Staal van zagen hergebruiken.

Sander_O

Nieuw lid
19 nov 2013
20
0
Amsterdam
www.sansskulpturen.nl
Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met het staal van de gemiddelde doe het zelf zaag die je koopt van bijvoorbeeld Bahco? Hoe is de kwaliteit van dat staal in verhouding tot het staal wat er op oude vintage zagen zit en als je de geharde tanden verwijderd zou je dan een nieuwe zaag kunnen maken met zelf geslepen en gezette tanden?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik denk dat je er achter zult komen dat het staal ook even voorbij de geharde tanden nog heel erg hard is, waardoor je nauwelijks erdoorheen komt met een vijl en de tanden ook moeilijk kunt zetten. Zelf zou ik er in ieder geval geen goede vijl aan wagen.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Ik heb ooit geprobeerd om er een afsteekbeitel voor metaal van te maken voor op de draaibank
en dus met nog een stukje widia er op.
Dat plan kon gelijk in de prullenbak omdat het widia al vrij snel afspatte (door de warmte?),
hoe het in de houtbewerking gaat weet ik niet maar op staal in de draaibank ging dus niet bij mij.
Wat LeonvB al melde is dat dat staal inderdaad erg hard en taai is maar misschien wel te werken met een slijper i.p.v. vijl.
Maar waarom zou je dit willen doen? het is veel werk om dat allemaal te beslijpen.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Ik heb ooit geprobeerd om er een afsteekbeitel voor metaal van te maken voor op de draaibank
en dus met nog een stukje widia er op.
Dat plan kon gelijk in de prullenbak omdat het widia al vrij snel afspatte (door de warmte?),
hoe het in de houtbewerking gaat weet ik niet maar op staal in de draaibank ging dus niet bij mij.
Wat LeonvB al melde is dat dat staal inderdaad erg hard en taai is maar misschien wel te werken met een slijper i.p.v. vijl.
Maar waarom zou je dit willen doen? het is veel werk om dat allemaal te beslijpen.
volgens mij hebben ze het hier over een handzaag, en jij over een cirkelzaag.
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
weet wel dat mensen die handig zijn met metaal van cirkelzaagbladen nog wel een mes kunnen maken o.i.d. met een handzaag weet ik het zo net nog niet. Weet wel dat die bahco toffelzagen ook nog wel eens hun zaag los willen laten uit de beugel
 

tuoh

Oud hout
Het staal van die zagen met geharde tanden is zachter maar homogener van kwaliteit dan bij de meeste oude zagen. Omdat bij de nieuwe zagen de tanden toch gehard worden mag het uitgangsmateriaal wat zachter zijn. De tanden worden worden na het uitstansen inductie gehard, dat wil zeggen dat de opwarming heel plaatselijk is, een paar mm hoger is het staal nog zacht en dus vijlbaar.

Bij oude zagen is er wel een groot verschil in hardheid waar te nemen, de ene zaag tegen de andere kan dikwijls serieus verschillen. Zo heb ik hier een oude (St-Jozef)zaag van E.A.Berg die heel hard is, wel redelijk makkelijk vijlbaar, lange standtijd eens geslepen, maar heel moeilijk te zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.