Metabo Magnum TK 1688: goede zaag of niet?

WhatsInAName

Actieve deelnemer
6 dec 2014
28
16
Groningen
Beste forumleden,

Ik begin steeds meer interesse voor houtbewerking te krijgen. Aangezien ik sowieso al vrij veel klus, heb ik besloten om een tafelzaag te kopen. Echter, mijn budget is beperkt tot zo'n 500 euro. Nou ben ik min of meer bij toeval op een Metabo TK 1688 gestuit die ik voor 500 euro kan overnemen. Tafel heeft een verrijdbaar onderstel (wat me erg handig lijkt omdat mijn ruimte beperkt is) en een lange afkortgeleider. Bovendien is dit een machine voor 230V, wat ik erg fijn vind omdat ik op het moment niet wil overstappen op krachtstroom.

Kan iemand mij adviseren in deze? Is dit een goede zaag voor een beginner? Is de prijs redelijk?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Snel even gegoogelt en het ziet er wel positief uit veel toebehoren voor te krijgen lijkt me.
Zelf heb ik een pk250 electra beckum wat een grotere broer is denk ik (is 380v)
De staat van het apparaat moet je zelf kunnen beoordelen. is het een hobby machine geweest of is ie mishandelt op de bouw.?
Op zich vind ik de prijs niet duur maar ook niet goedkoop. Het hangt er natuurlijk van af waar voor je het ding nodig denkt te hebben.
Een bouwzaagje vind je vast goedkoper op marktplaats. investeer in een goed scherp zaagblad !
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
uit welk jaar komt de machine? heb zelf ook zo'n zaag gekocht uit 1984. Heb er iets minder voor betaald maar de mijne is opzich ook wel in goede staat. Zou hem wel even goed bekijken om zeker te weten dat er geen mankementen aan zijn. De mijne is ook met roltafel(wat bedoel je met lang? dat je ver kunt rollen of lange geleider?) en tafelverbreding. Zit 315mm zaagblad in wat natuurlijk vrij groot is. Zat bij mij ook een los setje onderdelen bij om voorritser te monteren alleen weet ik niet helemaal of ik daar alle stukjes ook voor heb(en dan moet er een 255mm zaagblad in anders past het niet)

Zaag is gemaakt voor 315mm en 255mm zaagbladen. Zitten alle spullen er ook bij? zoals rubber om afzuiging op aan te sluiten en zaagkap/spouwmes plus alle geleiders. Bij de langsgeleider hoort ook nog een los klemmetje om hem beter vast te zetten mocht je een hele serie platen zagen o.i.d.

Moet wel zeggen dat ik wel een tijdje bezig ben geweest alles weer een beetje te stellen want bijvoorbeeld die roltafel die liep erg scheef en heb de tafelverbreding vervangen door hout en de boel gelijk even opgepoetst/geverfd. Ik zou hem je opzich wel aanraden mits de staat ook goed is. Schijnt zelfs een sponningfrees op te kunnen van metabo zelf
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Heb zelf geen ervaring met de zaagtafel, maar heb hem wel meerdere malen op Marktplaats gezien en duurste die ik me kan herinneren was € 450,- voor één praktisch in nieuwstaat met grote roltafel, etc. En dat was bij een handelaar, vaak toch iets duurder als bij een particulier. Maar heb ze ook weleens voor € 350 - € 400 gezien. Dus wellicht is € 500,- nog wat aan de hoge kant. Maar misschien waren die aanbiedingen wel aan de lage kant. En misschien kan er nog wel wat van de vraagprijs af bij de verkoper ;)

Staat tegenover als jij het een mooie machine vind, hij verder goed werkt en geen mankementen heeft wie ben ik dan om daar wat van te vinden, dan is € 500,- een prima prijs ;)
 

WhatsInAName

Actieve deelnemer
6 dec 2014
28
16
Groningen
Zou hem wel even goed bekijken om zeker te weten dat er geen mankementen aan zijn

Dat dacht ik dus ook al. Tegelijkertijd zit daar 'm de crux: voor m'n gevoel heb ik nog te weinig verstand van tafelzagen om de kritieke punten te kunnen inspecteren. Ik durfde het daarom niet aan. Bovendien bleek de prijs ook niet een "once in a lifetime opportunity".

Heb voor heel weinig een nieuwe Bosch PTS 10 met 5 jaar garantie kunnen krijgen. Is ongetwijfeld niet dezelfde kwaliteit, maar ik vermoed dat ik hier de komende tijd wel mee toekan. Als ik beter in beeld krijg wat belangrijk aan een zaag is en waar mijn PTS10 niet aan voldoet, dan heb ik tegen die tijd meer verstand van zaken om een betere zaag te kopen.
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
je kan voor dat geld moeilijk iets vergelijkbaars vinden met dezelfde functies maar de prijs voor een zaag met roltafel en tafelverbreding is natuurlijk met een reden relatief laag namelijk het risico en de leeftijd. Als ik zo'n Bosch zaag zou hebben en hij wordt me te beperkt(qua maten blad bijvoorbeeld) kan je eens googlen op projecten van mensen die zo'n soort zaag in een werkblad gebouwt hebben of een werkblad om de zaagtafel heen. Verder is het ook vooral wat je zelf met de zaag doet wat belangrijk is ;)
 

WhatsInAName

Actieve deelnemer
6 dec 2014
28
16
Groningen
Leeftijd van de Metabo was overigens al behoorlijk: bouwjaar 1986. Natuurlijk hoeft dit niets over de staat te zeggen...

Inbouwen in een werkblad heb ik ook al aan zitten denken, temeer omdat ik mijn werkplaats in een garage heb en de ruimte dus beperkt is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.