelegd en getekend. vanaf nummer 5 zijn de vier hoeken inderdaad anders en krijg ik als ik ze teken net een iets andere halve parabool.
Nummers 2,3 en 4 (de kleintjes) moest ik even een kwart slag draaien voordat ik er een soort van sinus in ontdekte. Op de een van de zijkanten van de allerkleinste zit volgens mij potlood maar op hooguit 1/3 van de lengte. Het lijkt er op dat deze het meest gebruikt is maar enkel een klein stukje. Ik ga er vanuit dat het inderdaad tekensjablonen zijn voor, zoals Ad Beumer al zei, halve parabolen. Ik heb voor de zekerheid nog een email gestuurd naar het kantoormeubel bedrijf (van houtenklaas) in de hoop dat het idd het zelfde bedrijf is en zij met een definitief antwoord komen en hopelijk een soort van handleiding.

Groeten
Martijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.