Werkbank

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Nu de schuur aan de buitenkant af is moet er binnenin ook nog wat gebeuren, als eerste moeten de wanden voorzien worden van platen underlayment en bij die bestelling wil ik meteen plaat materiaal mee bestellen voor de werkbank.

Hoe de werkbank moet worden weet ik al voor een groot deel en het materiaal is er voor het grootste deel ook al alleen voor het werkblad nog niet.
Zoals het nu in mijn hoofd zit zouden het 2 werkbanken moeten worden die naast elkaar staan met een ruimte ertussen waar de afkortzaag tussen past of een bovenvrees (freestafel) dit verwisselbaar.
De eerste werkbank zou 200 cm lang moeten worden dan 50 cm voor frees of zaag en dan nog een werkbank van 150 cm.

Wat zou het handigst zijn als werkblad? Ik zat te denken aan een plaat underlayment met daarop een plaat betonplex op die manier krijg je een blad van 36mm dik mooi glad en dus goed schoon te houden, het is niet alleen voor hout maar ook onderhoud van de fiets en andere "smeer" dingen.

Een tekening zal ik eens proberen te maken.

Graag hoor ik als er beter manieren zijn en als die financieel ook beter uitvallen is het helemaal meegenomen :)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
ik heb voor mijn tijdelijke werkbank (tot mijn superwerkbank klaar is) een plaat mdf van 40 mm. Daarin ook gaten van 19mm etc. Behandeld met danish oil. Doe er ook smerige dingen op. Gaat veel beter dan ik verwachtte. Zwaar en stabiel en goedkoop
 
A

Athanor

Guest
Ik heb ook ooit een volledige plaaf MDF van 40mm gekocht om kozijnen en deuren voor mijn werkplaats op te kunnen construeren. Blijft goed vlak en vooral gemakkelijk omdat de plaat mooi haaks is en de werkstukken daar op kunt uitlijnen. Was ook als tijdelijke oplossing bedoeld, maar gebruik deze nog steeds als montagetafel, ondanks het grote ruimtebeslag. Onder de tafel heb ik nu de houtopslag gemaakt. Hieronder zie je hem in gebruik voor het maken van een horrenraam.

Fons

image.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik heb mijn werkblad van balken (7x17cm) gemaakt, ik had deze over van mijn nieuw gebouwde garage. Ik had ze misschien eerst kunnen schaven om ze iets vlakker te krijgen, maar dit is voor mij meer dan vlak genoeg. Het is misschien wat overkill, maar ik had ze toch liggen. Ik heb ze 2 keer in de lijnolie gezet voor bescherming.

Let niet op de rommel..

sorteren 5 sept 031.jpg
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
@rjmulder: Ik zou hier de voorkeur geven aan Danish Oil (boven ""blanke lak"). Het is makkelijk te verkrijgen. Ook DE gereedschapswinkel Baptist in Arnhem heeft het. Google maar eens.
En gebruik de zoekfunctie op dit forum om meer achtergrondinformatie over Danish Oil. Het is een geliefd product op dit forum. Op juiste wijze en voor juiste doeleinden gebruikt - zoals voor alles geldt - is het een heel goede oppervlaktebehandeling.

mvg
klaas0639

PS: de vlakheid en stabiliteit van zo"n ordinaire mdf-plaat blijkt een heel prettige eigenschap. Mijn "super-werkbank-in-wording" zal op die twee punten niet beter zijn :).
 
Laatst bewerkt:

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Zo dan is de keuze voor het werkblad ook gemaakt :) toch wel handig zo'n forum en het scheelt ook nog.
Blad wordt dus van 38 mm MDF is alleen nog de diepte. Als max diepte kan ik tot 80 cm diep dan heb ik 2 platen nodig en hou ik veel over, maak ik hem 60 diep dan is 1 plaat voldoende maar 60 lijkt me voor werkbank ook wel weer weinig qua diepte en later een stuk er bij aan maken werkt ook niet.
Aankomende week wil ik bestellen zodat het begin volgende week geleverd kan worden ivm de vakantie die ik dan heb.

@Athanor, zo'n blad ziet er ook wel erg degelijk uit, die schuif je ook niet zo aan de kant ;)

@jelmer, met balken een werkblad maken is wel erg mooi en als je het materiaal er toch hebt liggen zeker niet verkeerd maar om het materiaal ervoor aan te schaffen wordt het een beetje te. En welke rommel bedoel je?

@klaas0639, als je zoekt op alleen danish oil kom je behoorlijk wat topics tegen, is dit een wonder middel of zo? Maar ga nog wel verder zoeken op dat spul en ook als het hier in de buurt te koop is.

Bedankt allemaal voor zover.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik de randen van mijn mdf blad heb afgewerkt met beuken latjes. Anders zul je zien dat die mdf-randen al snel gaan "rafelen".

Wat Danish Oil betreft: Ja, iedereen hier kent het :). Ik zal even zoeken naar een voor jou nuttig draadje op dit forum. Kan even duren vanwege andere verplichtingen :)
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dank al vast.

Bij mij komt er een aluminium hoek profiel langs van 50x50, daar waar het profiel aan de bovenkant komt haal ik wat weg met de bovenfrees (vandaag de geleiders weer gevonden in de schuur bij mijn moeder, frees is van vader geweest en kwamen nog een bovenfrees tegen dus straks 1 voor in de tafel en 1 voor gewoon gebruik :) ) zodat het netjes gelijk komt met het blad.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
60cm is een heel mooie diepte voor een werkbank. Het hele werkblad is goed bereikbaar zonder eroverheen te hoeven leunen. Dat is iets dat je liever niet wilt doen als de werkbank vol ligt met scherpe gereedschappen en pasgelijmde werkstukken Een beetje dezelfde reden waarom de meeste aanrechtbladen ook die afmeting hebben. Een werkblad van 80cm is een stuk duurder maar heeft in de praktijk niet zo heel veel meerwaarde. Als je gaat werken met grote stukken plaatmateriaal dan maakt die 20cm extra ook niet zo heel veel uit.
Het ligt er een beetje aan wat je wilt gaan maken, maar als je meer ruimte wilt dan zou ik eerder gaan voor extra lengte dan dieper.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
60cm is een heel mooie diepte voor een werkbank. Het hele werkblad is goed bereikbaar zonder eroverheen te hoeven leunen. Dat is iets dat je liever niet wilt doen als de werkbank vol ligt met scherpe gereedschappen en pasgelijmde werkstukken Een beetje dezelfde reden waarom de meeste aanrechtbladen ook die afmeting hebben. Een werkblad van 80cm is een stuk duurder maar heeft in de praktijk niet zo heel veel meerwaarde. Als je gaat werken met grote stukken plaatmateriaal dan maakt die 20cm extra ook niet zo heel veel uit.
Het ligt er een beetje aan wat je wilt gaan maken, maar als je meer ruimte wilt dan zou ik eerder gaan voor extra lengte dan dieper.
Ja wat wil ik gaan maken, er zijn wat meubeltjes (audio, badkamer, salon tafel en vitrinekast om een aantal dingen te noemen) en onderhoud van de fietsen dus groot spul nee. De totale lengte wordt 4 meter (200+50+150 (die 50 wordt uitneembaar voor afkortzaag, freestafel of dichte plank) ).

@Toxiq, dat filmpje had ik al gezien erg gaaf hoe je dat hebt gedaan. Brengt wel lekker makkelijk aan die olie hoeveel heb je daar ongeveer van nodig voor een plaat MDF?
 
Laatst bewerkt:

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dank je, deze week maar eerst hout bestellen en kijken naar een adresje hier in de buurt voor Danish Oil.
Eerst zorgen dat de wanden glad zijn dan met de werkbank aan de gang en stap voor stap komen we er wel :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Eerlijk gezegd, niet zo goed meer
ik had 1 blikje (nieuw)
toen kwam ik tekort en heb nog gekregen wat rick had staan
Zoals ik al schreef, MDF zuigt natuurlijk goed, ik denk dat als het droog is het minder zuigt dus ik zou op safe spelen en 2 blikken halen en dan ook alles er op rollen

Ik heb de onderkanten overigens niet gedaan
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
MDF is dorstig materiaal ja :)
Het is bij mij een onverwermde ruimte dus ook vochtig dus de onderkant doe ik ook een keer de bovenkant krijgt natuurlijk meerdere laagjes.
En je kunt beter over hebben dan te kort, er komen vast wel projectjes waar die olie ook mooi op is.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Is het niet een beetje overdreven om danish oil er op te doen? Mdf is een erg goedkoop en daar ga je een top afwerking op doen...
Ik zou zelf even naar de verf discount gaan en voor 5 euro een transparant acryl vernisje kopen...
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Op MDF doet gekookte lijnolie het prima. Geeft een prettig stroef oppervlak en is een stuk goedkoper dan Deense olie. Het zal iets langzamer drogen met dit weer, een scheutje terpentijn (geen terpentine dus) helpt dan mee het droogproces te versnellen.

Dik opbrengen, minuutje of twee in laten trekken, dan met doek afnemen. nog een a twee keer herhalen en je hebt een fijn werkoppervlak.

Succes!!

Groet, Rob.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Gekookte lijnolie klinkt ook goed, lijnolie ruikt ook nog eens lekker:rolleyes:
Het idee om die plaat te behandelen met olie staat mij wel aan ook.
ik hoop dat ik morgen aan toe kom om de bestelling te doen anders wordt dat woensdag.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Misschien ten overvloede:
Met lijnzaadolie verontreinigde lappen kunnen, door het polymeriseren, brandgevaarlijk zijn. Als lappen of keukenpapier met lijnzaadolie op een hoop worden gelegd kan er een exotherme chemische reactie optreden, met warmteontwikkeling tot gevolg. Dit heet 'broei' en kan tot brand leiden. Er wordt daarom geadviseerd om lappen en doeken waar lijnzaadolie in zit, vlak op te hangen om de lappen te laten drogen.

(van: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijnzaadolie)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.