Bibliotheekkast maken (of niet ??)

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als we straks verhuist zijn wil mijn liefje een bibliotheekkast
verhuizen is duur en die kasten ook
Als ik die kasten zo bekijk dan denk ik, dat kan ik ook wel (met een beetje geduld)
de vraag is meer, loont het zich om er zelf aan te beginnen (even van de lol afgezien)

Dergelijke kasten, 3 meter breed, 2.40 hoog kosten zo een 1300/1400 euro
Het gaat om een precies model zoals op de plaatjes (boven geen deurtjes, onder wel, laatjes er tussen in etc)

Als het lonend is, welk houtsoort zouden jullie toepassen, degelijk, betaalbaar en prettig te bewerken
De kast moet overigens ook wit worden

bibliotheekkast.JPG

bibliotheekkast-2.JPG
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
Als je het toch wit gaat verven, is er iets op tegen om voor de grootste constructie delen MDF te gebruiken? LIjkt mij het makkelijkst maar ik weet niet of je die (bijna) meter overspanning haalt als je er erg veel boeken op gaat zetten.
Achterzijde van vloerdelen.

En dan voor de mooie features (deuren, plinten etc) misschien nog een mooie houtsoort (als je je vrouw kan overtuigen om de kast niet helemaal wit te maken?)
 
Laatst bewerkt:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Persoonlijk zou ik hier echt geen MDF voor gebruiken. Echt hout zal niet veel duurder zijn en misschien nog wel eens goedkoper... Denk eens aan grenen wat uiteindelijk ook veel eenvoudiger te schilderen is. Daarbij... met zo'n kast wil je een bepaalde sfeer bereiken, gaat je dat lukken met MDF? dat doet toch wat cheap aan in mijn ogen, maar das natuurlijk persoonlijk.

Overigens, je noemt een bedrag van 1300-1400 euro. Volgens mij zijn ze er ook rond de 1000 euro. Dat scheelt als een slok. Zo'n kast zelf maken zal niet heel veel goedkoper zijn, denk aan al het hang en sluitwerk, de verf, etc etc. Eventuele freesjes die je moet kopen...
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik heb zo iets gemaakt van vurenhout van de bouwmarkt. Volgens mij kun je alle profieltjes die je ziet al standaard kopen, en als je alles op maat laat zagen, dan hou je bijna een bouwpakket over.
Het voordeel van vuren (tov mdf) is ook dat de kast weinig weegt en dat er een houtstructuur onder de verflaag zit. Wel zo mooi.

Ik ben het met gompi eens, dat de prijs misschien wel hoog uit kan komen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Begin dit jaar hebben wij in die stijl een buffetkast gekocht.
Na een paar winkels bezocht te hebben zijn we uiteindelijk ergens terecht gekomen waar ze die kasten van Lindi hout hebben. Geïmporteerde uit Indonesië (of een van die landen daar).
We hebben toen dus veel kasten bekeken en de MDF kasten hadden toch een stuk minder uitstraling dan de kasten van echt hout.

Wij hebben toen € 1.200,- betaald voor een buffetkast van 2,20 meter breed.
Maar we hebben ook MDF kasten gezien die minder mooi afgewerkt waren, maar wel een paar honderd euro duurder.

Groeten, Raymond
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja dat is waar ik ook bang voor ben dat het qua kosten niet (veel) zal schelen
Nu is er natuurlijk ook de lol van het maken, maar met een nieuw huis is er genoeg leuks te bedenken

Of de hele kast geschilderd wordt weet ik niet, vooralsnog, maar ik probeer haar doormiddel van oa. Riviera maison voorbeelden van anders te overtuigen
We hebben namelijk nog een flinke stapel Am. notenhout, dat zou best heel mooi uit kunnen pakken
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Lonend? Als in: goedkoper dan een kant en klare kast kopen? Onwaarschijnlijk. Voldoening gevend om het vanaf een stapel hout helemaal zelf te maken? Beslist. Ik zou overigens goed nadenken vooraleer het van Black walnut te maken - het wordt dan een heel donker meubel, zeker na oppervlaktebehandeling.

Ging het uitsluitend om de financiële overweging, dan zou ik gewoon een kast kopen...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik weet niet wat ik lees............ mijn broek zakt er bijna van af (ik zal jullie die lol besparen). Lees ik hier van gewaardeerde forummers die werkplaatsen isoleren, gemiddeld voor het bedrag van een kleine gebruikte middenklasser aan gereedschap in de schuur hebben en daar eindeloos over kunnen ouwehoeren en dan krijgt de ts het advies om maar een kast te kopen, want dat is misschien wel goedkoper...... Wat voor uurtarief hanteren jullie intern? Is het niet handiger om al dat gereedschap aan iemand te geven die het wel wil gebruiken en voortaan de feestdagen gebruiken om in eindeloze rijen meubelzaken af te werken voor de laatste koopjes.
Het is toch geweldig om zo iets zelf te maken, desnoods van kant en klare panelen uit de bouwmarkt, een kast die precies past, je eigen indeling en kwalitatief minstens zo goed en aan materiaal voor de helft van het geld. Hang en sluitwerk zijn alleen de knopjes voor de laden en de rails voor de trap. Maar dan heb je wel een kast in je eigen stijl, wat jullie mooi vinden, wat past in je huis.
Hoe vaak krijg je de kans zo'n mooi project voor jezelf te maken.

jaap

ps, je moet wel net als mij een vrouw met veeeeel geduld hebben :D
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als ik al walnut gebruik is het voor accenten
Dat het leuker is om zelf te maken, zeker mee eens !! maar nu was de afweging even of het goedkoper is of niet

Haha, jaap, mooi omschreven, maar het is nu echt even een kwestie of het loont
Een nieuw huis brengt genoeg nieuwe/leuke uitdagingen met zich mee, dat hoeft niet van 1 kast af te hangen

Dus ik kreeg de antwoorden waar ik naar vroeg
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Als ik al walnut gebruik is het voor accenten
Dat het leuker is om zelf te maken, zeker mee eens !! maar nu was de afweging even of het goedkoper is of niet

Dat doe je toch echt verkeerd.. Je maakt een budget, presenteert dat en gaat er vervolgens overheen.. "Ja maar schat, dat kon ik toch ook niet voorzien! En bovendien, nu moet ik 'm toch afmaken, anders is het zonde van het geld... " :D
 

tuoh

Oud hout
Ik weet niet wat ik lees............ mijn broek zakt er bijna van af (ik zal jullie die lol besparen). Lees ik hier van gewaardeerde forummers die werkplaatsen isoleren, gemiddeld voor het bedrag van een kleine gebruikte middenklasser aan gereedschap in de schuur hebben en daar eindeloos over kunnen ouwehoeren en dan krijgt de ts het advies om maar een kast te kopen, want dat is misschien wel goedkoper...... Wat voor uurtarief hanteren jullie intern? Is het niet handiger om al dat gereedschap aan iemand te geven die het wel wil gebruiken en voortaan de feestdagen gebruiken om in eindeloze rijen meubelzaken af te werken voor de laatste koopjes.
Het is toch geweldig om zo iets zelf te maken, desnoods van kant en klare panelen uit de bouwmarkt, een kast die precies past, je eigen indeling en kwalitatief minstens zo goed en aan materiaal voor de helft van het geld. Hang en sluitwerk zijn alleen de knopjes voor de laden en de rails voor de trap. Maar dan heb je wel een kast in je eigen stijl, wat jullie mooi vinden, wat past in je huis.
Hoe vaak krijg je de kans zo'n mooi project voor jezelf te maken.

jaap

ps, je moet wel net als mij een vrouw met veeeeel geduld hebben :D


Goed zo Jaap, leg er de zweep maar eens over:D:D:D

Als sluitstuk bij mijn recente verbouwing heb ik een complete bibliotheek gebouwd, prijs voor alle materialen samen kwam op 1058€ kleurbeits inclusief:p Deze bib. beslaat 4 muren en er zit een kleine 36lm schabben in. Bouwmateriaal, Sitka Spruce multiplex 18mm, en 3/4 dikke geschaafde latten III keus.

Hier een gedeelte ervan,
CIMG4525.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
3 jaar, jij kent mijn vrouw nog niet
Gisteren klaar met uitloop naar morgen :)

Mooie kast renault, dat geeft wel weer inspiratie...

Tuoh bedankt, dat bewijst dus dat het best lonend kan zijn
Het blijft zeker trekken om het zelf te doen, ik hoop dat dit draadje nog even doorloopt
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Mijn ervaring is dat je het benodigde gereedschap vaak op één project kan afschrijven. Dan is het ongeveer even duur als kopen. De kwaliteit is vaak wel beter als je het zelf maakt. En je houdt er dus gereedschap aan over :)

Of ben ik excuses aan het verzinnen waarom ik voor een project telkens duur gereedschap aanschaf :rolleyes:
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
haha had ik toch even moeite om de koffie binnen te houden, verrassend hoe dit draadje zich ontwikkeld.Mijn oude zelfgemaakte boekenkasten doen nog steeds dienst na 22 jaar nu als bergkasten in de eetkamer, en de Billy van ikea zijn de nieuwe in de hal waar ik nog kroonlijsten om moet maken, 1 van de winterklusjes :)


image.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tja al die argumenten doen zeker goed !
Dat dit draadje maar een lang en uitgebreid leven beschoren mag zijn :D
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Kopen lonend ?????
Nee. het kopen van een meubel is maar een heel korten bevrediging. Ook wij hebben natuurlijk wel eens wat gekocht. Maar bij het uitpakken en in elkaar zetten had ik het al een beetje gehad. Ik zag dingen die ik eigenlijk niet wilde zien. Lelijk afgewerkt,slordig scheef enz enz. verf overal en vooral slecht geverfd. Ik kijk iedere avond met een beetje trots naar mijn eigengemaakte koffie tafel. niks bijzonders maar dat gevoel :D :D Dat koop je nergens.
Je kan je geld maar 1 keer uitgeven. Doe het dan aan iets waar je plezier aan zult beleven.
succes met de keuze hugo
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Koop de korpussen in de Ikea, en maak de fronten en omlijsting zelf.

Ook de hardware in de Ikea is best goedkoop.

Concurreren met massaproductie kan je nooit, maar wel van profiteren.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Voor jou is een hoge functie weggelegd........als politicus:rolleyes:

:p Zo ist gewoon een beetje gegaan met m'n eetkamer tafel. Die zou oorspronkelijk van of eiken of steigerhout worden.. En toen kwam ik een partij goedkoop Europees noten tegen.. Kosten: 2x wat oorspronkelijk begroot was, vriendin boos, maar toen ze het eindresultaat zag was dat allemaal vergeten... :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.